Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye - Konstrukcja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

72%

Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye to manualny, jasny obiektyw typu rybie oko, który może zaciekawić wielu entuzjastów fotografii. Zobaczcie, jak ta pełnoklatkowa konstrukcja wypadła w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

4 Wrzesień 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 


Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye to solidnie i precyzyjnie skonstruowane szkło. Wprawdzie cała obudowa - poza metalowym bagnetem - została wykonana z tworzyw sztucznych, jednak są one dobrej jakości. Dzięki temu otrzymujemy konstrukcję, która sprawia wrażenie odpornej i wytrzymałej na różnego rodzaju uszkodzenia. Niestety - podobnie jak w innych modelach - producent nie zdecydował się na wyposażenie obiektywu w uszczelnienia, które skutecznie chroniłyby wnętrze przed wilgocią czy kurzem. Na plus trzeba zaliczyć fakt, że wszystkie elementy obiektywu są odpowiednio dopasowane i dobrze przylegają do siebie, dzięki czemu tworzą spójną i zwartą bryłę.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Obiektyw wyróżnia także elegancki projekt, który daje nam wrażenie konstrukcji z wyższej półki. Szczególnie podobać się mogą stylistyczne akcenty - infografika (biała oraz ciemnopomarańczowa czcionka) i czerwona obręcz umieszczone tuż nad pierścieniem przysłony. Pochwalić można też za czarną matową obudowę, która nie „palcuje się” i nie ulega tak łatwo zabrudzeniu. Dzięki temu, nawet podczas dłuższego korzystania, obiektyw będzie czysty.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Na tubusie znalazł się wąski pierścień zmiany wartości przysłony (od f/2,8 do f/22), który obraca się z bardzo dużym oporem. Co prawda, został wyposażony w wyczuwalne rowkowania, jednak korzystanie z niego nie można uznać za wygodne. Co więcej, wspomniany pierścień jest umieszczony zbyt blisko metalowego bagnetu. Po zamocowaniu nowego Samyanga do pełnoklatkowej lustrzanki górna część aparatu, w której znajduje się wizjer optyczny, całkowicie zasłaniała fizyczne informacje o przysłonie umieszczone na obiektywie.

Z kolei po podłączeniu obiektywu do aparatu, na ekranie został wyświetlony błąd o komunikacie FEE i aparat nie odczytywał zmian przysłony wprowadzonych za pomocą obiektywu. Aby móc efektywnie korzystać z modelu Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye należało na pierścieniu wybrać najwyższą liczbę przysłony, w tym wypadku f/22, która została oznaczona kolorem czerwonym. Wtedy aparat nawiązał współpracę z obiektywem, a zmian wartości przysłony mogliśmy dokonywać poprzez kołowy wybierak umieszczony na korpusie aparatu. Dopiero zaś modyfikacja szczegółowych ustawień w menu aparatu (ustawienia funkcji dodatkowej f5) pozwoliła na uruchomienie i efektywne wykorzystywanie pierścienia przysłony umieszczonego na tubusie.

Drugi pierścień odpowiada za ustawianie ostrości. Co prawda nie jest on zbyt szeroki, a stawiany opór mógłby być nieco większy, ale wyczuwalne żłobienia sprawiają, że korzysta się z niego dość wygodnie.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Konstrukcja optyczna składa się z dwunastu soczewek rozmieszczonych w ośmiu grupach. Wśród nich znajdują się trzy z niskodyspersyjnego szkła ED oraz dwie asferyczne. Ponadto, obiektyw został wyposażony w powłoki, które powinny zapewniać bardzo dobrą jakość obrazu oraz nanokrystaliczną powłokę antyrefleksyjną NCS. Dodatkowo, obiektyw posiada 7-listkową przysłonę, która w połączeniu z maksymalnym otworem f/2,8 pozwoli na uzyskanie delikatnego rozmycia tła - zważywszy na ogniskową głębia ostrości i tak jest duża, nawet na najszerzej otwartej przysłonie.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Wraz z obiektywem otrzymamy przedni i tylny dekielek, osłonę przeciwsłoneczną oraz elegancki materiałowy pokrowiec. Duży przedni dekielek dzięki podwójnemu uchwytowi jest bardzo poręczny i wygodny w użyciu. Z kolei osłona przeciwsłoneczna skutecznie zapobiega wpadaniu ostrego i bocznego światła na wypukłą soczewkę obiektywu.

Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye trudno nazwać małym i lekkim szkłem - oczywiście na tle innych konstrukcji typu rybie oko. Obiektyw waży 515 g i mierzy 72.7 x 77.3 mm, jednak podłączony do pełnoklatkowej lustrzanki tworzy odpowiednio wyważony duet, którym fotografuje się z przyjemnością.






]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły