Jeszcze przed premierą w naszej redakcji zagościł Olympus OM-D E-M10 Mark II - kompaktowy bezlusterkowiec z 5-osiową stabilizacją obrazu, ulepszonym wizjerem, migawką elektroniczną i rozwiniętymi jeszcze bardziej funkcjami filmowymi. Nie tracąc czasu zabraliśmy się za sprawdzanie jego możliwości. Zobaczcie, jak nowy Olympus wypadł w naszym teście!
Olympus OM-D E-M10 Mark II to najnowsza propozycja producenta w segmencie bezlusterkowców skierowanych do ambitnych fotoamatorów. Mimo że nowa odsłona aparatu nie prowadza rewolucyjnych zmian, to i tak stanowi atrakcyjne rozwinięcie serii i gwarantuje mu mocną pozycję na rynku. Użytkownicy docenią usprawniony wizjer o rozdzielczości 2,36 Mp, a także elektroniczną migawkę pozwalającą na ciche fotografowanie z czasami do 1/16 000 sekundy. Nie można zapomnieć też o doskonałej 5-osiowej stabilizacji matrycy, która jest jedną z najlepszych, o ile nie najlepszą oferowaną obecnie na rynku. Dodanie kolejnego przycisku funkcyjnego i odświeżenie podręcznego menu także bardzo pozytywnie wpływa na komfort pracy z aparatem.
Na plus trzeba przypisać też nieco większe możliwości trybu filmowego i usprawnioną ergonomię. Rozwinięta systematyka obsługi, większa podpórka kciuka i anatomiczny grip gwarantują pewny chwyt i wygodną pracę. Ogromną zaletą aparatu są też bardzo szerokie możliwości personalizacji, dzięki którym jesteśmy w stanie łatwo dostosować aparat do własnych potrzeb. Fanom dobrego wzornictwa przypadnie też z pewnością do gustu odświeżony wygląd aparatu. Metalowa obudowa stylizowana na analogowe aparaty Olympus OM prezentuje się bardzo atrakcyjnie i wyróżnia E-M10 II na tle aparatów oferowanych przez konkurencję. Pod względem designu konkurować mogą z nim tylko modele Fujifilm.
Olympus posiada też niestety kilka wad. Przede wszystkim stosunkowo długi czas potrzebny na wykonanie pierwszego zdjęcia (około 2,5 sekundy), a także sprawiający pewne problemy autofokus w trybie ciągłym C-AF, który przez efekt focus breathing nie zawsze umożliwia wykonanie ostrych zdjęć. Pewnych problemów może też dostarczać nowe umiejscowienie pokrętła PASM (możemy nieumyślnie zmienić pozycje pokręteł sterowania), a także automatyczny pomiar balansu bieli, który w niektórych sytuacjach potrzebuje chwili na dostrojenie temperatury barwowej. Szkoda też, że tryb filmowy nie umożliwia kontrolowania ekspozycji podczas nagrywania.
Nie są to jednak kwestie, które przeszkadzałyby w wykonywaniu dobrych zdjęć. Jakość obrazu z 16-megapikselowej matrycy stoi na bardzo wysokim poziomie, a bogactwo funkcji zaspokoi potrzeby tak początkujących jak i bardziej zaawansowanych użytkowników. Amatorom do gustu przypadną rozbudowane tryby filtrów i wyboru scen, a także możliwość łatwego wykonywania kolaży i przesyłania zdjęć przez Wi-fi. Wymagający użytkownicy docenią opcje braketingu ostrości, opcję zdalnego sterowania aparatem i duże możliwości personalizacji. Będzie to świetny aparat do codziennej fotografii, a osobom zajmującym się fotografowaniem „na poważnie” posłuży jako lekka alternatywa dla lustrzanki i uzupełnienie profesjonalnego systemu.
Z pewnością jest to aparat wart swojej ceny. Czy osiągnie sukces na rynku? Biorąc pod uwagę popularność jaką cieszy się pierwsza „dziesiątka” nowy model w serii OM-D raczej nie będzie miał problemu ze znalezieniem odbiorców.
Podsumowanie tej części: + klasyczny design + solidna, aluminiowa obudowa + usprawniona ergonomia + jasny i kontrastowy wizjer elektroniczny 2,36 Mp + wygodna muszla oczna + wygodny grip + uwydatniona podkładka pod kciuk + bardzo duże możliwości personalizacji + 3 przyciski funkcyjne + RAW + JPEG + migawka elektroniczna 1/16000 s + tryb cichy + odświeżone menu podręczne + wygodny tryb podglądu + informacje LCD + informacje w wizjerze + możliwość sterowania przez Wi-fi + rozbudowana aplikacja mobilna + bracketing ostrości + time-lapse 4K + filtry artystyczne + tryb kolaży + sprawny AF w dobrym oświetleniu + tryb seryjny 8,5 kl./s + funkcja śledzenia obiektu + możliwość dotykowego ustawiania ostrości podczas pracy z wizjerem + wydajny system pomiaru światła + doskonała stabilizacja + wydajny flash + Full HD 1080p 60kl./s + VGA 120 kl./s + pełna manualna kontrolna na d trybem filmowym + stabilizacja w trybie filmowym + możliwość wypuszczenia sygnału przez HDMI + bardzo dobra jakość zdjęć do ISO 1600 + w pełni używalne czułości w zakresie ISO 3200-6400 + dobra reprodukcja kolorów + wyostrzanie systemowe
- pokrętło PASM umieszczone blisko pokręteł sterowania - brak możliwości ładowania przez USB - gwint statywu blisko slotu baterii - informacje o stanie baterii nie są wyświetlane przez cały czas - czas gotowości 2,5 s - autofokus w trybie ciągłym C-AF - predefiniowane ustawienia balansu bieli - automatyczny balasn bieli potrzebuje chwili by dostroić temperaturę barwową - brak złącza mikrofonowego - ciągły autofokus w trybie filmowym - brak 4K - duże zaszumienie i spadek jakości na "górnych" czułościach - sporadycznie występująca niebieska dominanta