5. Filmowanie
Obsługa
Do trybu filmowego przechodzimy przez przestawienie pierścienia wyboru trybów na pozycję oznaczoną ikoną kamery. Na ekranie monitora wyświetlają się wtedy parametry filmowania, a wciśnięcie przycisku Q otwiera menu podręczne z dostępnymi opcjami trybu filmowego. Aparat umożliwia nagrywanie materiału w maksymalnej jakości Full HD 1080p z prędkością 60 kl./s, w formacie MP4, z kodowaniem AVC lub H.264. Jest też możliwość wypuszczenia materiału przez złącze HDMI. Brakuje nam jednak możliwości nagrywania w jakości 4K, która powoli staje się już standardem i tak doświadczony producent jak Canon nie powinien zostawać w tyle za konkurencją.
Jak zwykle w przypadku aparatów Canona należy pochwalić możliwość pełnej manualnej kontroli nad czasem otwarcia migawki, wartościami przysłony i czułością ISO. W trybie filmowym możemy korzystać z opcji balansu bieli, a także z menu
Moje Kolory, które pozwoli dostosować kolorystykę obrazu do własnych potrzeb. Oprócz standardowego trybu filmowego, mamy też tryb automatyczny, a także tryb
Krótki klip, który jak wskazuje nazwa pozwoli nam na nagranie krótkich, kilkunastosekundowych filmików. Jest też funkcja filmowania z funkcją
iFrame, co ułatwić ma późniejszą obróbkę materiału i umieszczanie go w mediach społecznościowych. Warto pochwalić także możliwość podłączenia mikrofonu oraz słuchawek, przy czym głośność odsłuchu możemy regulować. Do tego wszystkiego mamy także opcję focus-peaking i gwinty przystosowane do statywów wideo. Wydawać się może, że tym samym aparat świetnie sprawdzi się podczas filmowania.
Kliknij, aby pobrać film przykładowy Niestety tryb filmowy ma trzy konkretne wady. Jedną z nich jest manualne ostrzenie które, w przypadku pierścienia na obiektywie w żadnym wypadku nie będzie funkcjonalne. Żeby przeostrzyć między planami trzeba wykonać kilka obrotów pierścienia, co trwa bardzo długo i jest zwyczajnie niewygodne. Można co prawda ostrzyć za pomocą tylnego pokrętła, co jest dużo szybsze, jednak też niezbyt wygodne. Pewną pociechą jest fakt, że dosyć szybko i sprawnie możemy przestawiać ostrość przesuwając palcem po ekranie monitora. Nie osłodzi to jednak większości gorzkich wrażeń.
Drugim problemem jest brak ciągłego autofokusa w trybie filmowym, co znacznie ogranicza nasze możliwości pod względem rejestracji dynamicznych scen. Dziwi nas to ograniczenie, bo możliwość ta pojawiała się między innymi w Canonie M3 i jest dostępna w większości aparatów konkurencji, nawet tych z niższej półki cenowej.
Bolączką trybu filmowego jest też wspomniany w poprzednim dziale brak możliwości ręcznego sterowania zoomem. Powolne zoomowanie za pomocą dźwigni wokół spustu odejmuje wiele ze swobody filmowania i będzie dotkliwe zwłaszcza w sytuacjach gdzie chcielibyśmy szybko przenieść uwagę na obiekt znajdujący się w oddali, wymagający skorzystania z dłuższych ogniskowych.
Jeśli chodzi o samo działanie autofokusa w trybie filmowym, to wyniki nie różnią się od tych, które aparat prezentuje podczas fotografowania. W dobrym oświetleniu nie będzie problemu. Gorzej może być już podczas filmowania ciemniejszych scen. Niestety z uwagi na opisane wyżej problemy z manualnym ostrzeniem, w tym wypadku raczej nie mamy możliwości skorzystania z efektywnej alternatywy.
Podsumowanie tej części: + Full HD 1080p 60 kl/s
+ możliwość podłączenia mikrofonu
+ możliwość podłączenia słuchawek
+ focus peaking
+ możliwość wypuszczenia sygnału przez HDMI
+ gwint statywu przystosowany do statywów kamerowych
- manualne ostrzenie w trybie filmowym
- brak ciągłego autofokusa w trybie filmowym
- sterowanie zoomem w trybie filmowym
- brak 4K
Test podzieliśmy na następujące rozdziały:
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Spis treści