Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Nie przestajemy celebrować 100. urodzin Helmuta Newtona. Zebraliśmy sześć kultowych zdjęć Mistrza, by z ich perspektywy spojrzeć na jego życie i twórczość.
W 1980 roku Newton wykonał w Los Angeles zdjęcia dla magazynu Stern. Na większości z nich pozuje ta sama para modelek, prezentując sukienki Karla Lagerfelda zaprojektowane dla Chloé. Towarzyszy im piątka dobrze wyrzeźbionych i opalonych mężczyzn w czarnych, obcisłych kąpielówkach. Fitness był w tym czasie popularny, dlatego Newton wykorzystał wysportowanych mężczyzn jako dodatkowy element.
Jego czwarty album, wydany w 1984 roku, w którym te zdjęcia zostały opublikowane, trafnie zatytułowano World Without Men. W modowych wizjach Newtona mężczyźni stanowią zaledwie dodatek. Odgrywają jednak główną rolę w portretach, które zaczął wykonywać mniej więcej w tym samym czasie w Hollywood.
Lokacją tego zdjęcia była kalifornijska willa z basenem, pełna sztucznych rzeźb i kolumn w antycznym stylu. Sceneria wygląda niczym hollywoodzki plan zdjęciowy z mężczyznami rodem z filmów o gladiatorach. Są oni uwodzeni przez dwie kobiety stojące po lewej i prawej stronie panoramicznego planu. W centrum zdjęcia jeden z mężczyzn przyjmuje arogancką pozę stojąc obok basenu przed białą, nagą rzeźbą rzeczywistych rozmiarów.
Kontrastuje to formalnie z tłem, które stanowi ciemne okno prowadzące do wnętrza willi. Rzeźba jest nieudaną kopią lub interpretacją sztuki antycznej i prawdopodobnie nie została nawet wykonana z marmuru. Jej nagość kontrastuje z ciemnymi strojami dwóch modelek. Obie kobiety stoją ze zgiętym kolanem, eksponując swoje długie nogi, co stanowi delikatny gest uwodzenia.
Na kolejnej fotografii z tej serii, również opublikowanej w 1980 w Stern i cztery lata później w World Without Men, jedna z kobiet, która ma na sobie krótką sukienkę, stoi w delikatnym rozkroku w otwartych drzwiach tej samej posiadłości jednocześnie opierając się o klasycznie kanelurowaną kolumnę. W rzeźbach kobiet rzeczywistych rozmiarów po lewej i prawej stronie modelki, gdzie jedna z nich prezentuje obnażoną pierś, również można odnaleźć odniesienie do antyku. Pięciu skąpo odzianych mężczyzn powoli wspina się po kamiennych schodach, podążając w kierunku modelki.
Podobne sceny można znaleźć w galeriach obrazów na całym świecie: rozpięte górne części strojów, tak jak rozwarte okna oraz drzwi, stanowią odniesienie do utraconej niewinności kobiety. Jednak tutaj to kobieta odgrywa aktywną rolę w erotycznej grze pomiędzy płciami, wabiąc swoim uśmiechem mężczyzn do wnętrza domu. Należy pamiętać, że te zdjęcia stworzono w celu zaprezentowania w magazynie sukienki Lagerfelda. Co częste u Newtona, historia, którą niesie za sobą to zdjęcie, zawiera sprzeczny przekaz, który zostawia pole do różnorodnych interpretacji.