Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Ergonomia:
7
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
7
Marka:
Sony
Nasza ocena:

Najnowsze dziecko Sony ma być postrachem lustrzanek i bezlusterkowców z matrycą APS-C. Jego główne zalety to nowy, superszybki autofokus i zaawansowane funkcje filmowe, w tym możliwość rejestracji w jakości 4K. Czy warto przesiąść się dla niego z innego systemu?

Autor: Maciej Luśtyk

30 Marzec 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Filmowanie

Sony A6300 oferuje rozbudowany, w pełni manualny tryb filmowy, pozwalający na pełnoklatkowy zapis materiału w jakości 4K z prędkością 25 kl./s i przepływnością 100 Mb/s w kodeku X AVCS. Zapis możliwy jest także przy użyciu standardów X AVCS HD, AVCHD oraz MP4. Co więcej otrzymujemy też możliwość rejestrowania filmów z prędkością 120 kl./s, w jakości Full HD 1080p. Tutaj również przepływność utrzyma się na poziomie 100 Mb/s.

Aparat pozwala także na rejestrację filmów w zwolnionym tempie z prędkością 120 kl./s w jakości Full HD w specjalnym trybie HFR. Tutaj jednak będziemy ograniczeni przepływnością zaledwie 16 Mb/s, co nieco dziwi, biorąc pod uwagę tę oferowaną w trybie standardowym. Jeśli więc zdecydujemy się na zwolnione tempo, najlepszym wyjściem będzie spowolnienie standardowo nagrywanego materiału na etapie postprodukcji.

Bardziej zaawansowanych użytkowników ucieszy możliwość skorzystania z funkcji korekcji krzywej gamma, profilu S-Log3 i pracy w przestrzeni S-Gamut, co znacznie zwiększa możliwości gradacji obrazu na etapie postprodukcji, oferując bardzo szeroki zakres dynamiczny. Producent mówi tu o 14 EV. Obrazek zarejestrowany w standardzie S-Log3 prezentuje się nad wyraz obiecująco i z pewnością zadowoli nawet bardziej wymagających filmowców.

Warto zaznaczyć, że w tym trybie najniższą dostępną czułością będzie ISO 800, co może nieznacznie wpłynąć na ostateczną jakość obrazu. Mimo wszystko nawet na wysokich czułościach filmy prezentują się bardzo dobrze.

Informacje wyświetlane na ekranie w trybie filmowym

Samo filmowanie ułatwi opcja wyświetlenia zebry oraz focus-peaking, którego intensywnością i kolorem podświetlenia możemy sterować. Dzięki złączu mikrofonowemu, aparat będzie można wykorzystać także w bardziej profesjonalnych produkcjach wideo. Do tego otrzymujemy możliwość wygenerowania time-code’u, sterowania poziomami audio i wypuszczenia czystego sygnału HDMI na zewnętrzne rejestratory, w rozdzielczości 4K (3840 x 2160 pikseli) z próbkowaniem 4:2:2 i 8-bitową głębią kolorów.

Aparat na papierze wydaje się być doskonałym narzędziem dla aspirujących filmowców. Niestety nie wszystko jest tak piękne, na jakie wygląda. O ile profile S-Log otwierają przed nami nowe możliwości, to zapis 4K rozczarowuje. Nie chodzi tu o jakość obrazu - ta dzięki pełnoklatkowemu odczytowi jest fantastyczna. Prawdziwym mankamentem jest wolne próbkowanie sensora (około 34 ms), przez które bardzo mocno uwidacznia się efekt rolling shutter. Nawet niezbyt gwałtowne ruchy aparatu sprawiają, że obraz “pływa”, nie mówiąc już o rejestracji szybko poruszających się obiektów. Z tego powodu wiele osób szukających możliwie niedrogich, ale zaawansowanych rozwiązań 4K z pewnością zwróci się w stronę wyposażonych w mniejsze matryce aparatów Panasonika.

Kliknij, aby pobrać film przykładowy 4K

Kliknij, aby pobrać film 4K S-Log3

Na szczęście efektu rolling shutter pozbędziemy się zapisując wideo w rozdzielczości Full HD 1080p. Mimo wszystko, ogólne wrażenie psuje też nieco fakt, że o ile ciągły autofokus świetnie działa także podczas rejestracji wideo, to w trybie filmowym nie możemy skorzystać z funkcji śledzenia obiektów. Brakuje nam też wyjścia słuchawkowego, które pozwoliłoby na monitorowanie poziomów audio. To wydaje się być jednak celowym zagraniem, mającym sprawić by aparat nie był zbyt konkurencyjny względem modeli A7S i A7S II.

Kliknij, aby pobrać film Full HD 1080 p

Trzeba jednak przyznać, że mimo wymienionych wyżej mankamentów funkcjonalność trybu filmowego robi bardzo dobre wrażenie i trudno obecnie znaleźć w tej cenie inny aparat, który przewyższałby pod tym względem bezlusterkowca Sony. Model A6300 doskonale posłuży jako druga kamera w przypadku nagrywania wywiadów i innego rodzaju materiałów wideo, gdzie mamy do czynienia z bardziej statycznymi ujęciami. Stanie się też uniwersalnym wyborem dla filmowców, którzy są gotowi pójść na pewne kompromisy, a szukają jak najbardziej zaawansowanego rozwiązania w możliwie przystępnej cenie.

Podsumowanie tej części:

+ 4K, 100 Mb/s, 25 kl./s
+ Full HD 1080p, 100 Mb/s, 120 kl./s
+ rozbudowane menu profili obrazu
+ S-Log 3
+ tryb HFR
+ autofokus w trybie filmowym
+ możliwość wygenerowania time-code’u
+ zebra
+ focus peaking
+4K, 4:2:2, 8 Bit przez HDMI
+ port mikrofonu

- wolne próbkowanie sensora (efekt rolling shutter
- brak złącza słuchawkowego

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły