Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Canon EOS 5D Mark II to długo wyczekiwany następca modelu 5D. Najnowsza propozycja Canona oferuje 21-megapikselową, pełnoklatkową matrycę CMOS z systemem czyszczenia, która pozwala na rejestrowanie zdjęć z czułościami od ISO 50 do ISO 25600. Poza tym 5D Mk II wyposażono w 3-calowy monitor LCD o rozdzielczości VGA z możliwością podglądu na żywo i funkcję nagrywania filmów HD o rozdzielczości 1920 x 1080 z dźwiękiem.
Szybkość działania
Canon 5D Mk II jest gotowy do wykonania zdjęcia momentalnie po przekręceniu włącznika na pozycję ON, nie odczuwamy opóźnienia spowodowanego czyszczeniem matrycy. Nie można też narzekać na reakcję aparatu na naciśnięcie spustu migawki.
Przyjrzyjmy się jak Canon 5D Mk II radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. Producent podaje prędkość zdjęć seryjnych na poziomie 3,9 kl/s. Nasz test przeprowadziliśmy na manualnych ustawieniach autofokusa, w trybie ekspozycji M na czasie 1/250 s., korzystaliśmy z karty SanDisc Extreem IV. Jeżeli chodzi o JPEG-i w najwyższej rozdzielczości to w 10 s 5D Mk II wykonał 39 klatek, zatem trzyma deklarowane przez producenta 3,9 kl/s. Jeżeli chodzi o RAW-y to 5D Mk II wykonał 13 kl w nieco ponad 3 s. więc w takiej krótkiej serii jest w stanie wykonać ponad 4,3 kl/s, następnie zwolnił i w 10 s uzyskaliśmy 19 kl. Sytuacja wygląda lepiej przy zapisie mniejszych RAW-ów - aparat jest w stanie wykonać dłuższą, szybką serię i więcej zdjęć w tym samym czasie. Przy zapisie plików SRAW1 w 10 s wykonał 31 kl, natomiast przy zapisie SRAW2 w 10 s wykonał 36 kl. Przy równoległym zapisie JPEG+RAW w najwyższej rozdzielczości 5D Mk II zapisał w 10 s. 15 kl. przy czym pierwsze 10 kl wykonał w niespełna 3 s. Canon 5D Mk II nie jest może demonem prędkości zdjęć seryjnych ale do większości fotograficznych zadań to wystarczy.
Jeżeli chodzi o zajętość bufora to 5D Mk II daje czasami odczuć delikatną czkawkę podczas zapisu większej ilości plików RAW. Odtwarzanie i przewijanie zdjęć nawet powiększonych fragmentów nie nastręcza aparatowi żadnych problemów.
Pomiar ostrości
System pomiaru ostrości w Canonie 5D Mk II został bezpośrednio przeniesiony z 5D z poprawkami oprogramowania. Canon 5D Mk II oferuje 9 widocznych punktów pomiaru ostrości i 6 wspomagających z czego tylko środkowy jest punktem krzyżowym o czułości f/2.8, reszta punktów AF ma czułość f/5.6. Podczas pracy z 5D Mk II aparat nie miał problemu z prawidłowym ustawieniem ostrości nawet przy słabym oświetleniu. Jedynym problemem była jego prędkość działania w słabych warunkach oświetleniowych z ciemniejszym obiektywem 24-105 mm f/4 - aparat po prostu błądził między płaszczyzną ostrości. Po założeniu jasnego obiektywu 50 mm f/1.4 problem znika i 5D Mk II ostrzy nie gorzej od Nikona D3X, którego akurat miałem okazję testować w tym samym czasie.
Poniżej przedstawiamy schemat ułożenia punktów AF.
Pola autofokusa można wybierać na trzy sposoby:
Poza tym Canon 5D Mk II pozwala na wybór jednego z trzech trybów pracy autofocusa:
EOS 5D Mk II pozwala na wprowadzenie mikroregulacji autofokusa w zakresie +/- 20 stopni. W aparacie można zapisać do 20 ustawień dla różnych obiektywów. Poniżej prezentujemy zakładkę mikroregulacji AF.
Tryby ekspozycji
Jak przystało na lustrzankę z wyższej półki na tarczy trybów Canonia 5D Mk II nie znajdziemy programów tematycznych. Do dyspozycji mamy dwa tryby w pełni automatyczne - zielony i CA (kreatywny auto), tryb półautomatyczny P i manualne tryby Tv (preselekcja czasu) Av (preselekcja przysłony), M (w pełni manualny) oraz B . Poza tym możemy skorzystać z jednego z trzech trybów C1, C2, C3, które pozwalają na zapisanie pod nimi większości ustawień aparatu łącznie z wyborem trybu fotografowania.
Pomiar światła
Za pomiar światła jest odpowiedzialny 35-strefowy fotoelement krzemowy. Pozwala on na wybór jednego z czterech sposobów pomiaru:
Podczas wyboru trybu pomiaru światła trzeba uważać na ich oznaczenia - pomylić się może pomiar centralnie ważony - oznaczony pustym prostokątem z pomiarem wielosegmentowym. Właściwie jedynym trybem pomiaru co do, którego nie można mieć wątpliwości jest pomiar punktowy oznaczony kropką. Jeżeli zapomnimy jaki symbol oznacza jaki tryb pomiaru wystarczy wyświetlić na tylnym monitorze informację z opisem (poniżej).
Bracketing
EOS-a 5D Mk II wyposażono w bracketing ekspozycji i balansu bieli. Oba mogą wykonać trzy zdjęcia, przy czym bracketing balansu bieli potrzebuje tylko jedno otwarcie migawki. Wśród funkcji indywidualnych znalazła się także funkcja pozwalająca wybrać kolejność wykonywanych zdjęć.
Do bracktingu ekspozycji możemy się dostać na dwa sposoby: za pomocą menu fotografowania lub menu funkcyjnego. Gdy już jesteśmy w zakładce, którą widzimy powyżej to przednim pokrętłem zmieniamy wartości bracketingu a tylnym korekty ekspozycji.
Balans bieli
EOS 5D Mk II wyposażono we wszystkie możliwe tryby balansu bieli. Poniżej prezentujemy listę dostępnych ustawień:
Dodatkowo mamy możliwość dostosowania balansu bieli na wykresie, co przedstawia poniższa ilustracja.
Bardzo sprawnie w Canonie 50D działa automatyczny tryb balansu bieli. Przy oświetleniu fluorescencyjnym trafił właściwie w punkt, odchylenia w porównaniu z balansem bieli ustawionym według wzorca są na poziomie 1-2 punktów w składowych RGB. Także zdjęcia plenerowe zrobione na automatycznym balansie bieli przy różnych źródłach światła nie wykazują wyraźnych odchyleń.
Jeżeli chodzi o ustawienie balansu bieli według wzorca to zabrakło w 5D Mk II jakiegoś skrótu, który pozwala na wprowadzenie wzorca balansu bieli bez potrzeby wchodzenia do menu. Poza tym system działa bez zarzutów - musimy na dowolnych ustawieniach balansu bieli zrobić zdjęcie czemuś białemu i ustawić to jako wzorzec bieli. Kolejne zdjęcia zostaną już wykonane z balansem bieli odpowiednim do źródła światła.
Opcje korekty obrazu
Canon wyposażył 5D Mk II w kilka metod korekty obrazu. Pierwsza z nich pozwala na wybór jednego z sześciu zdefiniowanych stylów obrazu oraz trzech ustawień, które możemy sami zdefiniować.
Do Stylów obrazu dostajemy się za pomocą dedykowanego przycisku, który znajduje się pod przyciskiem MENU, lub za pomocą menu aparatu. Po otwarciu zakładki Stylu obrazu mamy dostęp do zmiany wartości wyostrzenia, kontrastu, nasycenia i tonu koloru. W stylu monochromatycznym mamy dostęp do wyostrzenia, kontrastu, efektu filtrów i tonalności.
Drugim sposobem korekty obrazu jaki oferuje 5D Mk II jest funkcja Priorytetu jasnych partii obrazu, która jest dostępna w zakładce funkcji indywidualnych. Pozwala ona na zmniejszenie ryzyka prześwietlenia najjaśniejszych obszarów zdjęcia. Jest to przydatna funkcja podczas fotografowania kontrastowych scen, gdy nie chcemy mieć prześwietlonych świateł. Poniżej prezentujemy zestawienie dwóch zdjęć - górne funkcja {Priorytetu jasnych partii obrazu] wyłączona, dolne włączona. Wyraźnie widać dużo mniejszy obszar przepalenia na środku kadru.
Trzecią funkcją, która pozwala na korektę obrazu jest Automatyczny optymalizator jasności, który umożliwia nam poprawienie jasności i ilości szczegółów w cieniach. Poniżej prezentujemy ten sam kadr wykonany na różnych ustawieniach Automatycznego optymalizatora jasności, jak widać na środku palmy funkcja rozjaśnia cienie.
Producent zastrzega jednak, że podczas korzystania z funkcji Priorytetu jasnych partii obrazu i Automatycznego optymalizatora jasności może wzrosnąć ilość szumu. Osobiście wolę zrobić zdjęcie w formacie RAW i następnie wywołać go odpowiednio do własnych preferencji.
Filmowanie
Canon EOS 5D Mark II pozwala na rejestrowanie filmów w formacie MOV z rozdzielczością HD 1920 x 1080 (16:9) i SD 640 x 480 (4:3) z prędkością 30 kl/s. Możemy nagrać maksymalnie 29 min. 59 s filmu, a jego maksymalna wielkość nie może przekroczyć 4 GB. Dodatkowo do dyspozycji mamy złącze pozwalające na podłączenie zewnętrznego mikrofonu. Jest to bardzo przydatne rozwiązanie ponieważ wbudowany mikrofon zbiera wszystkie dźwięki, które powstają w czasie obsługi filmowania jak działanie obiektywu podczas ostrzenia czy zmiany ogniskowej. Poniżej prezentujemy informacje dostępne podczas nagrywania filmów po wciśnięciu przyciski INFO.
Gdy już jesteśmy przy temacie ostrzenia podczas filmowania to trwa ono trochę zbyt długo, a aparat często błądzi wokół płaszczyzny ostrości. Pozostaje manualne ustawianie ostrości, które daje mnóstwo frajdy podczas wyostrzania szczególnie gdy używamy jasnych obiektywów, które dają małą głębie ostrości. Podczas nagrywania filmów możemy wprowadzić korektę ekspozycji w zakresie od -2 do +2 EV.
Podsumowanie
W tej części zaczniemy od minusów, a raczej od tego co jest na przyzwoitym poziomie ale można by trochę poprawić prędkość zdjęć seryjnych, szybkość pomiaru ostrości z ciemnymi obiektywami i obszar pomiaru punktowego. Poza tym fotografowanie 5D Mk II jest czystą przyjemnością. Do mocnych stron aparatu trzeba zaliczyć automatyczny balans bieli, bogate możliwości korekty obrazu i nagrywanie filmów.
+ automatyczny balans bieli
+ bogate opcje korekty obrazu
+ nagrywanie filmów HD 1920 x 1080
- prędkość zdjęć seryjnych
- obszar pomiaru punktowego stanowiący aż 3,5 % kadru
- szybkość autofokusa z ciemnymi obiektywami