Branża
Zebraliśmy dla Was oferty Black Friday i Black Week w jednym artykule! Sprawdźcie najlepsze promocje od producentów i dystrybutorów
Sony NEX-5 to flagowy korpus dosyć młodego systemu NEX. Aparat wyróżnia się niezwykle małymi rozmiarami, magnezową obudową oraz nowoczesną 14,2-megapikselową matrycą w rozmiarze APS-C. Uniwersalność aparatu zwiększa możliwość wymiany obiektywów oraz nagrywanie filmów HD 1080i. Rzadko spotykaną, ale ciekawą funkcją jest rejestracja panoram 3D.
Szybkość działania
Zarówno NEX-3 jak i NEX-5 posiadają znaczącą wadę. Potrzebują ponad sekundę na włączenie, a to wynik znany raczej z kompaktów niż z lustrzanek. Na szczęście, gdy aparat już się "rozrusza", jego obsługa nie budzi większych zastrzeżeń, no może poza przejściem w tryb odtwarzania, które zajmuje również ponad sekundę. Na pochwałę zasługuje szybkość przewijania i powiększania obrazów.
Zdjęcia seryjne
W trybie seryjnym NEX-5 jest w stanie wykonać 2,8 kl/s, w trybie zdjęć JPEG Standard. Długość serii jest praktycznie nieograniczona. Dla zdjęć RAW oraz RAW+JPEG długość serii jest znacznie krótsza i wynosi 7 klatek. Jednak tym, czym zaskakuje nas NEX jest znany z Alfy 550 Tryb zdjęć seryjnych z priorytetem czasu. Producent podaje, że jego szybkość wynosi aż 7 kl/s, oczywiście przy zablokowanym AF oraz ekspozycji. Nam udało się osiągnąć nawet nieco ponad 7 kl/s, co jest rewelacyjnym wynikiem. Dla zdjęć JPEG Standard długość takiej szybkiej serii wynosi 16 klatek, po czym aparat delikatnie zwalnia do i tak przyzwoitych 4,5 kl/s.
Pomiar ostrości
Tak jak w pozostałych kompaktach z wymienną optyką, pomiar ostrości w NEX-ach działa na zasadzie detekcji kontrastu. Jego szybkość jest nawet bardziej niż zadowalająca. Często zdarzały się sytuacje, kiedy to aparat momentalnie po naciśnięciu przycisku migawki do połowy wydawał dźwięk potwierdzający ostrość. Przeważnie nie byliśmy zmuszani by czekać dłużej niż 0,5 sekundy na poprawne ustawienie ostrości. Jedynie w trudnych warunkach, AF czasami wędrował przez cały zakres odległości, co wiązało się z czasem równym około 1,5 sekundy. Obiektywnie rzecz biorąc AF działa poprawnie, ale nieco brakuje mu do szybkości, którą reprezentuje Panasonic (np. w modelu G2).
Miłym dodatkiem jest wspomaganie MF, dzięki któremu podczas manualnego ostrzenia zostaję powiększona wybrana część kadru. Pomaga to w precyzyjnym ustawieniu ostrości np. w zdjęciach makro lub podczas pracy z obiektywami manualnymi (podłączanymi przez przejściówkę dużego systemu Alfa).
Pomiar światła
W małym Sony znajdziemy trzy podstawowe i zdecydowanie wystarczające metody pomiaru światła: matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. Każdy z nich działa przewidywalnie, najbardziej uniwersalny jest oczywiście pomiar matrycowy.
Tryby ekspozycji
Aparaty Sony już od pewnego czasu kojarzone są z nowatorskimi trybami ekspozycji. W NEX-5, oprócz tradycyjnych trybów PASM, znajdziemy takie jak: HDR oraz Korekcja drgań. Nie zabrakło także trybu Rozległa panorama. Co ciekawe tworzone zdjęcia posiadają o wiele większe rozmiary, niż panoramy znane z kompaktów japońskiego producenta. Ich maksymalna rozdzielczość to 12416 x 1856, czyli około 23 megapikseli. Kruczek tkwi w tym, iż panoramy o tak dużych wymiarach uzyskamy pod warunkiem użycia obiektywu 16 mm f/2,8, korzystając z popularnego kita 18-55 mm ich maksymalna rozdzielczość wyniesie jedynie 15,2 megapikseli.
W lipcu br. Sony zgodnie z zapowiedziami uaktualniło oprogramowanie wewnętrzne do NEX-ów. Nowy firmware niesie ze sobą nowy tryb pracy: panoramy 3D. Pisaliśmy o tym w artykule Sony NEX-5 - przykładowe panoramy 3D, znajdziecie tam również przykładowe panoramy 3D w formacie MPO. Niestety, aby cieszyć się nimi w pełni, musimy posłużyć się odpowiednim telewizorem, wspierającym technologię 3D.
Innymi ciekawymi trybami ekspozycji są zdjęcia HDR oraz funkcja DRO. Mają one na celu zwiększyć zakres tonalny, a co za tym idzie zwiększyć ilość szczegółów w cieniach oraz jasnych partiach zdjęć. W trybie HDR aparat wykonuje 3 zdjęcia przesunięte względem siebie o zdefiniowaną wartość EV (od 1 do 6 EV). Możemy również wybrać pozycję Auto HDR, w której aparat sam decyduje o naświetleniu poszczególnych klatek.
Oczywiście funkcja HDR nie będzie dobrze spisywać się podczas fotografowania dynamicznie przemieszczających się obiektów. Najlepiej gdy zmiany pomiędzy każdą z 3 klatek są bardzo niewielkie, dlatego dobrym zwyczajem jest ustawienie aparatu na solidnym podłożu. Jak widać na poniższym zestawieniu, najciekawsze i w miarę naturalne efekty daje HDR ze skokiem 2-3 EV, co przeważnie odpowiada ustawieniom AUTO.
Drugą funkcją jest DRO (Digital Range Optimizer), jednak ona nie działa już w tak spektakularny sposób. Po prostu rozjaśnia ciemne obszary zdjęcia, dzięki czemu mamy wrażenie szerszego zakresu tonalnego. Podobnej obróbki dokonamy w popularnych programach graficznych. Jej zaleta jest możliwość korzystania w każdych warunkach, również podczas fotografowania poruszających się obiektów.
Stabilizacja obrazu
W aparatach NEX nie znajdziemy układu stabilizującego położenie matrycy. Na szczęście stabilizację obrazu znajdziemy w niektórych obiektywach, np. w kicie 18-55 mm. Sony decyzję przeniesienia stabilizacji obrazu z korpusu do obiektywu tłumaczy minimalizacją wymiarów body. W praktyce stabilizacja obrazu daje dobre efekty, porównywalne z konstrukcjami konkurencji.
Bracketing
W NEX-5 nie zabrakło bracketingu ekspozycji. Do wyboru mamy dwa kroki zmiany ekspozycji poszczególnych klatek: 0,3 lub 0,7 EV.
Balans bieli
NEX-y posiadają liczne ustawienia balansu bieli. Oczywiście dla początkujących użytkowników przygotowany został tryb automatyczny oraz 6 trybów zdefiniowanych. Bardziej zaawansowanymi ustawieniami jest ręczny wybór temperatury barwowej światła lub zmierzenie jej przy pomocy białej karty.
W praktyce korzystaliśmy niemal wyłącznie z pomiaru automatycznego, zabezpieczając się jedynie plikami RAW. Automatyka aparatu działa na tyle sprawnie, że przeważnie nie musimy sobie zaprzątać głowy innymi ustawieniami WB.
Filmowanie
Różnica między NEX-ami to przede wszystkim tkwi w możliwościach rejestracji video. NEX-5 oferuje większą rozdzielczość (1080i) oraz kompresję AVCHD. Wspólną cechą NEX-ów jest działanie AF podczas nagrywania oraz rejestracja dźwięku stereo. Rejestrowane filmy prezentują naprawdę świetnie. Zwrócić należy uwagę na wysoka szczegółowość obrazu oraz czysty dźwięk. Wrażenie robi również możliwość wykorzystania małej głębi ostrości w naszych filmach, czyli efektu rozmytego drugiego planu. Dzięki kompresji rozmiary plików nie przerażają - każda sekunda nagrania to około 2 MB.
Podsumowanie działu
NEX-5 posiada zarówno wady i jak i zalety. Na szczęście tych pierwszych jest o wiele mniej, podstawową z nich jest długi czas uruchamiania aparatu. Z zalet należy wymienić całkiem sprawny układ AF oraz dużą ilość nowoczesnych trybów ekspozycji np. panoramy (również 3D), zdjęcia HDR. NEX-5 jako nieliczny potrafi rejestrować filmy w rozdzielczości HD 1080i z AF oraz kompresją AVCHD.
+ zdjęcia seryjne 7 kl/s
+ ciekawe tryby ekspozycji, w tym panoramy 3D
+ filmowanie HD 1080i z AVCHD
- długi czas uruchamiania