Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
5.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

65%

Obiektyw EF 50 mm f/1,8 STM to następca popularnej pięćdziesiątki ze światłem f/1,8 firmy Canon. Nowa stałka to usprawniona konstrukcja, która została wyposażona w cichy silnik autofokusa, metalowy bagnet oraz soczewki pokryte specjalną powłoką antyrefleksyjną. Zobaczmy zatem, jak Canon EF 50 mm f/1,8 STM sprawdza się w praktyce.

Autor: Michał Chrzanowski

16 Lipiec 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, Canon EF 50 mm f/1,8 STM oferuje dobrą rozdzielczość obrazu. Już na maksymalnym otworze przysłony f/1,8 otrzymamy użyteczny rezultat, który przekracza granicę akceptowalności (powyżej 20 lp/mm). Jednak co ciekawe, przysłony f/1,8 i f/2,8 osiągają lepszą rozdzielczość obrazu na brzegach kadru a nie w centrum, co zazwyczaj jest regułą (22.62 lp/mm w centrum i 25.04 lp/mm na brzegach). Sytuacja ulega zmianie wraz z przymykaniem przysłony, gdzie obraz staje się zdecydowanie ostrzejszy. Optymalną jakość obrazu uzyskamy w przedziale f/4-f/11. Najwyższą wartość rozdzielczości zdołamy odnotować na przysłonie f/8 - 39.69 lp/mm (centrum kadru), 33.42 lp/mm (brzegi kadru). Z kolej na przysłonach f/16 i f/22 odnotujemy spadek rozdzielczości, jednak wciąż będzie ona zdecydowanie przekraczać granicę przyzwoitości - 25.50 lp/mm w centrum i 24.11 lp/mm na brzegach kadru.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Charakterystyka wykresu MTF50 dla plików JPEG jest podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku surowych plików RAW, jednak wyniki są zdecydowanie wyższe. W centrum kadru otrzymamy najwyższą jakość obrazu już w całym zakresie przysłon. Podobny rezultat utrzyma się także na brzegach kadru.

Podsumowując, obiektyw Canon EF 50 mm f/1,8 STM cechuje się dobrą rozdzielczością obrazu w całym zakresie przysłon. Za takie rezultaty należy więc pochwalić producenta, ponieważ nie są one często spotykane w konstrukcjach z tej półki cenowej.

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.


Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)