Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

78%

Nowy Samyang AF 50 mm f/1.4 FE to nie tylko pierwszy w historii firmy obiektyw wyposażony w silnik AF, ale też konstrukcja, która w systemie Sony ma wyznaczać zupełnie nowe standardy. Przekonajcie się, czy tak jest naprawdę.

Autor: Michał Chrzanowski

29 Lipiec 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

W momencie premiery producent obiecywał, że najnowszy Samyang będzie charakteryzował się ponadprzeciętną rozdzielczością zarówno w centrum jak i na brzegach kadru - niezależnie od wybranej przysłony. Naszym zdaniem dotrzymał danego słowa. Jakość obrazu stoi na bardzo wysokim poziomie, choć nie jest tak wyrównana jak moglibyśmy się tego spodziewać.

Wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla centrum kadru pliku RAW jest naprawdę imponujący. Już na f/1.4 rozdzielczość z wartością 31.35 lp/mm wyraźnie przekroczy akceptowalną granicę, co jest dobrym wynikiem. Niemniej jednak delikatne przymknięcie przysłony do f/2 sprawi, że obiektyw stanie się prawdziwą żyletą - 51.05 lp/mm. Z kolei najwyższą rozdzielczość otrzymamy na f/4 - 55.76 lp/mm. Niestety nie wszystko prezentuje się tak okazale. Spory spadek jakości obrazu zaobserwujemy na f/2.8 (42.17 lp/mm), co jest dosyć zaskakującym zjawiskiem i rzuca cień na ogólnie ponadprzeciętną rozdzielczość.

Nieco inaczej prezentuje wykres funkcji MTF50 otrzymany dla brzegów kadru pliku RAW. Nie jest on aż tak zróżnicowany jak w centrum. Poza tym jakość obrazu nie zbliży się do granicy akceptowalności - nawet na najszerszym otworze f/1.4, co uznajemy za ogromny plus. Optymalne wartości rozdzielczości otrzymamy w przedziale f/4-f/8 (około 47.93 lp/mm). Natomiast na szerzej otwartych przysłonach - zakres f/1.4-f/4 - będą one zauważalnie niższe (około 32.53 lp/mm). Warto także zaznaczyć, że od f/5.6 aż do f/16 jakość obrazu brzegów kadru będzie porównywalna z tą, którą otrzymaliśmy w centrum. Ogólnie należy pochwalić konstruktorów Samyanga, ponieważ obiektyw pod względem rozdzielczości prezentuje się naprawdę dobrze.

Poniżej - dla porównania - zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, wykres będzie posiadać niemal identyczną charakterystykę, jednak zdjęcia będą prezentować znacznie wyższą rozdzielczość.

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

przysłona f/1.4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
4
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)