Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Wystawa FOTOFASHION.PL to pierwsza zbiorowa wystawa fotografii mody w Polsce, na której zostanie pokazanych 66 zdjęć autorstwa ponad 35 fotografów. Zdjęcia te zostały wybrane spośród zgłoszonych 949 profesjonalnych fotografii przez komisję kwalifikacyjną, w której skład weszli wykładowcy PWSFTviT: prof. Aleksander Błoński, prof. Stefan Czyżewski i dr Andrzej Wrzesień).
Wystawa odbędzie się w ramach organizowanych przez MTP targów Tex-Style, towarzysząc Salonom: Body Style i Next Season. Na wystawie będzie można obejrzeć fotografie z pokazów, elementy kampanii reklamowych firm, znane z bilbordów, katalogów i witryn sklepowych oraz zdjęcia niezrealizowane, będące autorskimi projektami fotografów.
Więcej o wystawie można dowiedzieć się z tekstu Natalii Wrzesień:
Na ekspozycji FOTOFASHION.PL pokazane zostaną ascetyczne i klasyczne zdjęcia Roberta Wolańskiego (wśród nich portret Pierce'a Brosnana jako Jamesa Bonda noszącego garnitur Vistuli-Wólczanki). Fotografie te wywołują wrażenie naturalności, sprawiają, że odbiorca koncentruje się na tym, co jest fotografowane, (kobiety, sukienki, torebki), a ukrywają warsztat autora.
Marek Straszewski proponuje odmienną stylistykę. Jego zdjęcia skierowane są do dużo młodszego odbiorcy i tak jak ów odbiorca - są zbuntowane. Utrzymany w ostrych kolorach plan wypełniony jest ludźmi i przedmiotami, które często "wychodzą" poza ramy kadru, przecząc tradycyjnym zasadom kompozycji zdjęcia. Na wystawie będzie można obejrzeć również żartobliwie upozowane modelki na zdjęciach Jacka Poremby dla duetu Paprocki-Brzozowski oraz odważne kadrowanie zdjęć Wojtka Wieteski.
Niektóre z fotografii pozornie nie mają nic wspólnego z modą, czy też: z odzieżą. Problem adekwatności obrazu użytego w reklamie do sprzedawanego towaru był przedmiotem dyskusji w prasie i jednocześnie strategią reklamową po ukazaniu się kampanii marki Cropp Town. Kampania reklamowała odzież casualową m.in. poprzez bilbordy ze zdjęciem kopulujących jeżozwierzy. Cropp Town pokazuje na wystawie jedno ze zdjęć tej kampanii: psa w jednoznacznej pozycji uwieszonego na nogawce dżinsów tej marki. Hasło "Zupełnie inna jazda" koreluje z zupełnie inną strategią reklamową.
Na wystawie zobaczyć można też zdjęcia, które są efektem obróbki obrazu w programach komputerowych. Proponują świat surrealistyczny, w którym wszystko staje się możliwe. Chyba tylko reklama albo sztuka może z powodzeniem wykorzystać siłę wyobraźni dla stworzenia obrazu świata, w którym szelki spinają zwodzony most, a zamek błyskawiczny pełni rolę otwieranego dachu w wagonie metra. To zdjęcia autorstwa Pawła Fabjańskiego dla marki Reporter. Autor został zaliczony do grona najbardziej utalentowanych młodych fotografów świata przez Leurzer's Archive i czasopismo "Max", regularnie publikuje swoje prace zagranicą i w Polsce.
Zupełnie inny, ale również oparty na wyobraźni świat proponują zdjęcia Marii Przybysz zrealizowane dla Coco Chanel. Autorka, kontynuując motyw ze swojej pracy dyplomowej, nawiązuje do bajkowości w stylu "Alicji w Krainie Czarów" i przedstawia swoją bohaterkę jako zagubioną kobietę-dziecko. Natomiast inna młoda autorka, która fotografowała między innymi kolekcje Hugo Bossa - Anna Fedisz-Pereyra wykonała w Nowym Jorku portrety Norine Perrault - modelki, która w 1952 roku pozowała w Paryżu do francuskiego wydania "Vogue'a". Jedno ze zdjęć tej sesji, w stylu Richarda Avedona, zostało także pokazane na wystawie. Na wystawie znajdują się również zdjęcia niezrealizowane, ale niemniej ciekawe, np.: inspirowane teorią Siergieja Eisensteina zdjęcie Andrzeja Hutniczaka; pastisz fotografii Helmuta Newtona wykonany przez młodego autora - Huberta Humkę lub nawiązujące do twórczości Horsta P. Horsta zdjęcie Bartosza Wardziaka.
Tym, co wspólne wszystkim zdjęciom pokazanym na wystawie jest przywiązanie do fabuły. Każde ze zdjęć opowiada swoją indywidualną historię, jednocześnie wpisując się w historię fotografii mody. Każda z fotografii wyróżnia się także dbałością o formę. Zdjęcia mody to zdjęcia w całości wyreżyserowane i zaaranżowane przed obiektywem. Postrzegając w ten sposób fotografię mody, widzimy zdjęcia, które są najbardziej zbliżone do tradycyjnie rozumianej sztuki. Sztuki komponowania i realizowania obrazów.
Patrząc na współczesną fotografię mody trzeba pamiętać, że jest to jedyna dziedzina fotografii w Polsce, która przeżyła tak dynamiczny rozwój po 1989 roku. Polscy fotografowie, tacy jak prezentowani na wystawie Robert Wolański, Jacek Poremba, Wojtek Wieteska, czy Marek Straszewski zaczęli wtedy publikować swoje zdjęcia zagranicą, na łamach najważniejszych modowych czasopism. Wraz z rozwojem rynku i reklamy pojawiło się wiele nowych nośników dla fotografii mody. Dotychczasowym drukowanym formom reklamy zaczęły towarzyszyć zupełnie inaczej organizowane kampanie reklamowe. Rozwinął się rynek czasopism: od wysokonakładowych magazynów popularnych po szereg czasopism branżowych. Wreszcie, pod koniec lat 90. upowszechnił się internet jako nowa przestrzeń reklamowa, wyznaczająca nowe zachowania konsumenckie i kulturowe oraz nowe mody.
Na wystawie są zdjęcia autorstwa sław. Są też prace młodych utalentowanych autorów, działających w Polsce i zagranicą. Są zdjęcia z kampanii dużych firm odzieżowych, takich jak Monnari (przychody firmy w 2007 wyniosły ponad 142 miliony złotych), czy Wittchen, ale są również fotografie realizowane dla mniejszych firm. Są wreszcie zdjęcia debiutantów. Takie zestawienie daje obraz tego, co aktualnie dzieje się w różnych sferach polskiej fotografii mody. - Natalia Wrzesień
Wystawa Foto.fashion.pl
Otwarcie wystawy: 4 marca 2008 godzina 11.30
Termin: 4 - 6.03.2008
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Pawilon 3, Poznań