Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Ergonomia:
7
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
6
Marka:
Canon
Nasza ocena:

Canon G3 X to zaawansowany superzoom wyposażony w 1-calową, 20-megapikselową matrycę i zintegrowany obiektyw o imponującym zakresie ogniskowych 24-600 mm. Zobaczcie jak ten ciekawy model wypadł w naszym redakcyjnym teście!

Autor: Maciej Luśtyk

10 Sierpień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

5. Filmowanie



Obsługa
Do trybu filmowego przechodzimy przez przestawienie pierścienia wyboru trybów na pozycję oznaczoną ikoną kamery. Na ekranie monitora wyświetlają się wtedy parametry filmowania, a wciśnięcie przycisku Q otwiera menu podręczne z dostępnymi opcjami trybu filmowego. Aparat umożliwia nagrywanie materiału w maksymalnej jakości Full HD 1080p z prędkością 60 kl./s, w formacie MP4, z kodowaniem AVC lub H.264. Jest też możliwość wypuszczenia materiału przez złącze HDMI. Brakuje nam jednak możliwości nagrywania w jakości 4K, która powoli staje się już standardem i tak doświadczony producent jak Canon nie powinien zostawać w tyle za konkurencją.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Jak zwykle w przypadku aparatów Canona należy pochwalić możliwość pełnej manualnej kontroli nad czasem otwarcia migawki, wartościami przysłony i czułością ISO. W trybie filmowym możemy korzystać z opcji balansu bieli, a także z menu Moje Kolory, które pozwoli dostosować kolorystykę obrazu do własnych potrzeb. Oprócz standardowego trybu filmowego, mamy też tryb automatyczny, a także tryb Krótki klip, który jak wskazuje nazwa pozwoli nam na nagranie krótkich, kilkunastosekundowych filmików. Jest też funkcja filmowania z funkcją iFrame, co ułatwić ma późniejszą obróbkę materiału i umieszczanie go w mediach społecznościowych. Warto pochwalić także możliwość podłączenia mikrofonu oraz słuchawek, przy czym głośność odsłuchu możemy regulować. Do tego wszystkiego mamy także opcję focus-peaking i gwinty przystosowane do statywów wideo. Wydawać się może, że tym samym aparat świetnie sprawdzi się podczas filmowania.

Kliknij, aby pobrać film przykładowy

Niestety tryb filmowy ma trzy konkretne wady. Jedną z nich jest manualne ostrzenie które, w przypadku pierścienia na obiektywie w żadnym wypadku nie będzie funkcjonalne. Żeby przeostrzyć między planami trzeba wykonać kilka obrotów pierścienia, co trwa bardzo długo i jest zwyczajnie niewygodne. Można co prawda ostrzyć za pomocą tylnego pokrętła, co jest dużo szybsze, jednak też niezbyt wygodne. Pewną pociechą jest fakt, że dosyć szybko i sprawnie możemy przestawiać ostrość przesuwając palcem po ekranie monitora. Nie osłodzi to jednak większości gorzkich wrażeń.

Drugim problemem jest brak ciągłego autofokusa w trybie filmowym, co znacznie ogranicza nasze możliwości pod względem rejestracji dynamicznych scen. Dziwi nas to ograniczenie, bo możliwość ta pojawiała się między innymi w Canonie M3 i jest dostępna w większości aparatów konkurencji, nawet tych z niższej półki cenowej.

Bolączką trybu filmowego jest też wspomniany w poprzednim dziale brak możliwości ręcznego sterowania zoomem. Powolne zoomowanie za pomocą dźwigni wokół spustu odejmuje wiele ze swobody filmowania i będzie dotkliwe zwłaszcza w sytuacjach gdzie chcielibyśmy szybko przenieść uwagę na obiekt znajdujący się w oddali, wymagający skorzystania z dłuższych ogniskowych.

Jeśli chodzi o samo działanie autofokusa w trybie filmowym, to wyniki nie różnią się od tych, które aparat prezentuje podczas fotografowania. W dobrym oświetleniu nie będzie problemu. Gorzej może być już podczas filmowania ciemniejszych scen. Niestety z uwagi na opisane wyżej problemy z manualnym ostrzeniem, w tym wypadku raczej nie mamy możliwości skorzystania z efektywnej alternatywy.

Podsumowanie tej części:
+ Full HD 1080p 60 kl/s
+ możliwość podłączenia mikrofonu
+ możliwość podłączenia słuchawek
+ focus peaking
+ możliwość wypuszczenia sygnału przez HDMI
+ gwint statywu przystosowany do statywów kamerowych

- manualne ostrzenie w trybie filmowym
- brak ciągłego autofokusa w trybie filmowym
- sterowanie zoomem w trybie filmowym
- brak 4K

Test podzieliśmy na następujące rozdziały:

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)