Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Obsługa
Do trybu filmowego przechodzimy albo poprzez menu wyboru trybów pracy (przycisk na pokrętle), lub bezpośrednio za pomocą przycisku MOVIE umieszczonego obok spustu migawki. Tryb filmowy względem poprzedniego modelu został wzbogacony o możliwość zapisu materiału w kodowaniu XAVC-S, w rozdzielczości Full HD 1920x1080 z prędkością 60,30 i 24kl/s i prędkością przetwarzania 50Mbps. Niestety ten typ zapisu jest obsługiwany jedyne przez karty SDXC, SDHC UHS-I klasy 10, o pojemności powyżej 64GB, a także karty MemoryStick XC-HG Duo. W menu wyboru kodowania nie są wyświetlane żadne informacje odnośnie tego jakiej karty powinniśmy używać, przez co z początku, testując aparat na różnych kartach SD o pojemności do 32GB, byliśmy przekonani, że format XAVC-S jest dostępny wyłącznie dla mniej popularnych kart XC-HG Duo. Materiały filmowe możemy też nagrywać w formatach AVCHD (Full HD 1920x1080, 60,50,25,24kl/s) oraz MP4 (HD 1440x1080, VGA 640x480, 30kl/s). W tym wypadku rodzaj karty nie ma znaczenia. Szkoda tylko, że nie ma możliwości nagrywania w jakości 4K.
Pochwalić należy możliwość swobodnej ingerencji w parametry ekspozycji. Możemy kontrolować zarówno przysłonę, prędkość migawki jak i ustawienia czułości. To rzadko spotykane funkcje w tej klasie aparatów cyfrowych, a dzięki nim aparatu śmiało można użyć do nagrania dodatkowego materiału podczas filmowania większym sprzętem.
Dodatkowo aparat został wyposażony w funkcje wspomagające filmowanie, takie jak peaking autofokusa czy zebra. Warto nadmienić, że wspomnianych wyżej funkcji nie posiadał nawet testowany ostatnio przez nas aparat Canon EOS 7D Mark II.
Podczas pracy w trybie filmowym, możemy regulować charakterystykę obrazu, a także nakładać te same filtry artystyczne, które możemy spotkać w trybie fotografowania.
Do pełni szczęścia brakuje jedynie możliwości podłączenia zewnętrznego mikrofonu. Byłoby to ukoronowanie bogatego trybu filmowego jaki oferuje aparat. Zapewne projektanci wyszli z założenia, że skoro nie wyposażyli aparatu w stopkę, to nie ma też powodu aby umożliwiać podłączenie innych urządzeń. Jest to też pewnie celowe działanie zapobiegające zbyt dużej konkurencyjności modelu A5100 względem innych aparatów z oferty producenta.
Kliknij, aby pobrać przykładowy film z aparatu A5100
Autofokus
W trybie filmowym, możliwości ustawień autofokusa zostały ograniczone do trybu ciągłego i manualnego, W obu przypadkach możemy regulować obszary i punkty AF, z wyłączeniem funkcji śledzenia. Szkoda, gdyż akurat ta opcja przydałaby się w trybie filmowym oferowanym przez aparat. Niemniej jednak, system autofokusa w trybie filmowym sprawuje się całkiem dobrze. W dobrze oświetlonym otoczeniu aparat nie miał problemu z wyostrzaniem, choć czasem potrafił bez przyczyny gubić na chwilę ostrość. Gorzej sprawa się miała w przypadku filmowania z słabym oświetleniu. Bez użycia diody pomocniczej, aparat często nie był w stanie złapać ostrości. Najlepiej w takich wypadkach wypadł pomiar wielostrefowy, za pomocą którego zwykle najszybciej udawało się ustawić ostrość. Mimo wszystko, podczas pracy w takich warunkach wygodniej będzie korzystać z manualnych ustawień ostrości.
Podsumowanie ten części:
+wiele ustawień i trybów filmowania
+ swoboda zmiany parametrów ekspozycji
+ wiele formatów zapisu do wyboru
+ peaking AF i zebra
-brak wejścia mikrofonowego
- brak 4K
- brak śledzącego AF w trybie filmowym