Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Choć w tegorocznej edycji nie mamy rodzimego kandydata do Zdjęcia Roku, aż trójka fotografów z Polski walczy o podium w poszczególnych kategoriach konkursowych: Karolina Jonderko (nominacja w kategorii Projekty Długoterminowe), Tomasz Markowski (nominacja w kategorii Sport - zdjęcie pojedyncze) oraz Natalia Kepesz (nominacja w kategorii Portret - fotoreportaż).
Poniżej prezentujemy finałowe prace Polaków wraz z towarzyszącymi im historiami.
fot. Karolina Jonderko, z cyklu "Reborn", nominacja w kategorii Projekty długoterminowe / World Press Photo 2021
„Odrodzone” dzieci pojawiły się po raz pierwszy w latach 90. Każde jest wyjątkowe, starannie wykonane przez artystów zwanych „odrodzonymi”. Hiperrealistyczne lalki dzieci tworzone są z wyjątkową dbałością o szczegóły - mają znamiona, żyły, wszczepione włosy, pory skóry, a nawet łzy i ślinę.
Bardziej wyrafinowane odrodzone dzieci są wyposażone w systemy elektroniczne zdolne do imitacji bicia serca, oddychania i ssania. Większość lalek jest wykonana z winylu, choć te bardziej realistyczne powstają z silikonu. Ludzkie włosy są używane do rzęs, a gotowe lalki są nawet czasami perfumowane zapachem „nowego dziecka”. Odrodzone dzieci są dostępne w całości oraz w zestawach, można je kupić w Internecie i na targach. Proces kupowania odrodzonego można przeprowadzić w taki sposób, aby symulować adopcję: lalki przychodzą z aktami „adopcji” lub „urodzenia”.
fot. Karolina Jonderko, z cyklu "Reborn", nominacja w kategorii Projekty długoterminowe / World Press Photo 2021
fot. Karolina Jonderko, z cyklu "Reborn", nominacja w kategorii Projekty długoterminowe / World Press Photo 2021
fot. Karolina Jonderko, z cyklu "Reborn", nominacja w kategorii Projekty długoterminowe / World Press Photo 2021
Odrodzone dzieci były wykorzystywane podczas szkolenia pediatrycznego, aby uczyć praktycznych umiejętności opieki nad dziećmi. Z kolei wykorzystanie lalek w domach opieki pomaga zmniejszyć destrukcyjne zachowania u osób z demencją. Podczas gdy większość odrodzonych właścicieli to kolekcjonerzy lalek, inni doświadczyli poronienia, śmierci noworodków, braku środków do adopcji lub cierpią na syndrom pustego gniazda, używając lalek jako substytutu dziecka.
fot. Karolina Jonderko, z cyklu "Reborn", nominacja w kategorii Projekty długoterminowe / World Press Photo 2021
fot. Karolina Jonderko, z cyklu "Reborn", nominacja w kategorii Projekty długoterminowe / World Press Photo 2021
fot. Karolina Jonderko, z cyklu "Reborn", nominacja w kategorii Projekty długoterminowe / World Press Photo 2021
Karolina Jonderko bada, w jaki sposób sztuczne niemowlęta wywołują u dorosłych autentyczną reakcję emocjonalną. Każda kobieta portretowana w tym projekcie ma osobistą motywację do opieki nad „odrodzonym” dzieckiem. Niektórzy, którzy nie mogą mieć lub stracili dziecko, okazują sztucznemu dziecku swoją miłość, opiekując się nim, przewijając je i kupując im ubrania. Dla niektórych lalki są sposobem radzenia sobie ze stratą lub lękiem; innym po prostu zapewniają towarzystwo.
fot. Natalia Kepesz, z cyklu "Niewybuch", nominacja w kategorii Portret - fotoreportaż / World Press Photo 2021
Letnie obozy wojskowe dla młodzieży istnieją w Polsce od lat 20. XX wieku. Młodzi uczestnicy przechodząc przez obozy treningowe poddawani są wyzwaniom zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Otrzymują szkolenie - często na byłych poligonach wojskowych - w zakresie takich umiejętności, jak taktyka, przetrwanie, samoobrona i topografia. Uczy się ich również strzelać z wiatrówek, a czasem replik broni, takich jak karabiny maszynowe i granatniki.
fot. Natalia Kepesz, z cyklu "Niewybuch", nominacja w kategorii Portret - fotoreportaż / World Press Photo 2021
fot. Natalia Kepesz, z cyklu "Niewybuch", nominacja w kategorii Portret - fotoreportaż / World Press Photo 2021
fot. Natalia Kepesz, z cyklu "Niewybuch", nominacja w kategorii Portret - fotoreportaż / World Press Photo 2021
Obozy są promowane jako okazje do przygód i rekreacji oraz jako sposób budowania charakteru i zachęcania do pracy zespołowej. Organizatorzy utrzymują, że udział w ćwiczeniach z replikami broni uniemożliwia dzieciom poszukiwanie prawdziwych. Z drugiej strony krytyka sugeruje, że popularność tego typu obozów wynika ze wzrostu nacjonalizmu w Polsce, spowodowanego dojściem do władzy prawicowej partii populistycznej Prawa i Sprawiedliwości (PiS). Patriotyzm i nacjonalizm odgrywają też znaczącą rolę w edukacji szkolnej.
fot. Tomasz Markowski, "Tour of Poland Cycling Crash", nominacja w kategorii Sport - zdjęcie pojedyncze / World Press Photo 2021
Holender Dylan Groenewegen (po lewej) rozbija się kilka metrów przed metą po zderzeniu z kolegą z zespołu Fabio Jakobsenem podczas pierwszego etapu Tour de Pologne w Katowicach, 5 sierpnia 2020 r.
Groenewegen zboczył ze swojej linii, skręcając w kierunku prawej bariery i zostawiając niewiele miejsca dla swojego kolegi z drużyny, wysyłając Jakobsena na barykadę. Obaj rywalizowali o pierwsze miejsce na etapie i jechali z prędkością około 80 kilometrów na godzinę. Jakobsen odniósł poważne obrażenia, przeszedł pięciogodzinną operację i spędził tydzień na oddziale intensywnej terapii. Groenewegen złamał obojczyk. Został zdyskwalifikowany z wyścigu i otrzymał dziewięć miesięcy zawieszenia od Union Cycliste Internationale (UCI). Jakobsenowi przyznano pierwsze miejsce na pierwszym etapie.
Ostatnia, 64. edycja elitarnego konkursu przyciągnęła w sumie ponad 4,3 tys. zawodowych fotografów, którzy zgłosili łącznie ponad 74 tys. zdjęć. Mimo pandemii udało się pod tym względem przebić zeszłoroczną edycję. Wśród nominowanych do najważniejszych wyróżnień znalazły się: 3 cykle fotograficzne, 6 zdjęć pojedynczych, 3 projekty multimedialne oraz 3 filmy.
Oprócz kandydatów do głównych nagród w sekcji fotograficznej, jury konkursu wyłoniło także finalistów poszczególnych kategorii. W każdej z ośmiu kategorii o pierwsze miejsce w dwóch sekcjach (zdjęcia pojedyncze i reportaże) walczą po trzy projekty. Wszystkie nominowane zdjęcia z tegorocznej edycji znajdziecie w poniższym artykule.