Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Po raz ostatni zdjęcia Leonarda Misonne'a eksponowane były w Polsce w 1936 roku. Teraz, po upływie siedemdziesięciu lat prace mistrza z dwudziestolecia międzywojennego zaprezentowane zostaną kolejnemu pokoleniu. W tamtych czasach Misonne był bardzo cenionym fotografem, a jego twórczość wywarła znaczący wpływ na ówczesnych polskich pejzażystów, wśród których nie zabrakło naśladowców.
Na pokazie w Poznaniu będzie można zobaczyć 60 fotografii króla piktorializmu pochodzących ze zbiorów Muzeum Fotografii w Charleroi w Belgii oraz rodziny artysty.
Poniżej informacje o artyście dostarczone przez organizatorów wystawy:
Léonard Misonne (1870-1943) to jeden z najwybitniejszych europejskich fotografów-pejzażystów pierwszej połowy XX wieku. Artysta związany był z nurtem fotografii piktorialnej, która stawiała sobie za cel maksymalne zbliżenie obrazu fotograficznego do dzieł malarstwa i grafiki. Był jednym z członków elitarnego Fotoklubu Paryskiego, który na przełomie XIX/XX wieku stworzył teoretyczne założenia piktorializmu.
Charakterystyczną formułą obrazowania natury były dla Misonne'a krajobrazy sztafażowe, związane z prowincją. Sceny rodzajowe przedstawiane przez niego na szerokim tle pejzażowym skłaniają się w stronę romantycznej sielanki. Sfotografowani mieszkańcy wsi harmonijnie wpisują się w otaczający ich pejzaż: spokojny i bezpieczny. Jan Bułhak, z emfazą nazywający Misonne'a królem pejzażu, trafnie zwracał uwagę na jedną z podstawowych cech jego fotografii pejzażowych: Przyroda w obrazach Misonne’a ma stanowisko uprzywilejowane, ale wcale nie wyłączne. (...) Gęsto zaludniona Belgia nie zna samotności wielkich pustkowi, i jej krajobraz przemawia nierozłączną spójnią człowieka i przyrody, ale człowieka wsi i małego miasteczka, dostrojonego do otoczenia...
Indywidualny charakter swoich obrazów Misonne budował także przez uważny wybór odpowiedniej pory dnia i warunków atmosferycznych, w których wykonywał zdjęcia. Ogromną rolę w jego twórczości odgrywał rozbudowany światłocień, a także plastyka nieba. Pisał o tym tak: Sam motyw jest niczym - wszystkim jest jego oświetlenie. Jan Bułhak dodawał, iż cechą jego fotografii jest dynamiczna ekspresja atmosfery.
Léonard Misonne w dwudziestoleciu międzywojennym był niekwestionowanym autorytetem wśród polskich fotografów. Jego sława dotarła do Polski nie tylko za pośrednictwem zachodnioeuropejskich wydawnictw, ale przede wszystkim była związana z jego wielokrotnym udziałem w organizowanych w Warszawie od 1927 roku Międzynarodowych Salonach Fotografiki. Jego popularność ugruntowała indywidualna wystawa zorganizowana w marcu 1936 roku w Warszawie.
Jan Bułhak, ówcześnie największy autorytet polskiej fotografii, napisał obszerny tekst do wystawy, którą zatytułował Léonard Misonne - król pejzażu. Wielu polskich fotografów nawiązywało do zdjęć mistrza. Wielkim entuzjastą i naśladowcą jego twórczości był znany artysta Edmund Osterloff, określany przez ówczesną krytykę mianem polskiego Misonne’a. Jego wpływ odnaleźć można także w twórczości Tadeusza Wańskiego, Zygmunta Szporka i wielu innych. Wystawa ma na celu ukazać polski kontekst twórczości Misonne'a. - materiał organizatorów
Na ekspozycji w galerii "pf" zaprezentowanych zostanie około 30 fotografii m.in. ze zbiorów Fototeki ZPAF. Będą wśród nich prace m.in. Jana Bułhaka, Tadeusza Cypriana, Jana Kruszyńskiego, Janiny Mierzeckiej, Edmunda Osterloffa, Piotra Śledziewskiego, Tadeusza Wańskiego i Anatola Węcławskiego.
Léonard Misonne Król pejzażu
Wernisaż: 8 kwietnia 2008 godzina 18.00
Wystawa czynna do 11.05.2008
Centrum Kultury Zamek - Sala Marmurowa oraz
Galeria Fotografii pf
ul. Św. Marcin, Poznań