Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Długo oczekiwany model A7S III wreszcie ujrzał światło dzienne. Względem poprzednika oferuje masę usprawnień, ale czy wystarczą one, by spełnić oczekiwania profesjonalnych filmowców, którzy na następcę modelu A7S II musieli czekać kilka lat?
Niegdyś Sony A7S II uważany był za najdoskonalszy aparat do filmowania. Od czasu jego premiery minęło już jednak 5 lat i obraz rynku fotograficznego mocno się zmienił, a zwłaszcza w ostatnim czasie producenci podkręcili tempo nadrabiania zaległości w zakresie trybu filmowego Czy wobec tego nowy Sony A7S III ma do zaoferowania coś, co na powrót przyciągnie do konstrukcji wymagających twórców wideo? Wygląda na to, że ma spore szanse.
Podobnie jak w przypadku poprzednika, za obrazowanie odpowiada tu 12-megapikselowy sensor pełnoklatkowy Exmor R. Tym razem jest to jednak sensor w technologii BSI, wspierany nowym, do 8 razy bardziej wydajnym procesorem BIONZ XR. W rezultacie, otrzymać mamy lepszą jakość, znacznie krótszy czas próbkowania (niezauważalny efekt rolling shutter) i niezwykłą wydajność trybu seryjnego - zapis do 1000 nieskompresowanych RAW-ów w jednej serii (maksymalnie 10 kl./s).
Sama matryca oferuje teraz jednak większe piksele i według producenta oferować ma zakres dynamiczny rzędu 15 EV (w przypadku filmowania). Jeżeli zaś chodzi o pracę w słabym świetle, sensor umożliwia fotografowanie w zakresie czułości ISO 80-102400 (rozszerzane do ISO 80-409600). Dodatkowo, tym razem 5-osiowy system stabilizacji sensora, wspierany jest także stabilizacją cyfrową, która przy niewielkim zawężeniu pola widzenia zaoferować ma nam rezultaty zbliżone do używania gimbala.
Oprócz tego, nowy Sony A7S III to pierwszy po zaprezentowanych w ostatnim czasie modelach Canona aparat, który pozwala na zapis zdjęć w 10-bitowym formacie HEIF.
W kwestii możliwości filmowych aparat pozwala na rejestrację klipów w rozdzielczości 4K z prędkością do 100/120 kl./s (PAL/NTSC) i do 240 kl./s w jakości Full HD, w kompresji All-i i Long GOP, z przepływnością sięgającą 600 Mb/s (w przypadku maksymalnej rozdzielczości). Co ważne, w każdym z tych trybów możemy skorzystać z 10-bitowego próbkowania 4:2:2 z wewnętrznym zapisem na kartę. Na najbardziej wymagających czeka z kolei możliwość wypuszczenia materiału 4K 60 kl./s RAW przez HDMI (złącze pełnowymiarowe) na zewnętrzny rekorder Atomos Ninja.
Oprócz tego, producent oferuje zapis w bardziej przyjaznym pod względem wielkości pliku kodeku H.265 (HEVC), usprawniony profil S-Log3 (odpowiadający tym z profesjonalnych kamer Sony), nowe profile kolorystyczne obrazu, zapis HLG, a także nowy system odprowadzania ciepła, który pozwolić ma na godzinę rejestracji filmów w maksymalnej rozdzielczości bez przegrzewania sensora. W ofercie pojawia się także opcjonalny interfejs audio, który umożliwia 4-kanałową rejestrację 24-bitowego dźwięku.
Wsparciem dla trybu filmowego ma być także usprawniony, czuły do -6 EV układ autofokusu, bazujący na 759 punktach detekcji fazy, 425 punktach detekcji kontrastu i pokrywający w sumie 92% kadru. Według producenta skuteczność śledzenia oka została zwiększona o 30% względem ostatnich modeli, a znacznie lepiej działać ma także system śledzenia, oparty o dotykowe wybieranie obiektów na ekranie LCD.
Widocznym zmianom uległa także sama konstrukcja aparatu. Pod względem ergonomii aparat prezentuje się niemal identycznie jak Sony A7R IV. Wyjątkiem jest duży, dedykowany przycisk nagrywania na górnym panelu, a także nowy układ ekranu i wizjera elektronicznego. Ekran LCD jest teraz obracany, co zapewne ułatwi tworzenie vlogów i w pełni dotykowy, co powinno na dobre zakończyć narzekania użytkowników w zakresie obsługi.
Jeśli zaś chodzi o wizjer elektroniczny, otrzymujemy najdoskonalszy obecnie na rynku układ o oszałamiającej rozdzielczości 9,44 Mp i powiększeniu 0,9 x. Dodatkowo oferuje specjalny tryb dla osób noszących okulary, w którym wyświetlany obraz będzie nieco pomniejszony, a przez to łatwiejszy do ogarnięcia z większej odległości.
Wreszcie też otrzymujemy nowy układ menu, którzy dzięki pionowej orientacji zakładek i lepszemu pogrupowaniu poszczególnych pozycji okazać ma się dużo bardziej przystępny. Mamy też możliwość rozdzielenia funkcjonalności podręcznego menu Fn dla trybów foto i wideo.
Nowością są także formaty obsługiwanych nośników pamięci. Otrzymujemy bowiem dwa wejścia na karty SD, które będą obsługiwać także zupełnie nowe, pokazane dzisiaj nośniki CFexpress typu A, które będąc mniejszymi, osiągać mają prędkości odczytu i zapis rzędu 800 i 700 MB/s i oferować pojemności 80 lub 160 GB. Dedykowany czytnik oferować ma też niemal dwukrotnie większą szybkość transferu niż w przypadku kart SD. Z pewnością z tego faktu ucieszą się osoby, dla których praca z materiałami 4K to codzienność.
Usprawnieniu uległ też czas pracy na baterii. Według deklaracji producenta na jednym ładowaniu powinniśmy być teraz w stanie nagrać do 95 minut materiału wideo lub wykonać około 600 zdjęć. Warto nadmienić, że nie zmienia się przy tym format baterii - nadal będziemy mogli korzystać z dobrze znanych akumulatorów NP-FZ100.
Dodatkowo, baterię będziemy mogli teraz ładować przez złącze USB-C, które pozwalać ma także na stałe zasilanie aparatu.
Sony A7S III debiutuje na rynku w cenie 19 500 zł. Z jednej strony to dużo, ale biorąc pod uwagę możliwości obecnych na rynku konstrukcji konkurencji, jest to cena jak najbardziej akceptowalna. Nowy korpus trafi na sklepowe półki we wrześniu 2020 roku.
Nazwa | Sony A7S III |
Producent | Sony |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | BSI CMOS Pełnoklatkowa matryca Exmor CMOS (35,9 x 24 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 12 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 80 ISO 40 (rozszerzona) ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 ISO 204800 (rozszerzona) ISO 409600 (rozszerzona) |
Procesor | BIONZ XR |
Rozdzielczość maksymalna | 4240 x 2832 px |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG HEIF |
Kompresja | fine normal extra fine |
Mocowanie obiektywu | Sony E |
Lampa błyskowa | brak |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy 5,5 EV |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | P, A, S, M |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda CFexpress typu A |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Migawka | 1/8000 - 30 s Migawka elektroniczna 1/8000 s - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV |
Zdjęcia seryjne | 10 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony ważony względem jasnych partii obrazu |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu (425 punktów) + detekcja fazy (759 punktów), czułość do -5 EV |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak |
Wizjer | wizjer elektroniczny powiększenie 0,9 x 9 440 000 punktów |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1,44 Mp |
Rejestracja filmów | XAVC S (H.264), XAVC HS (H.265) All-I / Long GOP 4K, 120/100 kl./s, 10-bit 4:2:2 Full HD 240/200 kl./s, 10-bit 4:2:2 16-bit 4K RAW 60 kl./s na zewnętrzny rekorder |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | NP-FZ100 |
Wydajność zasilania | 600 zdjęć / 95 min rejestracji wideo (wg CIPA) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 129 x 97 x 81 mm |
Waga | 699 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Więcej informacji o aparacie znajdziecie na stronie sony.pl.