Fujifilm X100T - Optyka

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
7.5
Cena / Jakość:
6
Wydajność:
6.5
Funkcjonalność:
7
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

80%

Fujifilm X100T to zaawansowany kompakt oferujący szereg nowości oraz usprawnień w porównaniu do poprzednika X100S. Ale czy wprowadzone zmiany w pełni wystarczą, by godnie zastąpić starszego brata oraz konkurować z aparatami innych producentów? Sprawdźmy jak nowy Fujifilm X100T poradził sobie w naszym teście. 

Autor: Michał Chrzanowski

4 Grudzień 2014
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 


Opis
Obraz na matrycę X100T dociera za pomocą dobrze wszystkim znanego z tej serii aparatów, stałoogniskowego obiektywu o ogniskowej 23 mm (ekwiwalent małoobrazkowy 35mm) i świetle f/2,0. Obiektyw składa się z 8 elementów w 6 grupach, w tym z jednej dwustronnej soczewki asferycznej oraz wypukłej soczewki ze szkła o wysokim współczynniku załamania światła. Ponadto, soczewki pokryto powłoką Fujinon HT-EBC, która ma ograniczyć występowanie efektu flary i tzw. “duszków”.

Maksymalny otwór przysłony obiektywu wynosi f/2,0. Domkniemy ją zaś do f/16 w krokach co 1/3EV. Minimalna odległość ustawienia ostrości wynosi około 50 cm od powierzchni obiektywu. W trybie Makro jesteśmy w stanie wyostrzyć obraz już od około 10 cm.

Rozdzielczość
Obiektyw Fujinon 23 mm f/2,0 w naszym teście wypadł rewelacyjnie. Ogólna charakterystyka rozdzielczości (MTF10) dla pliku JPEG, dla każdej przysłony wypada zdecydowanie lepiej niż u poprzednika. Już przy fotografowaniu na otwartej przysłonie f/2,0 obraz na brzegach kadru jest bardzo ostry. Dzięki temu bez żadnych obaw będzie można robić zdjęcia na najszerzej otwartej przysłonie, na której uzyskamy ciekawą głębię ostrości oraz plastykę obrazu. Z kolei najwięcej szczegółów uzyskamy fotografując na przysłonie f/8,0.

Jeśli chodzi o centrum kadru osiągi najnowszego X100T są po prostu fantastyczne. Na wszystkich przysłonach rejestrujemy wynik 68 lp/mm. Wyjątkiem jest przysłona f/16, gdzie wartość nieznacznie spada do około 63 lp/mm.

Zapewne na tak dobry wynik miał wpływ Lens Modulation Optimizer, który wyraźnie podnosi wyniki funkcji MTF10 na wyższych wartościach przysłony.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Rozdzielczość w funkcji MTF10 mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Wartości podane są w lp/mm (pary linii na mm) i do celów porównawczych uśrednione do poziomu odbitki 24x36mm według systemu DxO.

Aberracje
X100T z aberracją chromatyczną radzi sobie naprawdę dobrze. W plikach JPEG jest ona dobrze skorygowana przez aparat. Największą wartość aberracja osiąga na przysłonie f/2,0 i wynosi 0,49 piksela. Na innych przysłonach występowanie jest jeszcze mniejsze.

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

Dystorsje
Stałoogniskowy obiektyw X100T również dobrze poradził sobie z dystorsją. Na ogniskowej 23 mm dystorsja beczkowa występuje na poziomie 0,35% i jest niezauważalna gołym okiem.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dystorsje mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla skrajnych ogniskowych.

Winietowanie
W kwestii winietowania obiektyw X100T również wypada wzorowo. Przy ogniskowej 23 mm i przysłonie f/2,0, różnica pomiędzy środkiem a brzegami kadru wynosi 17%, co przekłada się na około 0.28 EV. Na wyższych przysłonach winietowanie praktycznie nie istnieje.

Winietowanie mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują mapę winietowania dla najgorszych wartości.

Odblaski
Obiektyw X100T dzięki powłoce Fujinon HT-EBC dobrze radzi sobie przy fotografowaniu pod ostre światło. Na zdjęciach gdzieniegdzie pojawiają się artefakty w postaci blików i flar.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Jednak tym, co nas zmartwiło podczas przeprowadzania testu, jest fakt, że X100T słabo poradził sobie z fotografowaniem w warunkach, gdzie występowało punktowe, miękkie i rozproszone światło. Na zdjęciach zauważalny jest znaczny spadek kontrastu i charakterystyczne "mleko".
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Mimo wszystko nie jest to problem, z którym nie można sobie poradzić. Delikatna korekta wystarczy, aby zdjęcia nabrały odpowiedniego kontrastu. Dodatkowo producent oferuje dedykowaną osłonkę na obiektyw, która chroni soczewkę przed wpadającymi promieniami słońca.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)


Bokeh
Dzięki możliwości fotografowania na szeroko otwartej przysłonie f/2,0, jesteśmy w stanie otrzymać bardzo ładne rozmycie tła. Poniżej prezentujemy przykładowe bokeh uzyskane za pomocą Fujifilm X100T.
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


Podsumowanie tej części:
+ zwarta obudowa jasnego obiektywu
+ wysoka rozdzielczość obiektywu w całym zakresie przysłon
+ minimalne winietowanie przy przysłonie f./2.0
+ ładne bokeh

- spadek kontrastu zdjęć przy fotografowaniu w warunkach punktowego, miękkiego i rozproszonego światła

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)