Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Następca modelu X-T100 bierze wszystko co najlepsze z poprzednika i obudowuje to znacznie lepszą, konkurencyjną specyfikacją. Zapowiada się na najciekawszy aparat dla vlogerów i fotografów-hobbystów ostatnich lat.
Pokazany przed dwoma laty Fujifilm X-T100 był wyjątkowo ciekawą próbą stworzenia w pełni wyposażonego aparatu z niższej półki cenowej. Swego czasu, oferowane przez niego możliwości były wydarzeniem - właściwie żaden aparat z segmentu amatorskiego nie mógł pochwalić się podobnie rozbudowaną ergonomią i równie uniwersalną specyfikacją. Mimo swojej popularności, aparat miał jednak pewne wady, z których największą była chyba słaba jakość filmów, przekreślająca właściwie możliwość nagrywania za jego pomocą vlogów.
Wygląda jednak na to, że tym razem może obejść się bez większych wpadek. Fujifilm X-T200 to aparat doskonalszy niemal pod każdym względem, który na papierze prezentuje się jako najciekawszy amatorski aparat ostatnich lat. Czy taki też okaże się w praktyce? O tym przekonamy się zapewne już niebawem.
Za obrazowanie nadal odpowiada 24-megapikselowa matryca z tradycyjnym filtrem Bayera (matryce X-Trans zarezerwowane są wyłącznie dla wyższych modeli w ofercie), ale tym razem producent zastosował miedziane oprzewodowanie, co miało pozwolić na 3,5 raza szybsze próbkowanie i jednoczesne zwiększenie maksymalnej czułości do ISO 25600. Otrzymujemy też szybszy tryb seryjny, w którym teraz zapiszemy zdjęcia z maksymalną prędkością 8 kl./s.
Oprócz tego, możemy liczyć na widocznie usprawniony system AF. Piksele detekcji fazy pokrywają teraz cały obszar matrycy, a nie tylko jej środek, a do dyspozycji użytkownika oddanych zostało aż 425 pól AF. Autofokus wspierany ma być także najnowszymi algorytmami śledzenia i oferować funkcję wykrywania oka. Powinniśmy więc spodziewać się podobnej skuteczności jak w modelu X-T30.
Ulepszony został też wreszcie tryb filmowy. W końcu otrzymujemy pełnoprawny zapis 4K z prędkością 30 kl./s (maks. 15 kl./s u poprzednika), lub do 120 kl./s w jakości Full HD. Do tego, oprócz złącza mikrofonowego w aparacie pojawia się możliwość podłączenia słuchawek (za pomocą adapter do USB-C), a dodatkowo aparat oferuje ciekawą funkcję cyfrowej stabilizacji, która przy użyciu żyroskopów wewnątrz aparatu imitować ma użycie gimbala. O ile pole widzenia nie zostanie przez to zbyt mocno zawężone, tryb ten może okazać się bardzo przydatnym narzędziem. Mamy też możliwość rejestracji wideo HDR.
Ukłonem w stronę filmujących jest także większy, aż 3,5-calowy, obracany i dotykowy ekran LCD w formacie 16:9, o wysokiej rozdzielczości 2,76 mln punktów, który odziedziczył dotykowy interfejs po pokazanym niedawno modelu X-A7. Samo body jest też nieco lżejsze niż w przypadku poprzednika i waży teraz jedyne 370 g. Niestety wraz z nowymi możliwościami, producent widocznie ogranicza też ergonomię aparatu. Choć nadal mamy do dyspozycji dwa pokrętła nastaw, z aparatu zniknęło pokrętło na tylnym panelu, a także 4-kierunkowy wybierak, zamiast którego pojawia się joystick.
Tradycyjnie też otrzymujemy funkcje bezprzewodowe, które pozwolą na wygodne łączenie się ze smartfonem.
Co cieszy najbardziej, wygląda na to, że aparat utrzyma atrakcyjny pułap cenowy poprzednika. Na zachodzie body modelu X-T200 wycenione zostało na 700 dolarów (około 2650 zł), a zestaw z obiektywem kitowym XC 15-45 mm F3.5-5.6 OIS PZ na 800 dolarów (okoo 3050 zł). Dokładnej polskiej ceny na razie nie znamy.
Aparat trafi na rynek pod koniec lutego 2020 roku.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem fujifilm.eu.
Nazwa | Fujifilm X-T200 |
Producent | Fujifilm |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | APS-C CMOS (23,6 x 15,7 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 24 Mp |
Matryca | APS-C |
Czułość | ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 (rozszerzona) ISO 51200 (rozszerzona) |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Mocowanie obiektywu | Fujifilm X |
Stabilizacja | w obiektywach |
Synchronizacja z lampą | 1/180 s |
Tryby ekspozycji | P, A, S, M scenerie |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/4000 - 30 s migawka elektroniczna 1/32000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Zdjęcia seryjne | 8 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy / Detekcja kontrastu, 425 punktów AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 100% krycia kadru 2, 360 000 punktów powiększenie 0,62 x |
Ekran LCD | obrotowy dotykowy 3,5-calowy 2 760 000 punktów |
Rejestracja filmów | 4K 30 kl/s Full HD 120 kl./s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu Wi-Fi USB 3.1 (USB-C) |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | NP-W126S |
Wydajność zasilania | 270 zdjęć (wg CIPA) |
Wymiary | 121 x 84 x 55 mm |
Waga | 370 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | Możliwość podłączenia słuchawek przez adapter na USB-C 5-osiowa cyfrowa stabilizacja w trybie filmowym |