Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Maciej Stępiński ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2002 roku kontynuował naukę we Francji w Ecole Nationale de la Photographie w Arles, gdzie w 2006 roku rozpoczął studia doktoranckie. Tworzy filmy wideo, fotografie, maluje, jest autorem instalacji. Jego najbardziej znany cykl to fotografie przedstawiające zdehumanizowaną infrastrukturę autostrady N-113 we Francji.
Dużo bardziej inspiruję się malarstwem czy muzyką, niż fotografią. Malarstwo Margitte'a jest mi bliższe niż współczesna fotografia. Bazuję na fikcji, szukam w niej inspiracji, więc w pewnym sensie sam tworzę fikcję przez to, że w pewien sposób modyfikuję obraz, który staje sie anty-dokumentalny, może być nośnikiem mylnych informacji. Poza tym nie lubię, żeby obraz dominował nade mną, więc ja panuję nad obrazem, ingerując w niego. - powiedział Maciej Stępiński w rozmowie z Bogną Świątkowską.
Obecnie artysta jest wykładowcą Akademii Fotografii w Warszawie i "ATEC" we Francji. W 2007 roku mieliśmy okazję gościć Maćka Stępińskiego w jury konkursu "Czterobój fotograficzny" organizowanego przez nasz magazyn.
Maciej Stępiński reprezentowany jest przez: Galerie AL/MA (Francja) i LETO (Polska).
Galeria fotografii: www.photographie.com/?pubid=101859
Galeria wideo: www.theoneminutes.org/public/index.php?e_expo_id=9
Strona internetowa Maćka Stępińskiego: www.stepinski.com/
Poniżej publikujemy tekst kuratora wystawy, Stacha Szabłowskiego:
Wystawa "Backstage" prezentuje miejskie i industrialne pejzaże, przedstawienia scenografii za kulisami, wśród których nie odbywa się żaden spektakl. Beton, asfalt, blacha falista, powierzchnie malowane przemysłową farbą, schody, mosty oraz przejścia, jedne otwarte, inne zamknięte na głucho. Przęsła mostu, prowadzące nie wiadomo dokąd schody, skręcone w ekspresyjną formę przypominającą dalekim echem Tatlinowski Pomnik Międzynarodówki. Miejsca, które fotografuje Maciej Stępiński są rzeczywiste i rozpaczliwe banalne, ale jednocześnie niewiarygodne, wyglądają jak scenografie. Przestrzenie są idealnie wyludnione. To backstage nowoczesności, jej zaplecze: betonowy modernizm wprowadza tu rządy geometrii, przemysłowe obiekty, magazyny, garaże, autostrady są demonstracją pozbawionego sentymentów racjonalizmu; piękno pojawia się przypadkiem, jako produkt uboczny działań porządkującego przestrzeń Rozumu. To krajobraz zagospodarowany - a więc krajobraz celowy. Paradoks projektu Stępińskiego polega na tym, że nie znamy tego celu. Tylko krok dzieli racjonalny porządek o tajemniczego chaosu.
Klasyczne, niemal matematycznie odmierzone kompozycje Stępińskiego to fotograficzne paradoksy, zdjęcia, które pokazują to, czego na nich nie ma. Te fotografie można definiować poprzez brak: nie ma akcji, nie ma informacji, nie ma ruchu. Czas także nie płynie, bezczasowość dotyczy również prac wideo, które Stępiński zestawia z fotografiami. Sekwencje wideo są zaloopowane w krótkie pętle: to nie filmowe narracje, lecz ruchome, zrytmizowane obrazy. Anonimowość sfotografowanych przez artystę przestrzeni jest tak spotęgowana, że staje się tożsamością. Zainscenizowana nuda prowokuje do wyostrzenia uwagi, każe w pozornej pustce szukać punctum i zmienia się w niepokój: wszystko zaczyna się wydawać znaczące, każdy szczegół staje się potencjalnym znakiem, omenem. Jeżeli jesteśmy na backstage'u, za kulisami, to czym jest toczący się na niewidocznej, nie sfotografowanej scenie spektakl? Nowoczesnością, miastem? A może opowieścią grozy? - tekst Stach Szabłowski
Wystawie Maćka Stępińskiego towarzyszy katalog "Loop" wydany przez CSW Zamek Ujazdowski i Galerię LETO.
Maciej Stępiński Backstage
otwarcie wystawy: 26 maja 2008 godzina 18.00
Wystawa czynna będzie do 15.06.2008
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ul. Jazdów 2, Warszawa