6. Optyka
Aparat wyposażono w obiektyw typu zoom o ekwiwalencie 24-600 mm dla pełnej klatki. To znacznie więcej niż oferują aparaty konkurencji, co w połączeniu z możliwości pełnej kontroli nad parametrami ekspozycji może skusić osoby szukające superzoomów. Układ optyczny składa się z 18 elementów w 13 grupach, a w obiektywie zastosowano ultradźwiękowy system autofokusa USM, dzięki czemu ostrzenie odbywa się w zasadzie bezgłośnie i będzie plusem w przypadku nagrywania filmów. Przy ogniskowej 24 mm przysłonę otworzymy do wartości f/2,8, niestety przy użyciu dłuższych ogniskowych światłosiła maleje i przy 600 mm maksymalnie otworzyć przysłonę będziemy mogli tylko do wartości f/5,6. Niemniej jednak i tak pozwoli to nam na wykonywanie zdjęć z ładnie rozmytym tłem, co sprawdzi się szczególnie dobrze w przypadku portretów.
Obiektyw w trybie szerokokątnym pozwala na ostrzenie od 5 cm, w trybie tele będą to 2 metry, co jest niezłym wynikiem i umożliwi zarówno zabawę w makro jak i oddzielenie znajdujących się nieco dalej obiektów od tła. Miłym dodatkiem jest wbudowany filtr szary, obniżający ekspozycję o 3 EV, co pozwoli na uzyskanie mniejszej głębi ostrości w przypadku mocnego światła. Do obiektywu możemy dokupić też specjalny adapter, który pozwoli na zamocowanie filtrów. Niestety jest to dodatkowy wydatek. Szkoda, że producent fabrycznie nie wyposażył obiektywu w gwint mocowania filtrów. Poniżej możecie zobaczyć jak zakres ogniskowych prezentuje się w praktyce oraz jak obiektyw wypadł w testach laboratoryjnych.
Rozdzielczość MTF 10% Obiektyw dosyć przeciętnie wypada pod względem rozdzielczości. Najlepsze wyniki rzędu 72 linii na mm obserwujemy w centrum kadru przy przysłonie f/5,6. Na brzegach będzie to już tylko około 50 linii na mm, co w przypadku pomiaru MTF 10% nie jest najlepszym wynikiem. Ważne jednak, że rozdzielczość utrzymuje się na podobnym pułapie w całym zakresie ogniskowych.
Aberracja i dystorsja Szkło w aparacie Canon G3 X świetnie radzi sobie pod względem dystorsji. Prawdopodobnie jest to zasługa dobrych algorytmów optymalizujących pliki JPEG. Dystorsji w zasadzie nie uświadczymy w ogóle. Na zdjęciu wszystkie linie są proste, co jest miłe dla oka.
Gorzej obiektyw wypada pod względem aberracji chromatycznej. O ile przy krótkich ogniskowych raczej nie będzie zauważalna to aberracja przekraczająca 1,5 piksela w trybie tele może już być mocniej widoczna podczas oglądania zdjęcia w dużym powiększeniu.
Odblaski Obiektyw całkiem dobrze radzi sobie z odbiciami światła, niestety w sytuacjach fotografowania pod słońce raczej nie unikniemy charakterystycznych flar.
Bokeh Dzięki światłosile f/2.8-5.6 będziemy w stanie oddzielić fotografowany obiekt od tła i uzyskać całkiem ładne rozmycie.
]
Podsumowanie tej części: + uniwersalny zakres ogniskowych
+ ultradzwiękowy napęd AF
+ ostrzenie od 5 cm
+ dobrze skorygowana dystosja
+ możliwość uzyskania małej głębi ostrości
- średnia rozdzielczość obiektywu
- spora aberracja na długich ogniskowych
Test podzieliśmy na następujące rozdziały:
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Spis treści