Nikon D3X - Jakość zdjęć

Pod koniec zeszłego roku Nikon zaprezentował 24-megapikselową lustrzankę bazującą na Nikonie D3. Tradycyjnie dla konstrukcji Nikona w nazwie modelu z większą rozdzielczością pojawiała się literka "X". Zapraszamy do bliższej analizy zdjęć wykonanych flagowym modelem Nikona D3X.

Autor: Marcin Falana

15 Styczeń 2009
Artykuł na: 6-9 minut
Spis treści

Szum

Poniżej prezentujemy fragmenty 1:1 zdjęć tablicy Gretaga. Zdjęcia zostały wykonane obiektywem Nikkor 24-70 mm f/2.8 na ogniskowej 50 mm bez redukcji szumu. Nikon D3X pomimo dwukrotnie większej ilości pikseli radzi sobie z szumem nie gorzej od swojego starszego brata modelu D3, czyli bardzo dobrze. Nawet nieskalibrowane czułości H1 i H2 po zastosowaniu odszumiania są w pełni użyteczne.

Zachęcamy do porównania zdjęć testowych z Sony A900, i Canonem EOS 5D Mark II

ISO L1
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO H1
ISO H2

Warto przyjrzeć się jak w modelu D3X działa system redukcji szumu dla wysokich czułości ISO. Przedstawiamy porównanie odszumiania na ISO 1600, H1 i H2. Jak widać na przykładach poniżej najlepszym kompromisem między utratą szczegółów a redukcją szumu jest normalny poziom redukcji.

ISO 1600 od góry red. szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona
ISO H1 od góry red. szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona
ISO H2 od góry red. szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona

Reprodukcja szczegółów

Jak widać na przykładach zdjęć 1:1 scenki z banknotem Nikon D3X bardzo dobrze radzi sobie z reprodukcją szczegółów przez cały zakres zdefiniowanych czułości ISO. ISO H1 i H2 wykazują już pewną utratę najdrobniejszych szczegółów spowodowaną szumem jednak jak na odpowiedniki ISO 3200 i ISO 6400 jest bardzo przyzwoicie.

ISO L1
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO H1
ISO H2

Nikon w swoich lustrzankach ma dość niski zdefiniowany poziom wyostrzenia dlatego postanowiliśmy pokazać jak wygląda fragment naszej scenki na różnym poziomie wyostrzenia. Co ważne nawet najwyższy stopień wyostrzenia nie powoduje tworzenia się obwódek w kontrastowych miejscach zdjęć.

wyostrzenie 0, 3 (domyślne), 6, 9

Reprodukcja kolorów

W modelu D3X udało się Nikonowi osiągnąć wysycone żywe kolory bez ich przejaskrawiania. Zarówno czerwień jak i zieleń prezentują się bardzo dobrze, proporce składowych RGB każdego z kolorów zostały bardzo dobrze dobrane. Spostrzeżenia studyjne potwierdzają się w plenerze, zarówno czerwone elementy reklamy jaki i kolorystyka skóry prezentują się w przyjemny dla oka sposób.

Dynamika

Nikon D3X jak przystało na profesjonalną konstrukcje zapewnia bardzo przyzwoitą dynamikę przez cały zakres czułości ISO. Najlepsze rezultaty powyżej 10 EV uzyskuje na czułościach od ISO 100 do ISO 1600 (wykres poniżej).

Tonalność

Wykres tonalności pozwala nam określić jak Nikon D3X radzi sobie z reprodukcją przejść tonalnych, czyli kolorów o różnym stopniu nasycenia i jasności. Obraz cyfrowy charakteryzuje się tzw. głębią bitową, która określa liczbę barw możliwych do odwzorowania. Poniżej prezentujemy wykres opisujący tonalność z jaką D3X oddaje kolory na różnych czułościach ISO.

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)