Fotografowanie

E-PL3 to model ze średniej półki bezlusterkowców Olympusa. Aparat został wyposażony w 12-megapikselową matrycę, uchylny ekran LCD i niezły tryb seryjny. O tym jak sprawdził się w praktyce napisaliśmy w naszym teście. Zapraszamy do lektury.

Autor: Marcin Falana

16 Wrzesień 2011
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

PEN LIte jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 2 sekund od włączenia, co jest przyzwoitym rezultatem. Reakcja na wciśnięcie spustu migawki po wyostrzeniu jest natychmiastowa, więc PEN Lite nie ma problemów z uchwyceniem dynamicznych ujęć.

Dość szybko dostajemy się także do trybu odtwarzania zdjęć - E-PL3 potrzebuje na to około 1 s. PEN Lite nie ma też problemów z przewijanie zdjęć, powiększaniem ich oraz wyświetlaniem miniatur.

Podczas zgrywania serii zdjęć możemy ostrzyć i wykonywać kolejne. Warto wyposażyć się w szybka kartę pamięci, ponieważ przy prędkości 5 kl/s seria RAW + JPEG szybko zatyka bufor.

Pomiar ostrości

PEN Lite oferuje ten sam system AF co flagowy model - E-P3 więc nie ma problemów z szybkim i skutecznym ustawianiem ostrości. Korzystając z obiektywu kitowego 14-42 mm f/3.5-5.6 w dobrych warunkach oświetleniowych E-PL3 nie przekracza 0,2 s co jest wynikiem bardzo dobrym.

Zdjęcia seryjne

PEN Lite oferuje prędkość zdjęć seryjnych na poziomie 5 kl/s. Co ciekawe, jest to lepszy rezultat niż w przypadku E-P3. Nasz test przeprowadziliśmy na karcie pamięci SDHC Panasonic 4GB 10 klasy. E-PL3 trzyma deklarowane 5 kl/s. W przypadku tandemu RAW + JPEG seria zwalnia po 8 klatce. Gdy zastosujemy tylko JPEG-i do dyspozycji mamy 11 klatek. RAW-y - 9 klatek.

Poza szybką serią - 4 lub 5 kl/s do dyspozycji mamy wolniejsze zdjęcia seryjne - 1, 2 lub 3 kl/s. Jest to przydatna funkcja szczególnie podczas fotografowania ludzi - jak wiadomo często kilka klatek pozawala uzyskać naturalniejszą pozę i wyraz twarzy.

Pomiar światła

E-PL3 oferuje tradycyjny dla Olympusa zestaw trybów pomiaru światła poza matrycowym ESP, centralnie ważonym i punktowym do dyspozycji mamy punktowy światła i punktowy cienie, które mogą być pomocne przy uzyskaniu efektu High Key, Low Key. Większość czasu fotografowaliśmy w trybie ESP, który w większości przypadków daje zamierzone rezultaty.

Tryby ekspozycji

Tryby ekspozycji zmieniamy za pomocą tradycyjnej tarczy trybów umieszczonej na górnej ściance. Poza zestawem trybów P, A, S i M do dyspozycji mamy filmowanie, SCN - scenerie, filtry artystyczne oraz tryb iAuto dla mniej zorientowanych użytkowników. Poza uproszczoną zmianą parametrów oferuje on Porady zdjęciowe, które mogą być przydatne początkującym amatorom.

Filtry artystyczne

Zdecydowanie najciekawszym trybem poza manualnymi są filtry artystyczne. Do dyspozycji mamy sześć w sumie najciekawszych, jak np. Dramatyczna tonacja, Diorama, Ziarnisty film, Pop Art i Fotografia otworkowa jedyne czego nam zabrakło w porównaniu z E-P3 to filtr Cross Process.

Bracketing

PEN Lite oferuje szerokie możliwości wykonania serii zdjęć z zaprogramowaną zmianą parametrów ekspozycji, balansu bieli, błysku, czułości ISO do filtrów artystycznych. Przy bracketingu filtrów artystycznych możemy zaprogramować, które z nich będą aktywne.

zakładka bracketingu

Balans bieli

Do balansu bieli najszybciej dostajemy się przez menu podręczne. PEN Lite oferuje poza ustawieniami automatycznymi siedem trybów zdefiniowanych w tym Pod wodą, dwa według wzorca oraz według Kelvinów. Wyczerpuje tym samym wszystkie zachcianki w tej dziedzinie.

górne zdjęcie przedstawia balans bieli ustawiony automatycznie, dolne według wzorca

Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo przyzwoicie poprawnie dobierając temperaturę barwową. W warunkach studyjnych lamp jarzeniowych WB Auto trafił idealnie dając identyczne rezultaty jak WB według wzorca. W plenerze nie mamy większych zastrzeżeń poza trochę nierówną pracą w świetle sodowym. Ogólnie automat daje naturalnie wyglądające zdjęcia.

Filmowanie

PEN Lite pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 z dźwiękiem stereo. Do dyspozycji mamy dwa formaty AVCHD oraz Motion JPEG (AVI), który oferuje najwyższą rozdzielczość HD 1280 x 720. Podczas filmowania możemy korzystać z autofokusa, w przypadku zastosowania obiektywów z napędem ultradźwiękowym MSC (w tym kitowy 14-42 mm f/3.5-5.6 II R) ostrzenie odbywa się prawie bezgłośnie. Autofokus radzi sobie nie gorzej od amatorskiej kamery.

Podsumowanie

W tej części testu Olympus E-PL3 zbiera dużego plusa za szybkość autofokusa. Nowy system AF działa szybko i skutecznie, a w trudniejszych warunkach wspomaga się dobrze działającą diodą AF. Drugi duży plus należy się za zdjęcia seryjne z prędkością 5 kl/s, co w tej klasie aparatów jest bardzo przyzwoitym wynikiem. Na pochwałę zasługuje także matrycowy pomiar światła i działanie automatycznego balansu bieli, czyli funkcje czysto fotograficzne. Na plus należy też zaliczyć rozbudowany bracketing oraz obecność filtrów artystycznych. Nie można też nie wspomnieć o nagrywaniu filmów w rozdzielczości Full HD z działającym autofokusem.

+ szybki autofokus

+ zdjęcia seryjne z prędkością 5 kl/s

+ pomiar światła

+ filtry artystyczne

+ rozbudowany bracketing

+ filmowanie Full HD AVCHD

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica Q3 43 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica Q3 43 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po latach próśb, na rynku ląduje wreszcie Leica Q w wersji z obiektywem standardowym. Sprawdzamy, co ma do zaoferowania zestaw, na który tylu czekało.
16
Hover Air X1 - dron inny, niż wszystkie [TEST]
Hover Air X1 - dron inny, niż wszystkie [TEST]
Hover to dron zamykający esencję ujęć lotniczych w najprostszej możliwej formie, którą można obsługiwać bez żadnego kontrolera i która chce zmienić nasze myślenie o dronach....
23
Nikon Z6 III - test aparatu
Nikon Z6 III - test aparatu
Trzecia generacja Nikona Z6 ma już niewiele wspólnego z poprzednikiem. Czy nowy korpus ma szansę zdobyć szturmem rynek? Sprawdzamy jego potencjał…
63
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)