Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Ergonomia:
7
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
6
Marka:
Canon
Nasza ocena:

Canon G3 X to zaawansowany superzoom wyposażony w 1-calową, 20-megapikselową matrycę i zintegrowany obiektyw o imponującym zakresie ogniskowych 24-600 mm. Zobaczcie jak ten ciekawy model wypadł w naszym redakcyjnym teście!

Autor: Maciej Luśtyk

10 Sierpień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

5. Filmowanie



Obsługa
Do trybu filmowego przechodzimy przez przestawienie pierścienia wyboru trybów na pozycję oznaczoną ikoną kamery. Na ekranie monitora wyświetlają się wtedy parametry filmowania, a wciśnięcie przycisku Q otwiera menu podręczne z dostępnymi opcjami trybu filmowego. Aparat umożliwia nagrywanie materiału w maksymalnej jakości Full HD 1080p z prędkością 60 kl./s, w formacie MP4, z kodowaniem AVC lub H.264. Jest też możliwość wypuszczenia materiału przez złącze HDMI. Brakuje nam jednak możliwości nagrywania w jakości 4K, która powoli staje się już standardem i tak doświadczony producent jak Canon nie powinien zostawać w tyle za konkurencją.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Jak zwykle w przypadku aparatów Canona należy pochwalić możliwość pełnej manualnej kontroli nad czasem otwarcia migawki, wartościami przysłony i czułością ISO. W trybie filmowym możemy korzystać z opcji balansu bieli, a także z menu Moje Kolory, które pozwoli dostosować kolorystykę obrazu do własnych potrzeb. Oprócz standardowego trybu filmowego, mamy też tryb automatyczny, a także tryb Krótki klip, który jak wskazuje nazwa pozwoli nam na nagranie krótkich, kilkunastosekundowych filmików. Jest też funkcja filmowania z funkcją iFrame, co ułatwić ma późniejszą obróbkę materiału i umieszczanie go w mediach społecznościowych. Warto pochwalić także możliwość podłączenia mikrofonu oraz słuchawek, przy czym głośność odsłuchu możemy regulować. Do tego wszystkiego mamy także opcję focus-peaking i gwinty przystosowane do statywów wideo. Wydawać się może, że tym samym aparat świetnie sprawdzi się podczas filmowania.

Kliknij, aby pobrać film przykładowy

Niestety tryb filmowy ma trzy konkretne wady. Jedną z nich jest manualne ostrzenie które, w przypadku pierścienia na obiektywie w żadnym wypadku nie będzie funkcjonalne. Żeby przeostrzyć między planami trzeba wykonać kilka obrotów pierścienia, co trwa bardzo długo i jest zwyczajnie niewygodne. Można co prawda ostrzyć za pomocą tylnego pokrętła, co jest dużo szybsze, jednak też niezbyt wygodne. Pewną pociechą jest fakt, że dosyć szybko i sprawnie możemy przestawiać ostrość przesuwając palcem po ekranie monitora. Nie osłodzi to jednak większości gorzkich wrażeń.

Drugim problemem jest brak ciągłego autofokusa w trybie filmowym, co znacznie ogranicza nasze możliwości pod względem rejestracji dynamicznych scen. Dziwi nas to ograniczenie, bo możliwość ta pojawiała się między innymi w Canonie M3 i jest dostępna w większości aparatów konkurencji, nawet tych z niższej półki cenowej.

Bolączką trybu filmowego jest też wspomniany w poprzednim dziale brak możliwości ręcznego sterowania zoomem. Powolne zoomowanie za pomocą dźwigni wokół spustu odejmuje wiele ze swobody filmowania i będzie dotkliwe zwłaszcza w sytuacjach gdzie chcielibyśmy szybko przenieść uwagę na obiekt znajdujący się w oddali, wymagający skorzystania z dłuższych ogniskowych.

Jeśli chodzi o samo działanie autofokusa w trybie filmowym, to wyniki nie różnią się od tych, które aparat prezentuje podczas fotografowania. W dobrym oświetleniu nie będzie problemu. Gorzej może być już podczas filmowania ciemniejszych scen. Niestety z uwagi na opisane wyżej problemy z manualnym ostrzeniem, w tym wypadku raczej nie mamy możliwości skorzystania z efektywnej alternatywy.

Podsumowanie tej części:
+ Full HD 1080p 60 kl/s
+ możliwość podłączenia mikrofonu
+ możliwość podłączenia słuchawek
+ focus peaking
+ możliwość wypuszczenia sygnału przez HDMI
+ gwint statywu przystosowany do statywów kamerowych

- manualne ostrzenie w trybie filmowym
- brak ciągłego autofokusa w trybie filmowym
- sterowanie zoomem w trybie filmowym
- brak 4K

Test podzieliśmy na następujące rozdziały:

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)