Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

77%

Rodzina obiektywów Olympus z linii PRO powiększyła się o nowy model. M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO to stałoogniskowy jasny obiektyw typu rybie oko dysponujący stałą światłosiłą f/1,8. Sprawdźmy, czy najnowsza propozycja Olympusa dedykowana do aparatów z matrycą Mikro Cztery Trzecie znajdzie uznanie w oczach zaawansowanych fotografów.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Czerwiec 2015
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

 

6. Podsumowanie


Olympus M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO to konstrukcja, która rozszerza profesjonalną serię PRO obiektywów Olympusa. Co więcej, nowe szkło zostało stworzone z myślą o zaawansowanych fotografach i miłośnikach obiektywów typu rybie oko, którzy pragną uzyskać kreatywne ujęcia w naprawdę ekstremalnych warunkach. Ogniskowa 8 mm na aparacie z matrycą Mikro Cztery Trzecie daje ekwiwalent 16 mm (długość ogniskowej odpowiadającej formatowi 35 mm) jest to więc dobra propozycja dla entuzjastów superszerokokątnych stałek. Obiektyw wprawdzie nie należy do najmniejszych (80 x 62 mm i waga 315 g), jednak w połączeniu z Olympusem OM-D E-M1 lub OM-D E-M5 II tworzy zgrabne połączenie, które jest dobrze wyważone, przez co wspomniana kombinacja obiektywu i aparatu jest poręczna i wygodna w użyciu. Dzięki szybkiemu autofokusowi i minimalnej odległości ostrzenia wynoszącej 2,5 cm, model M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO może okazać się dobrym rozwiązaniem do fotografii sportowej czy przyrodniczej (w tym makro).

Zobacz wszystkie zdjęcia (7)

Na szczególne pochwały zasługuje konstrukcja i precyzja wykonania obiektywu. Olympus M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO jest bardzo trwały i wytrzymały - wręcz stworzony, by pracować w wymagających warunkach. Odnotować trzeba także fakt, że bagnet jak i cała konstrukcja zostały wykonane ze stopu metali. Ponadto, obiektyw jest uszczelniany, a dzięki wygodnemu i szerokiemu pierścieniowi ustawiania ostrości otrzymujemy ergonomię na wysokim poziomie. Niestety konstrukcja posiada także jedną wadę. Osłona przeciwsłoneczna chroniąca przednią soczewkę została zamocowana na stałe. Niestety przy jakimkolwiek uszkodzeniu sami nie będziemy w stanie jej wymienić na nową. Będzie to możliwie dopiero po przesłaniu obiektywu do serwisu Olympusa.

Olympus M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO oferuje również bardzo dobrą jakość obrazu - jak na obiektyw typu fisheye. Wady optyczne takie jak aberracja czy winietowanie są bardzo dobrze skorygowane. Oczywiście w rogach oraz brzegach kadru obraz będzie nieco ciemniejszy, jednak gradacja winiety jest naturalna, przez co jeszcze bardziej zostanie uwypuklona centralna część zdjęcia. Obiektyw również bardzo dobrze poradził sobie w czasie fotografowania w ostrym świetle. Ponadto, dzięki maksymalnemu otworowi przysłony f/1,8 otrzymamy małą głębię ostrości i przyjemne bokeh.

Czy zatem za Olympusa M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO warto zapłacić 3999 zł? Jeżeli potrzebujemy bardzo jasnego i przede wszystkim niezawodnego rybiego oka, które będziemy mogli zabrać dosłownie wszędzie, to odpowiedź brzmi - tak. Jeżeli zaś wystarczy nam nieco ciemniejszy fisheye, to dobrą alternatywą może okazać się Olympus Zuiko Digital 8 mm f/3.5 ED Fish-Eye (około 3099 zł) lub Panasonic Lumix G Fisheye 8 mm f/3,5 (około 2600 zł).


Podsumowanie

+ bardzo dobra jakość wykonania
+ uszczelniana konstrukcja
+ wygodny pierścień ustawiania ostrości
+ szybki i cichy autofokus
+ minimalna odległość ostrzenie wynosząca 2,5 cm
+ dobra jakość obrazu
+ plastyczne rozmycie dzięki przysłonie f/1,8
+ dobrze skorygowana aberracja
+ dobrze skorygowana winieta


- osłona przeciwsłoneczna przymocowana na stałe
- duży rozmiar na tle konkurencji
- wysoka cena

Olympus M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO uzyskał w swojej klasie 77%


Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Ocena ogólna

77%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)