Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA to stałoogniskowy jasny szerokokątny obiektyw o światłosile f/2,8 dedykowany do pełnoklatkowych aparatów z mocowaniem E. Szkło charakteryzuje się bardzo dobrą jakością oraz plastyką obrazu. Sprawdźmy zatem, czy obiektyw sprosta wymaganiom zaawansowanych fotografów.
Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA to konstrukcja stworzona z myślą o miłośnikach obiektywów stałoogniskowych. Ogniskowa 35 mm daje kąt widzenia zbliżony do tego, który widzi ludzkie oko. Z kolei maksymalna przysłona wynosząca f/2,8 sprawi, że otrzymamy plastyczne bokeh oraz efektowne i efektywne odseparowanie głównego fotografowanego obiektu od tła zdjęcia. Co więcej, obiektyw jest bardzo mały i lekki, dzięki czemu po podpięciu do na przykład Sony A7R lub A7II otrzymamy wyjątkowo kompaktowy zestaw. Połączenie popularnej ogniskowej 35 mm, dużej światłosiły f/2,8 oraz wyjątkowo małych wymiarów sprawia, że Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA sprawdzi się w fotografii ulicznej, dokumentalnej, podróżniczej, a także będzie dobrym wyborem dla wszystkich tych, którzy cenią sobie wysoką jakość obrazu zamkniętą w kompaktowej konstrukcji.
Skoro mowa o wysokiej jakości obrazu, to właśnie za nią najbardziej należy pochwalić firmę Sony. Obiektyw oferuje fantastyczny kontrast, wyrazistość, nasycenie barw oraz plastykę zdjęć. Stoją one na bardzo wysokim poziomie, dzięki czemu bez problemu będziemy w stanie używać Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA w najbardziej wymagających warunkach oświetleniowych. Pochwalić również należy bardzo dobrą rozdzielczość obrazu nie tylko w centrum kadru, lecz także i na brzegach. Utrzymuje się ona w całym zakresie przysłon. Nawet na najszerzej otwartej przysłonie f/2,8 obraz na brzegach kadru jest ostry, co nie zawsze jest domeną jasnych stałek. Dlatego też za tak dobre osiągi producentowi należą się ogromne brawa.
Jednak Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA posiada także kilka minusów. Jako wadę trzeba uznać słabo skorygowaną aberracje chromatyczną (jej uśredniony wynik wynosi 1,40 px). Obiektyw charakteryzuje się również dużą winietę zauważalną w całym zakresie przysłon. Różnica jasności pomiędzy centrum a brzegami kadru wynosi około 1EV. Na nominalnej przysłonie f/2,8 ta dysproporcja sięgnie już 64% (brzegi będą ciemniejsze o około 1,50EV). Jedynym plusem jaki można zauważyć jest fakt, że winieta posiada naturalną gradację, dzięki czemu nie będzie negatywnie wpływać na ostateczny efekt zdjęć.
Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA to jasna stałka, za którą będziemy musieli zapłacić około 3100 zł. Za tą cenę otrzymamy ponadprzeciętną jakość obrazu skrytą w bardzo lekkiej i kompaktowej konstrukcji, którą będziemy mogli zabrać ze sobą dosłownie wszędzie. Jeżeli światłosiła f/2,8 będzie dla nas wystarczająca, to obiektyw może okazać się trafionym wyborem. Jeżeli jednak potrzebujemy stałki 35 mm z większym otworem przysłony, to uwagę powinniśmy skierować na model Sony Zeiss Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA. Jednak wybór tego obiektywu wiąże się z wydatkiem 6999 zł - czyli dwa razy więcej niż w przypadku testowanego Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA.
Podsumowanie
+ bardzo dobra jakość wykonania + mała i lekka konstrukcja + eleganckie wykończenia + wygodny pierścień ustawiania ostrości + szybki, precyzyjny i cichy autofokus + fantastyczna rozdzielczość obrazu w centrum kadru w całym przedziale przysłon + bardzo dobra rozdzielczość obrazu na brzegach kadru w całym przedziale przysłon + bardzo dobra kontrastowość i wyrazistość zdjęć + bardzo dobra kolorystyka zdjęć + plastyczne rozmycia obrazu na przysłonie f/2,8 + mała dystorsja
- słabo skorygowana aberracja chromatyczna - duża winieta w całym zakresie przysłon - brak skali odległości hiperfokalnej na pierścieniu ustawiania ostrości
Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA uzyskał w swojej klasie 78%
Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.