Opis
Obraz na matrycę X100T dociera za pomocą dobrze wszystkim znanego z tej serii aparatów, stałoogniskowego obiektywu o ogniskowej 23 mm (ekwiwalent małoobrazkowy 35mm) i świetle f/2,0. Obiektyw składa się z 8 elementów w 6 grupach, w tym z jednej dwustronnej soczewki asferycznej oraz wypukłej soczewki ze szkła o wysokim współczynniku załamania światła. Ponadto, soczewki pokryto powłoką Fujinon HT-EBC, która ma ograniczyć występowanie efektu flary i tzw. “duszków”.
Maksymalny otwór przysłony obiektywu wynosi f/2,0. Domkniemy ją zaś do f/16 w krokach co 1/3EV. Minimalna odległość ustawienia ostrości wynosi około 50 cm od powierzchni obiektywu. W trybie Makro jesteśmy w stanie wyostrzyć obraz już od około 10 cm.
Rozdzielczość
Obiektyw Fujinon 23 mm f/2,0 w naszym teście wypadł rewelacyjnie. Ogólna charakterystyka rozdzielczości (MTF10) dla pliku JPEG, dla każdej przysłony wypada zdecydowanie lepiej niż u poprzednika. Już przy fotografowaniu na otwartej przysłonie f/2,0 obraz na brzegach kadru jest bardzo ostry. Dzięki temu bez żadnych obaw będzie można robić zdjęcia na najszerzej otwartej przysłonie, na której uzyskamy ciekawą głębię ostrości oraz plastykę obrazu. Z kolei najwięcej szczegółów uzyskamy fotografując na przysłonie f/8,0.
Jeśli chodzi o centrum kadru osiągi najnowszego X100T są po prostu fantastyczne. Na wszystkich przysłonach rejestrujemy wynik 68 lp/mm. Wyjątkiem jest przysłona f/16, gdzie wartość nieznacznie spada do około 63 lp/mm.
Zapewne na tak dobry wynik miał wpływ Lens Modulation Optimizer, który wyraźnie podnosi wyniki funkcji MTF10 na wyższych wartościach przysłony.
Rozdzielczość w funkcji MTF10 mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Wartości podane są w lp/mm (pary linii na mm) i do celów porównawczych uśrednione do poziomu odbitki 24x36mm według systemu DxO. Aberracje X100T z aberracją chromatyczną radzi sobie naprawdę dobrze. W plikach JPEG jest ona dobrze skorygowana przez aparat. Największą wartość aberracja osiąga na przysłonie f/2,0 i wynosi 0,49 piksela. Na innych przysłonach występowanie jest jeszcze mniejsze.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych. Dystorsje Stałoogniskowy obiektyw X100T również dobrze poradził sobie z dystorsją. Na ogniskowej 23 mm dystorsja beczkowa występuje na poziomie 0,35% i jest niezauważalna gołym okiem.
Dystorsje mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla skrajnych ogniskowych. Winietowanie W kwestii winietowania obiektyw X100T również wypada wzorowo. Przy ogniskowej 23 mm i przysłonie f/2,0, różnica pomiędzy środkiem a brzegami kadru wynosi 17%, co przekłada się na około 0.28 EV. Na wyższych przysłonach winietowanie praktycznie nie istnieje.
Winietowanie mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują mapę winietowania dla najgorszych wartości. Odblaski Obiektyw X100T dzięki powłoce
Fujinon HT-EBC dobrze radzi sobie przy fotografowaniu pod ostre światło. Na zdjęciach gdzieniegdzie pojawiają się artefakty w postaci blików i flar.
Jednak tym, co nas zmartwiło podczas przeprowadzania testu, jest fakt, że X100T słabo poradził sobie z fotografowaniem w warunkach, gdzie występowało punktowe, miękkie i rozproszone światło. Na zdjęciach zauważalny jest znaczny spadek kontrastu i charakterystyczne "mleko".
Mimo wszystko nie jest to problem, z którym nie można sobie poradzić. Delikatna korekta wystarczy, aby zdjęcia nabrały odpowiedniego kontrastu. Dodatkowo producent oferuje dedykowaną osłonkę na obiektyw, która chroni soczewkę przed wpadającymi promieniami słońca.
Bokeh Dzięki możliwości fotografowania na szeroko otwartej przysłonie f/2,0, jesteśmy w stanie otrzymać bardzo ładne rozmycie tła. Poniżej prezentujemy przykładowe bokeh uzyskane za pomocą Fujifilm X100T.
Podsumowanie tej części: + zwarta obudowa jasnego obiektywu
+ wysoka rozdzielczość obiektywu w całym zakresie przysłon
+ minimalne winietowanie przy przysłonie f./2.0
+ ładne bokeh
- spadek kontrastu zdjęć przy fotografowaniu w warunkach punktowego, miękkiego i rozproszonego światła
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Spis treści