Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

78%

Zaawansowana konstrukcja optyczna, uszczelniona obudowa, odwzorowanie obrazu w skali 1:1 oraz stabilizacja obrazu - to tylko kilka cech obiektywu Sony FE 90 mm F2,8 MACRO G OSS. Sprawdźcie, jak nowe szkło Sony wypadło w naszym redakcyjnym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

30 Lipiec 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

6. Rozmycie


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak ukazuje powyższy wykres BxU, podczas fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/2,8 rozmycie obrazu będzie widoczne i denerwujące, a nawet w niektórych partiach obrazu będzie nie do przyjęcia - zwłaszcza w dolnych i górnych fragmentach kadru, gdzie wartości BxU wahają się od 5.26 do 6.20. Z kolei w centrum odnotujemy wartości rzędu 3.93-4.61. Takie dysproporcje rozmycia między poszczególnymi fragmentami kadru są już zauważalne. Świadczy chociażby o tym charakterystyka wykresu, która tworzy pofalowaną a nie płaską płaszczyznę. Ten stan ulega zmianie po przymknięciu przysłony do f/5,6. Wykres zdecydowanie spłaszcza się, a wartości BxU oscylują w granicach 3.14-4.04. Różnica między centrum a brzegami jest zdecydowanie mniejsza, jednak rozmycie wciąż jest zauważalne.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz w centrum i na brzegach kadru będzie bardzo ostry (nawet zbyt ostry). Ponadto, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska. Ten rezultat utrzymuje się w całym zakresie przysłon - już od f/2,8 do f/22. Takie osiągi należy pochwalić, ponieważ świadczą o bardzo dobrej jakości optycznej obiektywu Sony FE 90 mm F2,8 MACRO G OSS.

]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)