Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
14 października w Galerii Asymetria zostanie otwarta wystawa prac Adama Sheybala zatytułowana "Odyseja gliwicka". Na wystawie zostaną zaprezentowane prace Sheybala pochodzące z lat 50. XX wieku. Sheybal, który w okresie międzywojennym był zafascynowany piktorializmem i silnie inspirował się estetyką bułhakowską, w latach 50. przeformułował swoją estetykę. W prezentowanych w Asymetrii pracach wyraźnie widać próbę odniesienia się fotografa do nowych nurtów takich jak neorealizm czy fotografia subiektywna. Sheybal był jednym z najważniejszych przedstawicieli Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego - środowiska niezwykle twórczego i płodnego, do którego należał także Jerzy Lewczyński, Zofia Rydet czy Piotr Janik.
O wystawie pisze Rafał Lewandowski:
Adam Sheybal, przedwojenny inteligent (major Wojska Polskiego, rozpoczęte studia prawnicze we Lwowie) z pasją fotograficzną, zamieszkał w 1946 roku w Gliwicach. Tutaj podjął pracę m.in. w Biurze Projektów Przemysłu Chemicznego, do którego w 1951 r. trafił również Jerzy Lewczyński. Przyjaźń tych dwóch osób wyznaczyła ścieżkę jednego z głównych nurtów tego, co nazywamy fenomenem fotograficznego środowiska gliwickiego. Miał on wówczas charakter ruchu amatorskiego, ale w 1951 zaowocował powstaniem w Gliwicach oddziału Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. Ci amatorzy jednak nie byli wcale nieprofesjonalni. Adam Sheybal przed wojną organizował w Warszawie wspólną wystawę fotografii z Henrykiem Wojciechowskim (1932), jego fotografie ilustrują przewodniki Mieczysława Orłowicza, a także znalazły się w Almanachu fotografii polskiej (1932).
Jerzy Lewczyński wspomina, że kiedy trafił na zebranie oddziału PTF-u, siedziało tam przed epidiaskopem kilkudziesięciu starszych panów, którzy w ciasnocie i chmurze papierosowego dymu oglądali swoje zdjęcia pokazywane anonimowo i wykrzykiwali: Co to jest? Co za bzdury? Jednym z nich był właśnie Adam Sheybal, reprezentant szkoły bułhakowskiej, zwolennik piktorializmu, którego twórczość miała przeobrazić się w powojennych Gliwicach w zetknięciu z motywami subiektywnymi.
Wystawa w galerii Asymetria, obrazuje efekt tych przemian. Pokazanych zostanie 27 prac autora z lat 50-tych wykonanych w Gliwicach. Ich niektóre tytuły takie jak: Niszczejące domostwo, Bryły i cienie, Znój, Ludzkie drogi, Gra dachów, Szczurza ścieżka, Zbłąkany promień, Martwe wino wykazują zawieszenie pomiędzy estetyzmem a zaangażowaniem w "Antyfotografię". Drabina i skrzynie ukazane na fotografii Sheybala urzekają swym pięknem, ale piękno to drąży melancholia porzuconych rzeczy, skazanych już na bezużyteczność. Oto początek odysei gliwickiej.
Adam SheybalOdyseja gliwicka
Wernisaż: 14.10, godz. 19:00
Termin: 15.10-13.11
Galeria Asymetria
ul. Nowogrodzka 18a m 8a (4 piętro)
Warszawa