Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Dzisiaj, przy okazji imprezy urodzinowej Fotopolis odbyła się uroczystość wręczenia najważniejszych nagród branżowych, których laureaci zostali wyłonieni przez naszych czytelników. Zobaczcie, kto w tym roku zgarnął najwięcej nagród.
Już po raz jedenasty z rzędu czytelnicy fotopolis.pl głosowali na najlepsze produkty, innowacje i wydarzenia fotograficzne minionego roku. Podobnie jak w poprzedniej edycji głosy przyznawane były w 10 kategoriach. Po raz drugi pojawiła się też osobna kategoria poświęcona coraz chętniej wybieranej formie wypowiedzi artystycznej jaką są książki fotograficzne. Nie obyło się bez niespodzianek, a w wielu kategoriach głosy były bardzo wyrównane. Niemniej jednak wyniki zdają się dobrze odzwierciedlać obecne trendy na rynku.
W tej kategorii główną nagrodę otrzymuje firma Olympus, która wraz z aparatem OM-D E-M5 Mark II oddała użytkownikom tryb High Res Shot, w którym za sprawą przesunięcia matrycy między kolejnymi ujęciami i połączeniu kilku ekspozycji w jeden kadr możliwe jest wykonywanie zdjęć o rozdzielczości 40 Mp. Drugie i trzecie miejsce przypadło kolejno rekordowo jasnemu obiektywowi Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART oraz kamerze Canon ME20F-SH, która pozwala na rejestrację wysokiej jakości obrazu przy czułościach sięgających ISO 4 000 000.
Na rynku bezlusterkowców niepodzielnie króluje Sony, które w tym roku zaprezentowało aż 3 nowe aparaty pełnoklatkowe, składające się na linię A7 II. Wysoka rozdzielczość, usprawniona ergonomia i ambicja w rozwijaniu profesjonalnej alternatywy dla lustrzanek przełożyła się na wysoką liczbę głosów. Drugie miejsce zajął ciepło przyjęty przez użytkowników aparat Olympus OM-D E-M5 Mark II, a trzecie miejsce na podium przypadło stylowemu bezlusterkowcowi Fujifilm X-T10, który do rodziny Fujifilm X wprowadził między innymi znacznie usprawniony autofokus.
Tutaj bez niespodzianek. Po raz drugi z rzędu nagrodę za najlepszy aparat systemowy zdobywa Canon. Nic dziwnego, modele EOS 5DS i 5DS R to najważniejsze “lustrzankowe” premiery minionego roku, które na nowo zaogniły megapikselową wojne między producentami. Na drugim miejscu plasuje się Nikon D7200, a trzecie zajął posiadający rzeszę oddanych użytkowników producent aparatu Pentax K-3 II.
Pierwsze miejsce w tej kategorii zajmuje nie do końca kompaktowy, ale świetny pod każdym względem aparat Leica Q, którym producent spod znaku czerwonej kropki udowadnia, że niemiecka precyzja jednak nie ma sobie równych. Nagroda w pełni zasłużona. Drugą nagrodę otrzymuje pokazany jesienią zeszłego roku Sony RX1R II z pełnoklatkową matryca o rozdzielczości 42 Mp. Trzecie miejsce również przypada aparatowi Sony. W tym wypadku jest to kieszonkowy Sony RX100 IV, który swoimi możliwościami może zawstydzić niejeden bardziej zaawansowany aparat.
Choć obecnie wszyscy najwięksi producenci smartfonów przykładają ogromną wagę do wbudowanych aparatów, użytkownicy są jednogłośni. Smartfonem roku zostaje iPhone 6s, którego projektanci są w stanie sprawić, że zdjęcia z 12-megapikselowej matrycy zapierają dech w piersiach. Nie bez powodu nad modułem aparatu pracuje ponad 800 osób. Środkowe miejsce na podium zajmuje Samsung ze świetnie ocenianym modelem Galaxy S6, a na trzecim miejscu znalazł się zaprezentowany jesienią smartfon Sony Xperia Z5 z 23-megapikselową matrycą i superszybkim autofokusem.
Wyjątkowo jasny szerokokątny obiektyw Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART już po raz drugi w tegorocznym plebiscycie zajmuje miejsce na podium. Tym razem pierwsze. Połączenie rekordowej jasności z szerokim kątem i doskonałą optyką zostawia konkurencję w tyle i pokazuje, że producent może śmiało konkurować z topowymi markami na rynku. Na drugim miejscu plasuje się “kompaktowy” teleobiektyw Nikon AF-S Nikkor 300 mm f/4E PF ED VR, a na podium znalazł się także ultraszerokokątny Canon EF 11-24 f/4L USM, będący obecnie najszerszym zoomem pozbawionym zniekształceń geometrycznych na rynku.
Najlepszym akcesorium roku 2015 został Waszym zdaniem kompaktowy, przenośny i odporny dysk SSD Sandisk Extreme 500, który został zaprojektowany z myślą o fotografach pracujących w terenie. Zaraz za nim znalazł się pozytywnie oceniany przez nas tablet Wacom Intuos Photo, który usprawni fotograficzną pracę, a przy tym nie nadszarpnie znacznie naszego budżetu. Trzecie miejsce zajęły sprytne i poręczne lampki ledowe Manfrotto Lumie.
Setki fotografów nie może się mylić. Najlepszym programem fotograficznym po raz kolejny zostaje Adobe Lightroom. Szósta odsłona aplikacji jeszcze bardziej upłynnia proces obróbki zdjęć i wprowadza kilka ciekawych funkcji, między innymi rozbudowany tryb panoramy i HDR, a także możliwość skorzystania z przyspieszenia karty graficznej. Na drugim miejscu znalazł się główny konkurent programu Adobe, Capture One Pro 8. Stawkę zamyka kolejny program Adobe. Tym razem jest to Photoshop Elements 14, który dla wielu fotografów z powodzeniem będzie w stanie zastąpić standardową wersję programu.
Za najciekawsze wydarzenie artystyczne minionego roku uznaliście Miesiąc Fotografii w Krakowie. Zaraz za nim znalazł się łódzki Fotofestiwal. Oba wydarzenia co roku sciągają do swoich miast tysiące entuzjastów fotografii i z roku na rok stają się coraz bardziej rozbudowane. Ostatnie miejsce zajmuje trzecie edycja warszawskiego cyklu spotkań „Wszyscy Jesteśmy Fotografamii”, w ramach których fotografia rozpatrywana jest w kontekście różnych, często nieoczywistych, ale zawsze ciekawych zagadnień.
Pierwsze miejsce w tej kategorii zajęła przewrotna publikacja Pawłą Szypulskiego pod tytułem „Pozdrowienia z Auschwitz”, w której często niepoprawne, turystyczne pocztówki wysyłane z terenów obozów koncentracyjnych stanowią punkt wyjścią do rozważań na temat społecznej pamięci o wydarzeniach z czasówj II Wojny Światowej.
Na drugim miejscu znalazła się kameralna i bardzo osobista publikacja Michała Adamskiego „Nie mogę przebrnąć przez chaos”, a ostatnie miejsce zajęła „Emulsja” wydana przez Fundację Archeologii Fotografii, która w oryginalny sposób bierze na warsztat fotografię archiwalną.
Podczas gali wręczono także nagrody zwycięzcom poszczególnych edycji tegorocznego 5-boju, którego tematem przewodnim było 5 zmysłów człowieka. Nagrodę Grand Prix w postaci aparatu Olympus OM-D E-M5 II wraz z obiektywem 12-50 mm, przenośnego generatora błyskowego Fomei Panther mini 600, dnia zdjęciowego w Studiu Bank, filtra polaryzacyjnego Hoya Fusion Antistatic oraz indywidualnej wystawy na przyszłorocznych Warsaw Photo Days orzymał Jarosław Respondek.