Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Nie przestajemy celebrować 100. urodzin Helmuta Newtona. Zebraliśmy sześć kultowych zdjęć Mistrza, by z ich perspektywy spojrzeć na jego życie i twórczość.
Ta licząca 45 lat fotografia modowa jest tak ikoniczna, że nadal pojawia się w różnych kontekstach. Ostatnio została wykorzystana na okładce przekrojowej publikacji dotyczącej XX-wiecznej fotografii mody opublikowanej przez brytyjskie wydawnictwo.
Newton wykonał to zdjęcie do wrześniowego wydania francuskiej edycji Vogue’a w 1975 roku, gdzie pojawiło się ono jako część wielostronicowego artykułu okraszonego fotografiami kolekcji couture Yves Saint Laurent z przełomu 1975 i 1976 roku. Wszystkie zdjęcia to ujęcia nocne – część została wykonana w kolorze, a część jest czarno-biała.
Newton uwiecznił nocną scenę w wąskiej uliczce, w paryskiej dzielnicy Marais, gdzie mieszkał (w tle jest widoczny jego dom). Modelka z ciemnymi, elegancko zaczesanymi do tyłu włosami ma na sobie garnitur od Yves Saint Laurent – ostatni krzyk mody stanowiący w tamtym czasie rewolucję, której ducha oddaje ta fotografia.
fot. Helmut Newton, „Rue Abriot”, Vogue edycja francuska, Paryż 1975. Dzięki uprzejmości Fundacji Helmuta Newtona
Tutaj również można dostrzec pewną dwuznaczność. W latach siedemdziesiątych XX wieku Malais słynęło z prostytutek, które przechadzały się nocą ulicami wypatrując potencjalnych klientów. Pozornie zdystansowana modelka jest na pierwszy rzut oka bardzo nowoczesną, pewną siebie kobietą z wyczuciem stylu.
Jednak widzowie mogą zastanawiać się, na kogo czeka ta samotna kobieta z papierosem. Tą enigmatyczną inscenizacją Newton nawiązuje do obrazów autorstwa Ernsta Ludwiga Kirchnera przedstawiających Berlin, na których prostytutki z papierosem w ręku czekają na klientów na placu Paryskim.
Co ciekawe, Newton wykonał również drugie zdjęcie na Rue Abriot – jedną ze swoich kontrowersyjnych „wersji Newtona”, która nie była przeznaczona do publikacji, ale pojawiła się rok później w jego pierwszej własnej publikacji White Women. Na tej fotografii obok modelki ubranej w smoking od Yves Saint Laurent, stoi druga modelka – naga.
Modelka w męskim stroju w naszej wyobraźni staje się mężczyzną – jest to wariacja motywu wielokrotnie używanego przez Newtona na innych zdjęciach dla francuskiej edycji Vogue’a, przedstawiających dwie modelki ubrane w różne sukienki i garnitury.