Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Pokazywane na wystawie cykle autorstwa Wojciecha Wilczyka dotyczą podobnego zagadnienia i stawiają widza przed podobnymi pytaniami: o obojętność wobec pustki i o niewinność oka wobec murów. Oba stanowią zapis dokumentalny, próbę uchwycenia obrazu polskiej rzeczywistości, wciąż przechodzącej głęboką transformację społeczną, ekonomiczną i kulturową. Oba wiążą się z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej, nawet jeśli projekt „Niewinne oko nie istnieje” można potraktować jako zobrazowanie pustki po niegdysiejszej żydowskiej obecności religijnej i instytucjonalnej, o tyle „Święta Wojna” wiąże się z inwazją tak zwanego patriotyzmu kibicowskiego, który przejawia się w postaci malunków na murach.
Projekt Niewinne oko nie istnieje został zrealizowany w latach 2006 - 2008. Zawiera ponad 300 zdjęć przedstawiających zachowane do dziś budynki dawnych synagog, bejt ha-midraszów i domów modlitwy na terenie dzisiejszej Polski. ”Po 1945 roku nie pełnią funkcji kultowej i są używane jako biblioteki, archiwa, muzea (w najlepszym przypadku) lub garaże, manufaktury, magazyny czy remizy strażackie, mimo że dostępne oczom mieszkańców polskich miast, miasteczek oraz wsi, nie są (nie były) przez nich jakoś specjalnie dostrzegane”. - mówi autor projektu Wojciech Wilczyk.
Z kolei cykl Święta Wojna (2009–2014) powstał na terenie Krakowa, Łodzi oraz na Górnym Śląsku. Artysta sfotografował graffiti autorstwa ludzi, którzy sami mienią się kibicami, a nierzadko także polskim patriotami. Niemal 400 fotografii przedstawia murale wykonane przez kibiców piłkarskich, toczących lokalne wojny na inwektywy i obrazy, z użyciem rasistowskich (nierzadko antysemickich) haseł i symboli.
Wernisaż wystawa odbędzie się w najbliższy czwartek, 22 października 2015 roku w Muzeum POLIN, ulica Anielewicza 6, Warszawa. Ekspozycję będzie można oglądać do 4 stycznia 2016 roku.
Wojciech Wilczyk, fotograf, poeta, eseista i krytyk sztuki, kurator wystaw, wykładowca na Akademii Fotografii w Krakowie. Jego twórczość wpisuje się w nurt fotografii społecznie zaangażowanej. Poprzez dokumentację miejsc i wydarzeń pokazuje różne oblicza polskiej rzeczywistości. Autor projektów: Czarno-Biały Śląsk (1999–2003), Kalwaria (1995–2004), Życie po życiu (2004–2006), Postindustrial (2003–2007), Niewinne oko nie istnieje (2006–2008), Święta Wojna (2009–2014). Dwukrotnie nominowany do Deutsche Börse Photography Prize. Otrzymał wyróżnienie w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku 2009 (album Niewinne oko nie istnieje) oraz nagrodę PHOTO BOOK OF THE YEAR 2014 w konkursie Grand Press Photo 2015 (album Święta Wojna). Od 2009 prowadzi bloga: hiperrealizm.blogspot.com. Wspólnie z Grzegorzem Wróblewskim zrealizował intermedialny projekt Blue Pueblo (2013–2014), łączący tekst i fotografie, któremu towarzyszył artbook wydany w nakładzie 350 numerowanych i sygnowanych egzemplarzy.