Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
84%
Mimo parametrów odpowiadających zawodowej optyce, nowy Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 to propozycja dużo tańsza od reporterskich zoomów tej klasy. Jest przy tym lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, co potrafi w praktyce.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO . Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8, f/22.
Jak widzimy, obiektyw Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 ma delikatną skłonność do uwidaczniania aberracji chromatycznej poprzecznej bliżej prawej górnej granicy kadru, gdzie jej rozmiar wyniesie maksymalnie 2,18 px. Nie powinno być to więc zanadto zauważalne nawet podczas oglądania zdjęć w dużym powiększeniu. Podobnie jak w przypadku rozdzielczości, na długim krańcu ogniskowych obiektyw zmienia nieco swoją charakterystykę i aberruje nieco bardziej oraz bliżej lewej krawędzi kadru. Nawet w tym wypadku nie powinno to jednak rzucać się w oczy - ewentualną aberrację ujrzymy zapewne jedynie w bardzo ekstremalnych sytuacjach dużej kontrastowości i prześwietlania ujęć.
Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 doskonale koryguje przebarwienia na kontrastowych krawędziach. W całym zakresie ogniskowych i na każdej przysłonie próżno szukać aberracji chromatycznej. Nie znajdziemy ani podłużnej, ani poprzecznej.