Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Do czterech konkursów w ramach Sony World Photography Awards 2021 zgłoszono ponad 330 000 zdjęć z 220 krajów, z czego rekordową liczbę ponad 145 000 zdjęć w 10 kategoriach konkursu profesjonalnego. W tym roku W SWPA wprowadzono też kategorię Portfolio, w której fotografowie mogli zgłaszać pojedyncze zdjęcia z różnych cykli, reprezentujące jednak spójny styl i umiejętności techniczne.
Tytuł Fotografa roku, nagrodę w wysokości 25 ty.s dolarów i zestaw sprzętu fotograficznego firmy Sony otrzymał fotograf-dokumentalista Craig Easton (Wielka Brytania) za serię zdjęć Bank Top.
fot. Craig Easton, z serii Bank Top, główna nagroda w konkursie Sony World Photography Awards 2021
Bank Top to cykl zdjęć stworzony we współpracy z pisarzem i naukowcem Abdulem Azizem Hafizem, badający poprawne i błędne przedstawienia społeczności w północnej Anglii na przykładzie silnie zżytej wspólnoty z dzielnicy Bank Top w Blackburn. Projekt stanowi część szerszego programu realizowanego przez Eastona w tym regionie. Należą do niego między innymi Thatcher’s Children (Dzieci pani Thatcher) (II miejsce, Projekty dokumentalne, konkurs profesjonalny 2021), będące analizą chronicznej natury ubóstwa doświadczanego przez trzy pokolenia jednej rodziny, oraz Sixteen (Szesnastka) (wyróżnienie w kategorii Portret w konkursie SWPA 2017) - spojrzenie na marzenia, aspiracje i obawy 16-latków z różnych środowisk.
Nagrodzony cykl jest owocem inicjatywy Kick Down the Barriers (Usunąć bariery) podjętej przez Blackburn Museum & Art Gallery pod wpływem doniesień medialnych, w których miasto było przedstawiane jako „najbardziej podzielone w Wielkiej Brytanii”. Kwestionując tę narrację, muzeum zaprosiło artystów i pisarzy do współpracy z mieszkańcami różnych dzielnic w celu rzetelnego i prawdziwego przedstawienia ich społeczności.
fot. Craig Easton, z serii Bank Top, główna nagroda w konkursie Sony World Photography Awards 2021
- W tym projekcie szczególnie imponują intencje, rozumienie i zaangażowanie Craiga. Współpracował on ściśle z pisarzem, aby stworzyć kompletne dzieło, przyznając pośrednio, że w przypadku tak delikatnej tematyki liczą się także słowa. Ci ludzie niekoniecznie chcieli znaleźć się na fotografiach, ale Craigowi udało się zdobyć ich zaufanie. Wszyscy patrzą prosto w obiektyw, widać wzajemne zrozumienie. To właśnie moralna waga tej pracy sprawia, że jest ona tak ważna i zasługuje na tę nagrodę. - mówi przewodniczący jury Mike Trow.
Easton i Hafiz przez rok ściśle współpracowali z mieszkańcami dzielnicy, poznawali ich historie i doświadczenia, a następnie prezentowali je na serii czarno-białych portretów uzupełnionych tekstami. Ich prace uwypuklają kwestie wykluczenia społecznego, problemów mieszkaniowych, bezrobocia, imigracji i niedostatecznej reprezentacji. Ukazują też skutki dawnej i obecnej polityki zagranicznej. Autorzy odrzucają uproszczone uogólnienia; ich celem jest ukazanie w szerszym kontekście tego, co spaja te społeczności, i lepsze zrozumienie ich obecnego życia.
fot. Craig Easton, z serii Bank Top, główna nagroda w konkursie Sony World Photography Awards 2021
- Jestem szczęśliwy, że moja praca została doceniona przez Sony World Photography Awards. Fotografuję, aby się uczyć, aby próbować zrozumieć, dokumentować i dzielić się opowieściami. Możliwość pracy w taki sposób, przeciwstawiania się popularnym wyobrażeniom i stereotypom jest dla mnie czymś szczególnie ważnym. To wspaniałe, że historie niedostatecznie reprezentowanych lub błędnie przedstawianych społeczności z północnej Anglii, gdzie mieszkam, są dostrzegane i dyskutowane na całym świecie - komentuje nagrodzony fotograf.
Craig Easton to wielokrotnie nagradzany fotograf, którego prace są głęboko zakorzenione w tradycji dokumentu. Realizuje długoterminowe projekty związane z polityką społeczną, tożsamością i poczuciem miejsca. W swoich opowieściach posługuje się portretami, krajobrazami i reportażem. Często współpracuje z innymi artystami, włączając w zakres swoich badań słowa, obrazy i dźwięki, które splatają się w narrację łączącą współczesne doświadczenia z historią. Więcej informacji o fotografie znajdziecie na stronie craigeaston.com.
W ramach gali finałowej poznaliśmy także zwycięzcę sekcji otwartej, oceniającej zdjęcia pojedyncze. Spośród dziesięciorga zwycięzców poszczególnych kategorii Fotografem Roku 2021 w konkursie otwartym jury uznało Tamary Kuditę z Zimbabwe. Oprócz nobilitującego wyróżnienia fotografka otrzyma także nagrodę pieniężną w wysokości 5 tys. dolarów i sprzęt fotograficzny Sony.
fot. Tamary Kudita, African Victorian, główna nagroda w sekcji otwartej konkursu Sony World Photography Awards 2021
- „African Victorian” oddaje hołd osobie współczesnej, ale zakorzenionej w historii. Jestem zaszczycona, że zostałam zwyciężczynią konkursu otwartego. Ta nagroda jest świadectwem roli, jaką my, twórcy, odgrywamy w kształtowaniu kultury wizualnej. Najważniejsze w mojej pracy jest zaznaczenie obecności Afryki w świecie fotografii. Jestem wdzięczna za możliwość umieszczenia na tej mapie sztuki Zimbabwe. - mówi o swoim wyróżnieniu Kudita.
Zdjęcie ukazuje młodą czarnoskórą kobietę ubraną w suknię w stylu wiktoriańskim i trzymającą tradycyjne przybory kuchenne afrykańskiego ludu Szona. Obraz zaprzeczać ma stereotypowym kontekstom, w jakich ukazywane jest ciało czarnej kobiety, i prezentować złożoną afrykańską tożsamość z użyciem alternatywnego języka wizualnego.
Tamary Kudita urodziła się w Zimbabwe, ale jej przodkowie wywodzą się z Wolnego Państwa Orania, historycznego państwa Burów na terenie dzisiejszej RPA. Zdecydowała się studiować sztuki piękne w Michaelis School of Fine Art na Uniwersytecie Kapsztadzkim. Studia ukończyła w 2017 r. z tytułem licencjata w dziedzinie sztuk plastycznych. Później zajmowała się przede wszystkim fotografią artystyczną. Prowadzi studio fotografii, a jej prace były wystawiane w Zimbabwe i innych krajach. Więcej zdjęć fotografki znajdziecie na jej profilu w serwisie Instagram.
Oprócz przyznania głównych wyróżnień, jury wyłoniło też zwycięzców w każdej z 10 kategorii konkursu profesjonalnego. Zwycięzców konkursu profesjonalnego wyłonił zespół ekspertów, którzy oceniali zbiór liczący od pięciu do dziesięciu zdjęć, podejmujących tematy istotne dla społeczności lokalnych i kwestie o znaczeniu globalnym, ukazujących ciche momenty odwagi, błyskotliwą twórczość i zabawę.
I miejsce: Tomáš Vocelka (Czechy) za serię Eternal Hunting Grounds (Kraina wiecznych łowów)
II miejsce: Frank Machalowski (Niemcy)
III miejsce: Gu Guanghui (Chiny kontynentalne)
fot. Tomáš Vocelka
fot. Tomáš Vocelka
Projekt Eternal Hunting Ground (Kraina wiecznych łowów) Tomáša Vocelki (Czechy) to zdjęcia byłego kompleksu wojskowego, przekształconego przez architekta-minimalistę Petra Hajka w krematorium dla zwierząt.
fot. Frank Machalowski
fot. Frank Machalowski
Z abstrakcyjnym punktem widzenia pracuje także Frank Machalowski (Niemcy). Jego cykl zatytułowany Meisterhäuser Bauhaus-Dessau zawiera wielowarstwowe, wykonane techniką wielokrotnej ekspozycji zdjęcia budynków zaprojektowanych przez Waltera Gropiusa w Dessau.
fot. Gu Guanhui
fot. Gu Guanhui
W cyklu zatytułowanym Hymn of the Building Site (Hymn dla placu budowy) Gu Guanghui (Chiny kontynentalne) prezentuje zdjęcia przedstawiające place budów w okręgu Ninghai w chińskiej prowincji Zhejiang. Na zdjęciach z lotu ptaka robotnicy i miejsca budowy są zredukowani do abstrakcyjnych wzorów.
I miejsce: Mark Hamilton Gruchy (Wielka Brytania) za serię The Moon Revisited (Księżyc — nowe spojrzenie)
II miejsce Luigi Bussolati (Włochy)
III miejsce Sasha Bauer (Rosja)
fot. Mark Hamilton Gruchy
fot. Mark Hamilton Gruchy
W cyklu Marka Hamiltona Gruchy'ego (Wielka Brytania) pod tytułem The Moon Revisited (Księżyc - nowe spojrzenie) nieobrabiane wcześniej zdjęcia NASA i JPL z misji Apollo zostały połączone ze zdjęciami wolnymi od praw autorskich, odnoszącymi się do kluczowych okresów w historii - od minionych wojen przez ruch pop-artu po trwającą pandemię. Powstałe w ten sposób fotomontaże przedstawiają kontrast między niezmienną powierzchnią Księżyca a dynamicznym tempem wydarzeń na Ziemi.
fot. Luigi Bussolati
fot. Luigi Bussolati
Ampelio and I (Ampelio i ja) - cykl zdjęć, których autorem jest Luigi Bussolati (Włochy) - zawiera fotografie odnalezione w starym rodzinnym albumie, nałożone na pejzaże Parmy i terenów wzdłuż Padu. Projekt powstał dla upamiętnienia wuja Bussolatiego, pasjonata fotografii, który w 1942 roku odebrał sobie życie.
fot. Sahsa Bauer
fot. Sahsa Bauer
Wykorzystując rodzinne pamiątki do tworzenia zainscenizowanych wizualnych metafor Sasha Bauer (Rosja) bada historię swojej rodziny przez pryzmat burzliwego życia dziadka - od dorastania w sierocińcu po lata służby w rosyjskiej armii.
I miejsce: Vito Fusco (Włochy) za serię The Killing Daisy (Zabójcza stokrotka)
II miejsce Craig Easton (Wielka Brytania)
III miejsce Lorenzo Tugnoli (Włochy)
fot. Vito Fusco
fot. Vito Fusco
The Killing Daisy (Zabójcza stokrotka), cykl autorstwa Vito Fusco (Włochy) prezentuje kwiat z rodzaju złocieni, w niektórych kulturach nazywany „kwiatem śmierci". Delikatne, ale zabójcze dla owadów stokrotki stanowią podstawę kwitnącego przemysłu organicznych środków owadobójczych w Kenii.
fot. Craig Easton
fot. Craig Easton
W cyklu Thatcher's Children (Dzieci pani Thatcher) Craig Easton (Wielka Brytania) bada chroniczną naturę ubóstwa i skutki polityki społecznej kolejnych rządów, doświadczane przez trzy pokolenia jednej rodziny z północnej Anglii.
fot. Lorenzo Tugnoli
fot. Lorenzo Tugnoli
Lorenzo Tugnoli (Włochy) jest autorem zdjęć zatytułowanych Beirut Port Explosion (Eksplozja w porcie w Bejrucie), ukazujących zniszczenia po potężnym wybuchu, który w sierpniu 2020 r wstrząsnął stolicą Libanu. Detonacja 2750 ton azotanu amonu w bejruckim porcie spowodowała śmierć setek ludzi, a tysiące pozbawiła dachu nad głową.
I miejsce: Simone Tramonte (Włochy) za serię Net-zero Transition (Przejście do zerowej emisji netto)
II miejsce Mohammad Madadi (Iran)
III miejsce Antonio Pérez (Hiszpania)
fot. Simone Tramonte
fot. Simone Tramonte
Net-Zero Transition (Przejście do zerowej emisji netto) to cykl, którego autorem jest Simone Tramonte (Włochy). Zdjęcia ukazują Islandię - kraj produkujący obecnie 100% swojej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. To studium sukcesu, który może stanowić inspirację dla innych państw dążących do bardziej zrównoważonej przyszłości.
fot. Mohammad Hossein Madadi
fot. Mohammad Hossein Madadi
Mohammad Hossein Madadi (Iran) stworzył cykl zdjęć A City Under Dust Clouds (Miasto pod chmurami pyłu), reportaż o Ahwazie - miejscu, gdzie powietrze należy do najbardziej zanieczyszczonych na świecie, mieście wiecznie pokrytym chmurą pyłów w kolorze sepii.
fot. Antonio Pérez
fot. Antonio Pérez
W cyklu The Sea Moves Us, the Sea Moves Fuvemeh (Morze nas niesie, morze niesie Fuvemeh) Antonio Pérez (Hiszpania) ukazuje życie mieszkańców Fuvemeh, małej wioski rybackiej w Ghanie. Seria portretów zestawiona jest ze zdjęciami opuszczonych, zrujnowanych domów, które rybacy musieli porzucić z powodu rosnącego poziomu morza i erozji wybrzeża.
I miejsce: Majid Hojjati (Iran) za serię Silent Neighborhoods (Ciche dzielnice)
II miejsce Andrea Ferro (Włochy)
III miejsce Fyodor Savintsev (Rosja)
fot. Majid Hojjati
fot. Majid Hojjati
W cyklu Silent Neighbourhoods (Ciche dzielnice) Majid Hojati (Iran) przedstawia pejzaże wokół opuszczonych budowli, które w wymownym milczeniu poetycko przywołują na myśl historie swoich dawnych mieszkańców.
fot. Andrea Ferro
fot. Andrea Ferro
Zaïm autorstwa Andrei Ludovica Ferro (Włochy) bada pojęcia ikonografii i poświęcenia wyrażone w plakatach propagandowych, które zdominowały miejskie pejzaże Trypolisu w Libanie.
fot. Fyodor Savintsev
fot. Fyodor Savintsev
Volcano (Wulkan), cykl autorstwa Fyodora Savintseva (Rosja), przedstawia żywe kolory, naturalną różnorodność i niezwykłe właściwości pasa wulkanicznego na rosyjskiej Kamczatce.
I miejsce: Laura Pannack (Wielka Brytania) za przedstawione Portfolio
II miejsce Brais Lorenzo (Hiszpania)
III miejsce Loli Laboureau (Argentyna)
fot. Laura Pannack
fot. Laura Pannack
Na zdjęciach pochodzących z różnych osobistych projektów Laura Pannack (Wielka Brytania), fotoreporterka społeczna i autorka portretów, wykorzystuje symbolikę i stonowaną paletę kolorów, aby ukazać wrażliwość i intymność bohaterów swoich prac.
fot. Brais Lorenzo Couto
fot. Brais Lorenzo Couto
W zdjęciach zrobionych w rodzinnym mieście Ourense w Galicji fotoreporter Brais Lorenzo Couto (Hiszpania) przedstawia serię przejmujących i dramatycznych scen, ukazując lokalne wydarzenia i problemy - od skutków pandemii po pożary lasów i lokalne zwyczaje karnawałowe.
fot. Lola Laboureau
fot. Lola Laboureau
W cyklu Citizens of Tomorrow (Obywatele jutra) dyrektor kreatywny i fotograf Loli Laboureau (Argentyna) zestawia kontrastujące ze sobą stylowe sceny uliczne z całego świata „takiego jak kiedyś" z kolorowymi i dramatycznie zainscenizowanymi portretami przedstawiającym „nową normalność".
I miejsce: Craig Easton (Wielka Brytania) za serię Bank Top
II miejsce Julia Fullerton-Batten (Wielka Brytania)
III miejsce Jane Hilton (Wielka Brytania)
fot. Craig Easton
fot. Craig Easton
W swoim drugim wyróżnionym projekcie Craig Easton (Wielka Brytania) przedstawia Bank Top, cykl zdjęć stworzony we współpracy z pisarzem i naukowcem Abdulem Azizem Hafizem, badający poprawne i błędne przedstawienia społeczności w północnej Anglii na przykładzie silnie zżytej wspólnoty w jednej z dzielnic Blackburn.
fot. Julia Fullerton-Batten
fot. Julia Fullerton-Batten
W cyklu Looking Out from Within, 2020 (Patrząc od wewnątrz, 2020) Julia Fullerton-Batten (Wielka Brytania) wychodzi na ulice swojej dzielnicy w zachodnim Londynie, aby udokumentować sąsiadów zamkniętych w domach z powodu pandemii, tęsknie wyglądających przez okna.
fot. Jane Hilton
fot. Jane Hilton
Cykl zainspirowany filmem Johna Houstona Skłóceni z życiem (1961), Drag Queen Cowboys autorstwa Jane Hilton (wielka Brytania), to czarno-białe portrety drag queens z Las Vegas, sfotografowanych w strojach z epoki Dzikiego Zachodu na pustynnym tle stanu Newada.
I miejsce: Anas Alkharboutli (Syria) za serię Sport and Fun Instead of War and Fear
II miejsce Patrick Meinhardt (Hiszpania)
III miejsce Farzam Saleh (Iran)
fot. Anas Alkharboutli
fot. Anas Alkharboutli
W cyklu Sport and Fun Instead of War and Fear (Sport i zabawa zamiast wojny i strachu) Anas Alkharboutli (Syria) w poruszający sposób dokumentuje działanie szkoły karate Wasima Satota dla dzieci z wioski Aljiina, niedaleko Aleppo, gdzie chłopcy i dziewczynki w wieku od 6 do 15 lat, także niepełnosprawni, spotykają się, by stworzyć wspólnotę i przezwyciężać traumę wojny.
fot. Patrick Meinhardt
fot. Patrick Meinhardt
Iron Fit Kenya Patricka Meinhardta (Hiszpania) przedstawia sportowców z całej wschodniej Afryki biorących udział w drugich zawodach kulturystycznych Iron Fit w Nairobi.
fot. Farzam Saleh
fot. Farzam Saleh
Rooftops (Dachy) Farzama Saleh (Iran) ukazuje irańskich sportowców, którzy trenują na dachach, aby zachować zdrowie i formę w czasie pandemii.
I miejsce: Peter Eleveld (Holandia) za serię Still Life Composition, Shot on Wet Plate
II miejsce Alessandro Pollio (Włochy)
III miejsce Paloma Rincon (Hiszpania)
fot. Peter Eleveld
fot. Peter Eleveld
W cyklu Still Life Composition, shot on Wet Plate (Martwa natura na mokrej płycie) Peter Eleveld (Holandia) prezentuje czarno-białe obrazy szklanych wazonów, owoców i kwiatów, fachowo sfotografowanych i wywołanych przy użyciu wielkoformatowego aparatu i procesu mokrej płyty kolodionowej.
fot. Alessandro Pollio
fot. Alessandro Pollio
Alessandro Pollio (Włochy) wpadł na pomysł swojego cyklu zdjęć podczas pierwszej ogólnokrajowej kwarantanny, którą spędzał w Mediolanie. Volatile Interests (Zmienne zainteresowania) to wizualna analiza domowego środowiska fotografa, w którym proste i często humorystyczne kompozycje jedzenia i przedmiotów codziennego użytku nawiązują do dni spędzonych w izolacji.
fot. Paloma Rincon
fot. Paloma Rincon
Mexican Feast (Meksykańska fiesta) to świętowanie meksykańskiej kuchni i tradycji rzemieślniczych. Żywe, jasne kolory i faktury tworzonych w studiu konstrukcji Palomy Rincon (Hiszpania) stanowią hołd dla kultury, z której wywodzi się autorka.
I miejsce: Luis Tato (Hiszpania) za serię Locust Invasion in East Africa (Inwazja szarańczy w Afryce Wschodniej)
II miejsce Graeme Purdy (Wielka Brytania)
III miejsce Angel Fitor (Hiszpania)
fot. Luis Tato
fot. Luis Tato
Locust Invasion in East Africa (Inwazja szarańczy w Afryce Wschodniej) autorstwa Luisa Tato (Hiszpania) dokumentuje niszczycielską inwazję szarańczy pustynnej, która całkowicie zniszczyła całe pola roślinności i upraw na wschodzie Czarnego Kontynentu. Ostatnia plaga szarańczy okazała się najpoważniejszą, jakiej region ten zaznał od dziesięcioleci. Sytuację pogorszyły jeszcze restrykcje związane z pandemią, które zakłóciły łańcuchy dostaw pestycydów.
fot. Graeme Purdy
fot. Graeme Purdy
Portrety, zdjęcia lotnicze i podwodne: cykl Raw Nature (Surowa natura), którego autorem jest Graeme Purdy (Wielka Brytania) ukazuje zadziorne i majestatyczne piękno dzikich zwierząt.
fot. Angel Fitor
fot. Angel Fitor
Sea Drops (Morskie krople) autorstwa Angela Fitora (Hiszpania) to fotograficzny esej badający życie wewnątrz kropli wody morskiej. Używając mikropipet i zaprojektowanego przez siebie studia do mikrofotografii, autor otwiera okno w kształcie kropli wody, ukazując wspaniale zróżnicowany świat różnych gatunków planktonu.
Prace finalistów i wyróżnionych fotografów w konkursie profesjonalnym były oceniane przez jury w składzie: Natasha Egan, dyrektor wykonawcza Museum of Contemporary Photography w Chicago; Sunyoung Kim, kuratorka Museum of Photography w Seulu; Azu Nwagbogu, założyciel i dyrektor African Artists' Foundation i LagosPhoto Festival; Lindsay Taylor, kuratorka University of Salford Art Collection; Hannah Watson, dyrektor wydawnictwa Trolley Books; oraz Mike Trow, niezależny kurator i fotoedytor, przewodniczący jury.
fot. Coenraad Heinz Torlage, z projektu Young Farmers, zwycięzca sekcji studenckiej Sony World Photographers 2021
Jak co roku, jury wyłoniło także zwycięzcę sekcji skierowanej do studentów uczelni. Fotografem Roku w konkursie studenckim 2021 został Coenraad Heinz Torlage (RPA), student Stellenbosch Academy of Design and Photography. Torlage otrzymał nagrodę za serię fotografii Young Farmers (Młodzi rolnicy), stworzoną jako praca na zadany temat Our Time (Nasze czasy). Studenci mieli pokazać, jak współcześni ludzie postrzegają świat i jak chcą zmieniać go na lepsze. W cyklu Young Farmers Torlage, który sam dorastał na farmie, postanowił ukazać nowe pokolenie rolników, mierzące się z poważnymi suszami, zagrożeniami i debatami na temat własności ziemi, oraz jego wkład w bardziej sprawiedliwą przyszłość pod znakiem zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa żywnościowego.
Nagrodą dla jego uczelni jest sprzęt fotograficzny firmy Sony o wartości 30 000 euro.
fot. Pubarun Basu, główna nagroda w sekcji młodzieżowej konkursu Sony World Photography Awards 2021
Nie zabrakło tez wyróżnień dla młodych twórców. Spośród sześciorga zwycięzców poszczególnych kategorii jury wybrało Pubaruna Basu (Indie, 19 lat). Jego nagrodzone zdjęcie nosi tytuł No Escape from Reality (Bez ucieczki od rzeczywistości). Na fotografii cienie ogrodzenia padające na zasłony tworzą iluzję krat klatki, z której usiłuje wydostać się para rąk. Cienie i gest rąk oddają poczucie uwięzienia, którego w zeszłym roku doświadczyło mnóstwo ludzi na świecie.
Organizowany co roku przez World Photography Organisation, znany na całym świecie konkurs Sony World Photography Awards należy do największych światowych wydarzeń w branży fotograficznej. Udział w konkursie, który odbywa się już po raz czternasty, jest darmowy. SWPA to globalny głos całego środowiska fotograficznego i okazja do wglądu w fascynujący świat współczesnej fotografii. Uczestniczący w nim fotografowie - zarówno uznani, jak i początkujący - mają wyjątkową okazję do zaprezentowania światu swoich dokonań.
Konkurs co roku honoruje także najbardziej wpływowych artystów nagrodą Za wybitny wkład w fotografię. Wśród dotychczasowych zdobywców tego wyróżnienia znaleźli się Martin Parr, William Eggleston, Mary Ellen Mark, Candida Hofer i Nadav Kander.
Więcej informacji o konkursie i finalistach znajdziecie na stronie worldphoto.org.