Optyka

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Ergonomia:
7
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
6
Marka:
Canon
Nasza ocena:

Canon G3 X to zaawansowany superzoom wyposażony w 1-calową, 20-megapikselową matrycę i zintegrowany obiektyw o imponującym zakresie ogniskowych 24-600 mm. Zobaczcie jak ten ciekawy model wypadł w naszym redakcyjnym teście!

Autor: Maciej Luśtyk

10 Sierpień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

6. Optyka


Aparat wyposażono w obiektyw typu zoom o ekwiwalencie 24-600 mm dla pełnej klatki. To znacznie więcej niż oferują aparaty konkurencji, co w połączeniu z możliwości pełnej kontroli nad parametrami ekspozycji może skusić osoby szukające superzoomów. Układ optyczny składa się z 18 elementów w 13 grupach, a w obiektywie zastosowano ultradźwiękowy system autofokusa USM, dzięki czemu ostrzenie odbywa się w zasadzie bezgłośnie i będzie plusem w przypadku nagrywania filmów. Przy ogniskowej 24 mm przysłonę otworzymy do wartości f/2,8, niestety przy użyciu dłuższych ogniskowych światłosiła maleje i przy 600 mm maksymalnie otworzyć przysłonę będziemy mogli tylko do wartości f/5,6. Niemniej jednak i tak pozwoli to nam na wykonywanie zdjęć z ładnie rozmytym tłem, co sprawdzi się szczególnie dobrze w przypadku portretów.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Obiektyw w trybie szerokokątnym pozwala na ostrzenie od 5 cm, w trybie tele będą to 2 metry, co jest niezłym wynikiem i umożliwi zarówno zabawę w makro jak i oddzielenie znajdujących się nieco dalej obiektów od tła. Miłym dodatkiem jest wbudowany filtr szary, obniżający ekspozycję o 3 EV, co pozwoli na uzyskanie mniejszej głębi ostrości w przypadku mocnego światła. Do obiektywu możemy dokupić też specjalny adapter, który pozwoli na zamocowanie filtrów. Niestety jest to dodatkowy wydatek. Szkoda, że producent fabrycznie nie wyposażył obiektywu w gwint mocowania filtrów. Poniżej możecie zobaczyć jak zakres ogniskowych prezentuje się w praktyce oraz jak obiektyw wypadł w testach laboratoryjnych.
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


Rozdzielczość MTF 10%
Obiektyw dosyć przeciętnie wypada pod względem rozdzielczości. Najlepsze wyniki rzędu 72 linii na mm obserwujemy w centrum kadru przy przysłonie f/5,6. Na brzegach będzie to już tylko około 50 linii na mm, co w przypadku pomiaru MTF 10% nie jest najlepszym wynikiem. Ważne jednak, że rozdzielczość utrzymuje się na podobnym pułapie w całym zakresie ogniskowych.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)


Aberracja i dystorsja
Szkło w aparacie Canon G3 X świetnie radzi sobie pod względem dystorsji. Prawdopodobnie jest to zasługa dobrych algorytmów optymalizujących pliki JPEG. Dystorsji w zasadzie nie uświadczymy w ogóle. Na zdjęciu wszystkie linie są proste, co jest miłe dla oka.
Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Gorzej obiektyw wypada pod względem aberracji chromatycznej. O ile przy krótkich ogniskowych raczej nie będzie zauważalna to aberracja przekraczająca 1,5 piksela w trybie tele może już być mocniej widoczna podczas oglądania zdjęcia w dużym powiększeniu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)


Odblaski
Obiektyw całkiem dobrze radzi sobie z odbiciami światła, niestety w sytuacjach fotografowania pod słońce raczej nie unikniemy charakterystycznych flar.


Bokeh
Dzięki światłosile f/2.8-5.6 będziemy w stanie oddzielić fotografowany obiekt od tła i uzyskać całkiem ładne rozmycie.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
]

Podsumowanie tej części:
+ uniwersalny zakres ogniskowych
+ ultradzwiękowy napęd AF
+ ostrzenie od 5 cm
+ dobrze skorygowana dystosja
+ możliwość uzyskania małej głębi ostrości

- średnia rozdzielczość obiektywu
- spora aberracja na długich ogniskowych

Test podzieliśmy na następujące rozdziały:


 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)