Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Jaki efekt chcieliśmy osiągnąć.
Naszym zamiarem było uzyskanie efektu podpatrzonej miejskiej sceny. Wybraliśmy do tego kawiarniany taras, który miał wyglądać jak oświetlony ciepłym światłem zachodzącego słońca. Zależało nam na dynamice sceny. Żeby otrzymać powyższy rezultat użyliśmy studyjnej lampy błyskowej z rozpraszaczem, kilku blend oraz folii.
Zanim przeczytacie o pracy podczas sesji, poznajcie podstawy oświetlenia studyjnego i dowiedzcie się dlaczego warto korzystać z lamp z generatorem.
Podstawowe pojęcia:
Na pewno zauważyliście, że zupełnie inny kierunek ma światło w południe (pada z góry), a inny o wczesnym poranku lub późnym popołudniem (kiedy to kąt jego padania jest dużo ostrzejszy). Jego charakter jest odmienny. Podobnie jest w przypadku lamp studyjnych. Kluczową sprawa w przypadku planowania schematu oświetleniowego jest zaplanowanie miejsca, w którym postawimy źródła światła.;
intensywność
Intensywność oświetlenia zależy od mocy źródła światła.;
charakter światła
Światło może być twarde (światło skupione) lub miękkie (światło rozproszone). Ze światłem rozproszonym mamy do czynienia np. w pochmurny dzień. Światło twarde to np. światło lampy błyskowej umieszczonej bezpośrednio na aparacie. Za pomocą doboru twardości światła tworzymy nastrój. Światło ostre stosowane jest zwykle w celu wzmocnienia dramatyzmu sytuacji. Oświetlenie rozproszone daje bardziej malarski, spokojny klimat i wywołuje uczucie harmonii.;
temperatura barwowa
Światło może być ciepłe lub zimne. To bardzo ważne narzędzie przy kreowaniu atmosfery na zdjęciu. Dzięki zastosowaniu filtrów oraz blend, o których pisaliśmy w poprzednich odcinkach naszego cyklu, możemy sterować temperaturą barwową zdjęcia. Temperatura barwowa światła dziennego to 5500 K. Jest to również temperatura barwowa większości lamp studyjnych.]Więcej wskazówek znajdziecie w pierwszej części naszego cyklu.
Co to jest softbox.
Softbox to specjalna nakładka na studyjną lampę błyskową, umożliwiająca zmiękczenie światła i jego równomierne rozłożenie na fotografowanym obiekcie. Większość producentów ma w swojej ofercie od 5 do 20 rodzajów tego typu rozpraszaczy światła, które produkowane są w rozmaitych rozmiarach i kształtach.
Firma Chimera uznawana jest za jednego z liderów na rynku przenośnych systemów rozpraszających światło. Softboksy znajdziemy również w ofercie Wafer, jak i innych firm zajmujących się studyjnych sprzętem fotograficznym. Warto również zapoznać się z ofertą firmy Quantuum.
Kiedy korzystamy z lampy i generatora.
Z lampy z generatorem korzystamy wtedy, kiedy nie wystarczają nam reporterskie lampy błyskowe. Zamierzamy fotografować scenę z kilkunastu metrów i okazuje się, że inne źródła światła są zbyt słabe. Prosta lampa z generatorem to przy okazji bardzo mobilny zestaw, który mieści się w bagażniku samochodowym i w większości przypadków nie wymaga dodatkowego środka transportu, a tym samym większego nakładu środków w postaci wynajęcia kierowcy i asystenta. Główną zaletą takich zestawów jest ich poręczność.
Wszystko, czego potrzebujemy to mały, przenośny generator o mocy 400-1200 Ws (watosekund). W tej dziedzinie prym wiodą dwie firmy: Broncolor i Profoto. Broncolor oferuje generator Mobil A2R. Do tego możemy użyć dedykowanej lampy Picolite lub Unilite (klasyczne lampy studyjne). Zamiennie możemy skorzystać z Rangera firmy Elinchrom (w ofercie sklepu Milso). Zestaw Ranger Quadra to przenośny generator akumulatorowy (o mocy 400Ws), który dobrze sprawdza się w fotografii plenerowej. W jego skład wchodzą dwa reflektory wraz z głowicami. Cena takiego kompletu to ok. 7 300 zł. Do większości generatorów możemy podłączyć dwie lampy.
Również w ofercie innych firm znajdziemy atrakcyjne cenowo propozycje (Bowens, Hensel). Często możemy się spotkać z prostymi zestawami, w skład których wchodzi generator z dwoma lampami oraz softboksami. O ile w przypadku blend można zaoszczędzić korzystając z tańszych odpowiedników, o tyle w przypadku tego typy sprzętu nie warto oszczędzać. Polecamy zaufać sprawdzonym producentom sprzętu i akcesoriów, ponieważ zakup takiego zestawu nie należy do najtańszych. Na prosty komplet (generator + dwie lampy z rozpraszaczami) będziemy musieli wydać od 6 do 15 tys. zł. Nie żałujmy tych pieniędzy, ponieważ inwestujemy w solidne źródła światła. Możemy również wypożyczyć taki zestaw na sesję, koszt wypożyczenia to około 450-550 zł za jeden dzień zdjęciowy.
Pamiętajmy jednak o tym, że zawsze istnieje możliwość oszczędności. Na przykład firma Fomei ma w swojej ofercie zestaw BASIC 200, w skład którego wchodzą dwie lampy błyskowe BASIC 200 o mocy 200Ws, reflektor 16,5cm, dwa statywy, parasol półprzeźroczysty 85cm, softbox 60x60cm. Cena całego zestawu to ok. 1600 zł. Do tego możemy dokupić generator FOMEI Panther 600 mini w cenie ok. 1700 zł i już dysponujemy prostym zestawem umożliwiającym nam pracę w plenerze.
Akcesoria wpływające na charakter oświetlenia.
Oprócz omawianego wyżej softboksu, do modulacji światła możemy użyć szeregu innych akcesoriów. Dzielimy je na:
Znając główne zasady modulacji strumienia światła można z nimi swobodnie eksperymentować.
Przebieg sesji
Chcieliśmy uzyskać efekt podpatrzonej miejskiej sceny, jednak znowu w ściśle kontrolowanych warunkach. Kawiarniany taras w letnie popołudnie oświetlony ciepłym światłem zachodzącego słońca? Tak, z tym, że efekt został osiągnięty za pomocą blend, lampy i folii.
W tym celu wykorzystaliśmy zestaw:
Do oświetlenia mieliśmy dość dużą płaszczyznę. Mogło się okazać, że moc lampy błyskowej byłaby zbyt mała. Dlatego użyliśmy lampy studyjnej z generatorem. Zależało nam na wyłowieniu modelki z otoczenia za pomocą światła.
Pracowałem kilkadziesiąt metrów dalej z teleobiektywem i wyzwalałem lampę pocket wizardem. Softbox o wymiarze 1x1m oświetlał modelkę z 2-3 metrów. Komunikacja między aparatem i lampą odbywała się za pomocą Pocket Wizarda. Złota blenda rozpraszała światło, a zadaniem pomarańczowej folii było lekkie ocieplenie światła padającego na twarz modelki. Srebrnych ekranów użyliśmy do zbicia kontrastu.
Do realizacji sesji wykorzystaliśmy aparat Nikon D3S z obiektywem 200m/f2.0.
Dziękujemy Klubokawiarni Resort.
Już za tydzień ostatni odcinek naszej serii, w którym pokażemy sesję z bardziej rozbudowanym zestawem lamp i akcesoriów.
fotograf - Szymon Kobusiński
asystent sprzętu zdjęciowego - Szymon Gosłowski, Photoproduction
asystent oświetlenia - Filip Zwierzchowski, Photoproduction
asystenci - Tomasz Wojewoda i Mateusz Nurek, Photoproduction
stylistka - Małgorzata Machnicka, CoGdzieZaile.pl
fryzjer - Klaudiusz Iciek, Claudius.pl
makijażystka - Emilia Zatorska, Make-up Store
modelka - Ela, Mango Models
produkcja - Sun House Media/fotopolis.p