Canon EOS 5DS - Jakość zdjęć JPEG

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Marka:
Canon
Nasza ocena:

Do naszej redakcji trafił długo oczekiwany Canon EOS 5DS z 50-megapikselową matrycą na pokładzie. Ciekawi możliwości aparatu od razu zabraliśmy się za testowanie. Zobaczcie, co oferuje nowa pozycja w ofercie Canona.

Autor: Maciej Luśtyk

26 Czerwiec 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 


Aparat jest jeszcze nowością, więc pliki RAW z tego aparatu nie są jeszcze wspierane przez nasz program laboratoryjny DxO Analyzer. W związku z tym podstawowe oceny obrazu przeprowadzone zostały na oryginalnych plikach JPEG prosto z aparatu.

W 50-megapikselowej matrycy odstęp między pikselami wynosi 4,14 mikrona, przez co wysokie czułości są bardziej podatne na zaszumienie niż w miało to miejsce w przypadku 22-megapikselowej matrycy aparatu 5D Mark III, gdzie wartość ta wynosiła 6,25 mikrona. Producent zapewne zdawał sobie sprawę z ograniczeń matrycy dlatego górna granica czułości oferowanej przez aparat to ISO 6400 (rozszerzalna do ISO 12800 i ISO 50).

Wszystko to ma przełożenie na jakość obrazu. Na niższych czułościach otrzymujemy bardzo szczegółowy, klarowny obraz, jednak nawet przy standardowych ustawieniach odszumiania już przy wartości ISO 800 zaczniemy dostrzegać niewielkie szumy. Niemniej jednak systemowe odszumianie działa bardzo dobrze, co w połączeniu z dużymi rozdzielczościami nawet przy wartości ISO 6400 pozwoli nam uzyskać dobrej jakości odbitkę dużych rozmiarów. Oczywiście przy górnych czułościach obserwujemy już widoczny spadek szczegółowości obrazu spowodowany wzrostem zaszumienia. Przy wyłączonym odszumianiu brzydkie kolorowe przebarwienia pokazują się już przy wartości ISO 1600.

Jak mogliśmy się spodziewać po 50-megapikselowej matrycy i rozdzielczościach sięgających prawie 9 tys. pikseli przy dłuższym boku, zdjęcia są bardzo szczegółowe i umożliwiają wykonanie gigantycznych odbitek. Najwięcej szczegółów otrzymamy na najniższych czułościach, ale bardzo dobra jakość pod tym względem utrzymuje się jeszcze do czułości ISO 1600-3200. Przy czułości ISO 3200 obserwujemy znaczny spadek szczegółowości obrazu, a jak nietrudno się domyśleć, dalej nie jest lepiej. Niemniej jednak szczegółowość obrazu na wysokich czułościach i tak jest imponująca.

Szumy i reprodukcja szczegółów


Ustawienia standardowe:

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Wyostrzanie i odszumianie na minimum:

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Reprodukcja szczegółów:

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Wyostrzanie systemowe:

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia.

Reprodukcja kolorów
Aparat bardzo dobrze poradził sobie pod względem odwzorowania kolorów. Na wykresie widzimy pewne odchylenia w cieplejszych partiach obrazu, jednak nie odbiega to od normy.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Test reprodukcji kolorów wykonywany jest na tablicy kolorów oświetlonej światłem dziennym 5000K przy zdefiniowanym balansie bieli na wzorzec (CBL Lens).

Jakość zdjęć plenerowych
W przypadku wykonywania zdjęć w normalnych warunkach otrzymujemy bardzo szczegółowe zdjęcia o wysokiej rozdzielczości, co pozwoli na wygodę kadrowania i późniejszy wydruk w dużych formatach, tudzież zapisywanie w dużych rozdzielczościach. Aparat dobrze radzi sobie z odwzorowaniem kolorów, a obrazek jest nieco stonowany, co jest charakterystyczne dla aparatów Canona. Oczywiście charakterystyką obrazu możemy dowolnie sterować ingerując w style obrazu, co pozwoli każdemu na otrzymanie takich rezultatów, jakich oczekuje. Jedyny problem jaki zaobserwowaliśmy podczas fotografowania to nie najlepiej działający matrycowy pomiar światła, przy którym kontrastowe sceny czasem są delikatnie prześwietlone. W maksymalnym powiększeniu obraz jest nieco rozmydlony, co spowodowane jest faktem, że w modelu 5DS zamontowano filtr dolnoprzepustowy. Przy najbliższej okazji porównamy jakość obrazu z modelem 5DS R, w którym działanie filtra dolnoprzepustowego zostało zniwelowane.
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


Podsumowanie tej części:
+ wysoka szczegółowość obrazu na niskich czułościach
+ bardzo dobra reprodukcja kolorów

- wysokie zaszumienie już od ISO 1600

Test podzieliśmy na następujące rozdziały:


9. Zdjęcia przykładowe


]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (14)