Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Wojciech Plewiński (1928) z wykształcenia jest architektem. Od 1957 roku jest członkiem ZPAF. Był wieloletnim współpracownikiem tygodnika Przekrój, w którym opublikował wiele fotoreportaży, zdjęć mody a przede wszystkim jest autorem ponad 500 okładek. W 1959 roku Plewiński zaczął zajmować się fotografią teatralną i rozpoczął stałą współpracę z Teatrem im. Juliusza Słowackiego i Starym Teatrem w Krakowie. Niekiedy fotografował także w Teatrze STU, Teatrze Ludowym w Krakowie oraz w teatrach w Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Tarnowie, Bielsku czy Łodzi. Współpracował z wybitnymi reżyserami: Konradem Swinarskim, Lidią Zamkow, Zygmuntem Hubnerem. Do dziś współtworzy z Andrzejem Wajdą, Jerzym Jarockim, Jerzym Grzegorzewskim, Krystianem Lupą, Jerzym Szajną, Krzysztofem Jasińskim, Mikołajem Grabowskim, Tadeuszem Bradeckim, Rudolfem Ziołą czy Andrzejem Dziukiem, Jego fotografie były wielokrotnie nagradzane na konkursach krajowych i zagranicznych. Znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi. Mogliśmy je oglądać na wielu wystawach m.in. w Hong Kongu, Holandii, Meksyku, Niemczech, Austrii, Grecji, Francji, Wielkiej Brytanii, Jugosławii, Meksyku, Włoszech, ZSRR i Czechosłowacji.
O cyklu "Kobylegródek story" Wojciecha Plewińskiego możemy dowiedzieć się z poniższego tekstu dostarczonego przez organiztorów wystawy:
Projekt Kobylegródek Story został zrealizowany jako fotokomiks w 1963 roku przez długoletniego współpracownika "Przekroju" Wojciecha Plewińskiego wraz z przyjaciółmi artystami: Zbigniewem Łagockim, Wacławem Nowakiem ich przyjaciółkami, żonami, znajomymi. Był rodzajem inscenizowanej fotografii, historii rodem z dzikiego zachodu z dobrym szeryfem, złymi bandytami, porwanymi kobietami i pogodnymi Indianami. Sceneria kanionu, kostiumy i charakteryzacja oraz dopracowana "choreografia" starć dobrych i złych oraz towarzyszące foto-opowieści pełne humoru dialogi sprawiły, że projekt zadziałał znakomicie. Został wydrukowany w 5 kolejnych numerach Przekroju od 30 marca do 26 kwietnia 1964 roku.
Współcześnie odczytujemy "Kobylegródek Story" jako prekursorskie działanie fotografików wobec tematyki westernu w Polsce, choć ironiczne, to z pewnością wyraźne są nawiązania do Edwarda Sherrifa Curtisa, a pojedynki - wzorowane na kanonicznych spaghetti westernach. Występujące postacie noszą imiona czołowych aktorów gatunku. Stworzony wspólnie przez ludzi zbliżonych zawodowo: artystów, dziennikarzy, aktorów na wakacjach projekt był jednak niezbyt poprawny politycznie w czasach reżimowych. Fascynacja dzikim zachodem w latach sześćdziesiątych była odczytywana raczej jako symbol tęsknoty za wrogim imperializmem toteż tym cenniejsza zdaje się publikacja w opiniotwórczym i progresywnym graficznie magazynie jakim był Przekrój. Projekt w doskonały sposób poszerza także dzisiaj nasze myślenie o związkach fotografii i filmu i wpisuje się znakomicie w historyczny kontekst Festiwalu Transfotografia 2008.
Kurator wystawy: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Wojciech Plewiński "Kobylegródek story", pierwszy polski western, 1963
Wystawa czynna do 17 października 2008
Gdańska Galeria Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
ul. Grobla I nr 3/5, Gdańsk, róg Grobli I i Św. Ducha
vis a`vis Kaplicy Królewskiej