Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

74%

W nasze ręce trafił Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO. Nowa propozycja koreańskiego producenta to manualny, stałoogniskowy jasny obiektyw makro przeznaczony do aparatów z pełnoklatkową matrycą. Zobaczcie, jak nowy Samyang poradził sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Lipiec 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

5. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm.

Zdjęcia w formacie RAW wykonane za pomocą obiektywu Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO posiadają dobrą rozdzielczość obrazu. Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas fotografowania nowym obiektywem koreańskiego producenta otrzymamy użyteczny rezultat w centrum i na brzegach kadru już od maksymalnego otworu przysłony. Optymalna jakość obrazu utrzyma się w przedziale przysłon f/4-f/16. Natomiast najmniejszą rozdzielczość zanotujemy na przysłonie f/22 i f/32, jednak wciąż jej wartość będzie dobra i nie przekroczy granicy akceptowalności. Najwyższą jakość obrazu w centrum kadru otrzymamy w momencie fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/4, gdzie rozdzielczość wyniesie 39.43 lp/mm. Oczywiści wraz z przymykaniem przysłony wartość ta będzie stopniowo spadać, jednak wciąż będzie się utrzymywać na dobrym wysokim poziomie. Z kolei najwyższy wynik rozdzielczości na brzegach kadru uzyskamy na przysłonie f/8 - 34.97 lp/mm. Co więcej nawet fotografowanie z wykorzystaniem szeroko otwartej przysłony f/2,8 wiąże się z uzyskaniem akceptowalnej jakości obrazu - 32.09 lp/mm w centrum kadru i 29.20 lp/mm na jego brzegach). Te wartości są dobre i zdecydowanie przewyższają granicę akceptowalności. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się wysoką rozdzielczością podczas fotografowania na szeroko otwartej przysłonie, co zaowocuje dobrą jakością obrazu oraz małą głębią ostrości.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Charakterystyka wykresu MTF50 dla plików JPEG jest podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku surowych plików RAW, jednak wyniki są zdecydowanie wyższe. W centrum kadru otrzymamy najwyższą jakość obrazu już w całym zakresie przysłon. Podobny rezultat utrzyma się także na brzegach kadru.

Za takie rezultaty należy więc pochwalić producenta, ponieważ obiektyw Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO charakteryzuje się dobrą rozdzielczością obrazu w całym zakresie przysłon od f/2,8 do f/32.

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.



Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
4
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)