Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Otwarcie wystawy Allana Sekuli "Polonia i inne opowieści" nastąpi w piątek, 11 grudnia o godz. 19:00 w warszawskiej Zachęcie. Można ją będzie oglądać do 28 lutego 2010.
Wystawa jest pierwszym indywidualnym pokazem Allana Sekuli w Polsce. Łączy najstarsze i najnowsze prace, choć nie jest klasyczną retrospektywą. Skonstruowana jest wokół dwóch głównych zagadnień: społecznego zaangażowania oraz poszukiwania obszaru, w którym to, co prywatne, osobiste łączy się z tym, co uniwersalne i powszechne.
Problematyka ta jest najmocniej zaakcentowana w najnowszej pracy Allana Sekuli, zrealizowanej specjalnie dla Zachęty oraz słynnej uniwersyteckiej galerii, The Renaissance Society w Chicago. To tytułowa "Polonia i inne opowieści", w której artysta dotyka wątków bardzo osobistych, związanych z polskimi korzeniami jego rodziny ze strony ojca, jak i ogólnym problemem emigracji, Polonii chicagowskiej i szeroko ujętych relacji polsko-amerykańskich, widocznych w gospodarce czy polityce.
Prezentacji tej pracy towarzyszą fotografie (pokazane w formie projekcji slajdów) wykonane przez Sekulę w czasie jego pierwszej podróży do Polski, zimą 1990 roku, na zaproszenie Instytutu Wyspa w Gdańsku ("Chodzenie po wodzie", 1990-1995). Stanowią one ciekawy kontrapunkt dla zdjęć powstałych w 2009 roku. Pokazują nasz kraj w początkach przemian, które doprowadziły do wstąpienia Polski do NATO i Unii Europejskiej.
Pozostałe prace to dziś już prawie podręcznikowy wybór z twórczości Allana Sekuli, trzymający się jednocześnie wyodrębnionego wątku społecznego zaangażowania, krytycznej analizy najbliższej przestrzeni (rodzina, praca) oraz krytyki niezwykle w fotografii amerykańskiej skodyfikowanego języka fotografii dokumentalnej. Są wśród nich "Medytacje nad tryptykiem" - pierwsza realizacja, w której Sekula zastosował tekst krytyczny jako integralną część pracy fotograficznej; "Bajki o przemyśle lotniczym" - fotograficzno-tekstowa analiza przeciętnej mieszczańskiej rodziny amerykańskiej na przykładzie rodziny artysty; "Czekając na gaz łzawiący" - jedna z najsłynniejszych projekcji Sekuli, dokumentująca pierwszy alterglobalistyczny protest, który miał miejsce w Seattle w 1999 roku; prolog nie pokazywanego jeszcze w Polsce filmu dokumentalnego "Morska loteria", który można uznać za podsumowanie monumentalnej, realizowanej przez kilkanaście lat pracy "Historia ryb" (na wystawie pokazywanej w formie książki).
Allan Sekula (ur. 1951), jeden z najbardziej znanych artystów amerykańskich średniego pokolenia, ceniony jest przede wszystkim za swoje realizacje fotograficzne i filmowe o charakterze dokumentalnym. Od początku lat 70., kiedy jako uczeń m.in. Johna Baldessariego i Henri'ego Marcuse'a rozpoczynał działalność artystyczną, poddawał krytyce utrwalone mity społeczeństwa kapitalistycznego, a także skonwencjonalizowane sposoby reprezentacji i odbioru sztuki. W centrum jego zainteresowania zawsze jest człowiek, często bezsilny wobec wielkiego, teraz już globalnego kapitału i ogólnoświatowej geopolityki. Sekula wierzy, i potwierdzał to wielokrotnie swoimi dziełami oraz postawą społeczną i intelektualną, że sztuka, choć nie podważy tego porządku, może go demaskować i rozbijać jego hegemonię.
Wystawie zamiast klasycznego katalogu towarzyszy książka z najnowszym projektem artysty i niezwykle ciekawymi tekstami: samego Allana Sekuli oraz Hilde van Gelder, Katarzyny Ruchel-Stockmans i Hamzy Walkera.
W przygotowaniu jest także antologia tekstów Allana Sekuli poświęconych zagadnieniom fotografii, gdzie znajdą się słynne wystąpienia teoretyczne jak np. "Czytanie archiwum" czy "O wynalezieniu znaczenia fotografii". Zbiór wydawany jest przez Zachętę wspólnie z Wydawnictwami Uniwersytetu Warszawskiego.
Kuratorka: Karolina Lewandowska. Współpraca: Anna Tomczak.
Wystawa dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partnerzy projektu: The Renaissance Society At the University Of Chicago, Ludwig Museum Contemporary Art Budapest / Belfast Exposed.
Allan SekulaPolonia i inne opowieści
Wernisaż: 11.12, godz. 19:00
Termin: 12.12-28.02
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3
Warszawa