Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Wystartowało Biennale Fotografii TIFF! Od 8 września w czterech lokalizacjach prezentowane będą wystawy festiwalowe, a program uzupełnią wydarzenia otwarcia, spotkania autorskie, oprowadzania, dyskusje i koncerty.
„Zapatrzenie” to hasło przewodnie 12. odsłony TIFF Festivalu, który powraca w nowej formule jako biennale fotografii. „Wydarzenie zwróci uwagę na kojącą i pokrzepiającą moc obrazów, które w dążeniu do dobrostanu mogą odegrać niebagatelną rolę. Zastanowimy się nad tym, czy przyjemność towarzysząca doświadczeniu estetycznemu może stać się źródłem siły oraz inspiracji do dbania o siebie oraz osoby w naszym otoczeniu” - zachęcają organizatorzy.
„Szukając tytułu dla tegorocznego Biennale zastanawialiśmy się nad słowem, które opisuje godną pożądania relację między osobą przyglądającą się, a temu, co obserwowane. Wybraliśmy „Zapatrzenie”, w którym mieści się czas, zaduma, uwaga oraz zapomnienie o tym, co się dzieje dookoła. A tam - wiadomo - kryzysy: militarne, ekonomiczne, psychologiczne, ekologiczne, społeczne i polityczne” - komentują organizatorki i kuratorki Biennale Fotografii TIFF, Ewa Budnik i Oliwia Drozdowicz. „Współczesne wydarzenia dotykają nas – mieszkanki i mieszkańców miast, krajów, kontynentów i planety oraz głęboko nas poruszają i zasmucają wewnętrznie. Łatwo popaść w marazm, o niebezpieczeństwie którego pisała między innymi Ewa Bińczyk w „Epoce człowieka”. Alternatyw dla takiego stanu można szukać w aktywizmie, tworzeniu wspólnot, doświadczaniu sztuki, ale też w akcie oporu związanym z dążeniem do przyjemności” - dodają.
fot. Daria Bielienkov, "Ja Łąka" z wystawy Petra Genetrix
Wystawa Petra Genetrix dotyczy przyjemności, doświadczanej, odczuwanej i przekazywanej przez artystki i artystów. Projekt przede wszystkim eksploruje wymiar prymitywności (w rozumieniu czystości bezpośredniego przeżywania) jak i przypomina o sferze kontaktu z ciałem/ kontaktowania przez ciało. Zaprezentowane prace przywoływać będą narracje, w których udział brały Wielkie Matki i Dzikuski. Są to bohaterki nieśmiertelne, które wciąż objawiają się w naszym świecie poprzez kobiecość. Reprezentantki szerokiego spektrum sposobów istnienia i wyrażania siebie, sił zarówno stwarzających jak i niszczących, wyciągnięte z cienia lub rozświetlone aurą świętości.
fot. Laurent Fiorentino, bez nazwy, z cyklu "Camera Apocrifa"
W projekcie Camera Apocrifa Laurent Fiorentino działa na przekór pragmatycznej i pozbawionej złudzeń rzeczywistości, tworząc własne, intymne rytuały. Bezpieczną, ale i ograniczoną przestrzenią działania jest sypialnia: łóżko staje się ołtarzem, a ciało religijną ofiarą lub eucharystią do spożycia. Przedmioty codziennego użytku ulegają transformacji i nabierają wotywnego znaczenia, i taka ex-voto jest proweniencja jego fotografii.
fot. Michał Maliński, z cyklu "Stepping on the Rakes of Bliss"
Czy zdarzyło wam się kiedyś pójść do galerii handlowej lub do miasta, aby popatrzeć tylko na witryny sklepowe? Przyjemne, prawda? Te wyprawy do sklepu tylko po to, by przymierzyć i odłożyć rzeczy w kasie „do jutra” lub zamówić coś przez internet i nigdy nie odebrać – daje to jakiś rodzaj krótkotrwałego zaspokojenia. Odbycia rytuału, przeniesienia się gdzie indziej. Czysta, pozorna konsumpcja.
Maliński przepracowując nieoczywisty pejzaż późnego kapitalizmu, tworzy wyobrażone historie, które już nie należą do tych reklam, do tego porządku. Produkt albo reklama stają się narzędziem dzięki któremu Michał może opowiadać o otaczającym go świecie. Świecie skonstruowanym na pozorach.
Magdalena Pacek, fot. Kamila Berbecka
W pracy Obraz odtajniony Magdalena Pacek oddaje się lekkiej beztrosce uruchamiając w sobie możliwość doświadczania dziecięcej przyjemności budowania czegoś z niczego – swojej „bazy”, swojego schronu. Budując to miejsce, wypełnia je obrazami natury zapisanymi na szklanych płytach, które przez wiele lat leżały w ogrodzie domu rodzinnego artystki. Jednym z elementów pracy jest wideo, w którym Pacek buduje w ciemności świetlno-szklaną konstrukcję, zapraszając nas do przyglądania się temu procesowi.
Pacek tworzy dialog obrazowy pomiędzy wideo-performansem a obiektami, będącymi przedstawicielami szeroko pojętego medium fotografii. Jak sama mówi: ta praca jest trochę o tęsknocie: za domem; za źródłem; własnym pochodzeniem i pochodzeniem obrazu; za beztroskim pozyskiwaniem; przypadkiem twórczym; za obrazem tak naturalnym jak natura sama w sobie. To także tęsknota za czystą przyjemnością patrzenia; za wniknięciem w złożoność struktury obrazu (począwszy od technik i gestów fotografii tradycyjnej, po możliwości i specyfikę fotografii cyfrowej). Jest też refleksją na temat obrazu fotograficznego – jego złożonością, odmiennością i ontologią.
Wystawa główna, trzy ekspozycje wyłonione w konkursie TIFF Open oraz wydarzenia towarzyszące będą odnosić się do przyjemności, toteż unikania cierpienia na różne sposoby. Podejmą temat zmysłowo doświadczanej struktury obrazu, a także miejsca schronienia, prymitywności, czy bezpośredniego przeżywania ulokowanego w ciele. Tematy podejmowane w fotografiach odniosą się także do pozornego zaspokajania pożądań w napędzanym konsumpcją późnym kapitalizmie oraz organicznego budowania duchowości. Wykłady, dyskusje i oprowadzania poszerzą zakres poruszanych w pracach artystycznych problemów o filozoficzne, estetyczne oraz emancypacyjne wykładnie przyjemności.
Biennale Fotografii TIFF 2023 odbywa się w dniach 8 września - 8 października 2023 roku we Wrocławiu. Wystawy będą prezentowane w przestrzeniach: Krupa Gallery (ul. Wszystkich Świętych 21), Bulvary (ul. Księcia Witolda 11), Centrum Kultury Agora (ul. Serbska 5a), IP Studio (ul. Ruską 46a).
Oficjalne otwarcie festiwalu odbędzie się w piątek 8 września o godz. 20.00 przed Klubem Festiwalowym Recepcja przy ul. Ruskiej 46a. W dniu otwarcia odbędzie się także slideshow, prezentujący wyróżnione projekty z konkursu TIFF Open.
Więcej informacji i pełny harmonogram wydarzeń towarzyszących na stronie tiff.wroc.pl.