Wydarzenia
Polska fotografia na świecie - debata o budowanie kolekcji fotograficznej
Pod hasłem „Obserwatorium” już jutro startuje Vintage Photo Festival 2023. Będzie można zobaczyć m.in fotografie Edwarda Hartwiga, Andrew Rovenko, Marii Chrząszczowej, astrofotografie Jasona De Frietas, wyjątkowy projekt ukazujący życie Simony Kossak i Lecha Wilczka, a także pokazy filmowe o życiu Nan Goldin czy Lee Miller a także wziąć udział w warsztatach.
Idea Vintage Photo Festival oparta została na bogatych tradycjach fotograficznych miasta Bydgoszcz, gdzie przez dziesięciolecia działała słynna fabryka Foton. To jeden z największych festiwali fotografii analogowej na świecie, który dużą wagę przywiązuje do archiwów fotograficznych. Podczas dotychczasowych edycji można było zobaczyć, nigdy wcześniej nie prezentowane, czarno-białe odbitki vintage Małgorzaty Potockiej, kolorowe slajdy z Himalajów Wandy Rutkiewicz, archiwa Natalii LL, Teresy Gierzyńskiej, Ewy Rubinstein, Chrisa Niedenthala, Bogdana Konopki czy Tadeusza Rolke.
W tym roku na dziewiątej edycji Vintage Photo Festival hasłem przewodnim będzie „Obserwatorium”, nawiązujące do obchodów roku Mikołaja Kopernika. Prezentowane wystawy ukażą spektrum doświadczeń: od osobistych historii przez obserwację zjawisk społecznych, badających związek człowieka z naturą czy astrofizycznych, uzupełnią je znakomite pokazy filmowe o życiu Nan Goldin czy Lee Miller, Margaret Bourke-White i Marthy Gellhorn.
fot. Andrew Rovenko, z serii "The Rocketgirl Chronicles"
Na początek historia “The Rocketgirl Chronicles”. W marcu 2020 roku, gdy świat został zamknięty, pochodzący z Odessy i mieszkający w Australii fotograf Andrew Rovenko i jego córka Mia wyruszyli na jedyną w swoim rodzaju przygodę. Razem odkrywali ciche ulice miast i puste parki, jeździli pustymi autobusami i odnajdywali magię w prozaicznym otoczeniu. “The Rocketgirl Chronicles” to zbiór wspomnień z odkrywanych światów i historii małej astronautki.
Projekt, który narodził się podczas szóstego lockdownu w Melbourne, spotkał się z uznaniem krytyków i uznaniem na całym świecie, publikowany m.in w Vogue i Rolling Stone, a autor został uznany za Australijskiego Fotografa Roku 2021 przez magazyn Australian Photography.
fot. Jason De Freitas
„Hello Darkness” to cykl fotografii, które uchwyciły na kliszy prawdziwe, nieprzefiltrowane piękno naszego wszechświata. Może być trudno pojąć, że szczegółowe obrazy gwiazd, galaktyk i mgławic często widziane w mediach głównego nurtu są prawdziwymi obiektami. Projekt „Hello Darkness” oferuje unikalną perspektywę kosmosu, wykorzystując namacalną naturę filmu, aby podkreślić obecność w rzeczywistości tych wspaniałych widoków.
Przez ostatnie pięć lat Jason De Freitas poświęcił się niszowemu gatunkowi astrofotografii, łącząc swoją wiedzę techniczną z zamiłowaniem do tradycyjnych technik fotograficznych. Przekracza ograniczenia analogowych mediów, stosując innowacyjne i oryginalne podejścia, czego rezultatem są ekspresyjne fotografie, które łączą się z widzami na bardziej osobistym i trzewnym poziomie.
Możliwość dotknięcia i utrzymania interakcji światła z tych gwiazd, które podróżowały tysiące lat w kosmosie, aby do nas dotrzeć, zaciera granice między ludźmi a kosmosem. Chociaż niemożliwa odległość uniemożliwia nam podróż do tych cudów naszego wszechświata, fotografie oferują okno połączenia tutaj, na Ziemi. Z fotografem będzie można spotkać się podczas wernisażu w Pałacu Lubostroń. Szczegóły na stronie festiwalu.
fot. Emilia Martin, z projektu “The blue of the far distance”
Fotografka Emilia Martin od zawsze fascynowała się kosmosem, gwiazdami i teleskopami. Jej projekt „The blue of the far distance” to efekt osobistych doświadczeń życia między dwoma regionami Polski - dwiema rzeczywistościami: śląskim regionem górnictwa przemysłowego, w którym wydobywano węgiel ciężki i odległą wioską na Wschodzie, na terenie gospodarstwa mojej babci.
„The blue of the far distance” to długoterminowa eksploracja relacji ludzi i gwiezdnego nieba w czasach naznaczonych zanieczyszczeniem światłem od zanieczyszczenia światłem i niemożności zobaczenia na nocnym niebie czegokolwiek. Pracując nad researchem i procesami twórczymi, Emilia odwiedziła amatorskie obserwatoria, gdzie niebo było zbyt jasne, aby zobaczyć cokolwiek, ręcznie zbudowane planetaria ukryte na sufitach prywatnych pokoi, farm, szop.
Zainspirowana ideą ręcznie stworzonych reprezentacji wszechświata, Emilia buduje własne uniwersum, pełną nadziei spekulację o tym, jak mogłaby wyglądać nasza rzeczywistość. „The blue of the far distance” to bezpieczne miejsce ucieczki, kolaż pełen kosmosów w ludzkiej skali, zderzenie tego co codzienne i wyjątkowe.
Simona Kossak, fot. Lech Wilczek
Niezależna, nietuzinkowa naukowczyni, ekolożka, autorka filmów i słuchowisk radiowych, aktywnie działająca na rzecz Puszczy Białowieskiej. Miłośniczki przyrody, która uważała, że wśród zwierząt znalazła to, czego nigdy nie doświadczyła od ludzi. Życie Simony Kossak w Białowieży z dala od zgiełku cywilizacji przez lata dokumentował jej partner, przyrodnik i fotograf, Lech Wilczek. Rzadko na zdjęciach byli razem. Podczas festiwalu po raz pierwszy będzie można zobaczyć zdjęcia tej pary, autorstwa Macieja Musiała, ale nie tylko. I także samego Lecha Wilczka. Połączenie fotografii obu autorów z Simoną Kossak w roli głównej to pierwsza taka wystawa w Polsce.
fot. Edward Hartwig
Jeden z najsłynniejszych polskich fotografów XX wieku, twórca autorskiej koncepcji fotografiki. Fotografował niemal przez całe życie, był laureatem wielu prestiżowych nagród w Polsce i zagranicą. Wystawa w Bydgoskim Centrum Sztuki będzie okazją do zobaczenia prac artysty z okresu od lat 20. do lat 90. XX w.
Inspirujący portret Margaret Bourke-White, Marthy Gellhorn i Lee Miller, trzech pionierek dziennikarstwa, które zapisały się w historii jako pierwsze korespondentki relacjonujące II wojnę światową. Ich relacje i wspomnienia wyraźnie ukazują inny punkt widzenia, zmieniający nasze spojrzenie na wojnę. Amerykanie przekonani o sile medialnej ich magazynów, przyznali akredytacje prasowe kobietom. Ich spostrzeżenia, odczucia i zdjęcia mają unikalną specyfikę oraz głębię, które obalają mity wojenne stworzone przez mężczyzn dla mężczyzn. Na festiwalu zagości reżyserka filmu Luzia Schmid.
Reżyserka Laura Poitras (nagrodzona Oscarem za "Citizenfour") pokazuje życie i twórczość Nan Goldin ze swojej perspektywy. „Całe to piękno i krew” przedstawia życie fotografki i aktywistki Nan Goldin oraz jej walkę z farmaceutyczną dynastią Sacklerów, będącą w dużej mierze odpowiedzialną za ogromną liczbę ofiar epidemii opioidów.
Z kolekcji Elise Pic i Jacques Barbier
Na festiwalu zaprezentujemy wystawę kuratorską pochodzącą z archiwum Elise Pic i Jacques Barbier, którzy od ponad 10 lat zajmują się archiwizacją i zbieraniem starych analogowych fotografii. Wspólnie prowadzą galerie Kloug w Tuluzie, Francji. W ich kolekcji znajduje się ponad 3 miliony zdjęć zakupionych głównie na pchlich targach.
fot. Maria Chrząszczowa, z wystawy "Glorioza"
Fotografka znana była przede wszystkim z fotografii architektury, w tym wykonanej w 1945 roku dokumentacji zburzonej Warszawy. Twórczość artystki okazuje się jednak bardziej różnorodna: Chrząszczowa fotografowała też kwiaty i krajobrazy czy wreszcie tworzyła nieliczne, ale interesujące prace eksperymentalne z obszaru fotografii abstrakcyjnej. Prawdopodobnie większość fotografii kwiatów Chrząszczowej (poza tymi wykonanymi w plenerze) powstawało w domowych warunkach, w niewielkim studiu. Obok tych zdjęć pojawiają się również rysunki Chrząszczowej – roślinne motywy dekoracyjne czy fragmenty ilustracji.
Jerzy Wardak, fotomontaż, z wystawy "Alchemia i nożyczki"
W bydgoskim Muzeum Fotografii zaprezentowana wystawa Jerzego Wardaka, zmarły w 2022 roku artysta, to jeden z ostatnich członków legendarnej grupy „ZERO-061”, która wywarła olbrzymi wpływ na strategie fotografii w drugiej połowie XX wieku. Wystawa „Alchemia i nożyczki” to podróż w czasie, do tego co może i powinno stać się źródłem refleksji nad naszą kondycją, ale też źródłem inspiracji dla tych którzy poruszają się w świecie fotografii. Jerzy Wardak, którego twórczość i warsztat przywołamy w czasie wystawy, był mistrzem klasycznego fotomontażu.
Andrzej Najder, z projektu "Alienacje", zwycięski cykl Vintage Grand Prix 2023
Wystawa finalistów Vintage Grand Prix 2023. W tym roku jury przyznało 3 nagrody główne oraz 4 wyróżnienia honorowe, wśród nich wyjątkowy duet fotograficzny Wetzel&Schuster z projektem “Supermodels”. Artyści badają ikoniczne zdjęcia kobiet w historii fotografii, analizują relacje między fotografem a modelką, przyjmując rolę wcześniej podziwianych kobiecych modelek. Ikoniczne oryginalne fotografie ukształtowały nasze kolektywne estetyczne oczekiwania wobec "zdjęcia z kobietą", ale co staje się widoczne, gdy role zostają odwrócone? Jakie uczucia towarzyszą fotografom, kiedy nie są za aparatem, ale przed nim? Jak to jest być obserwowanym?
Oprócz tego, w czasie trwania festiwalu odbędą się także m.in: warsztaty poświęcone tradycyjnych technikom fotograficznym, premiery książek fotograficznych i biograficznych, spotkania autorskie, wykłady, oprowadzenia po wystawach, a także targi Vintage Photo Bazar, na których będzie można kupić sprzęt, książki czy stare zdjęcia.
Vintage Photo Festival 2023 odbędzie się w dniach 15.09-24.09.2023 w Bydgoszczy. Gala otwarcia odbędzie się 15 września o godz. 18.00 w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy.
Wystawy główne będzie można oglądać w w przestrzeni wystawienniczej Bydgoskiego Centrum Finansowego. Ekspozycje towarzyszące prezentowane będą z kolei w Bydgoskim Muzeum Fotografii (tu także odbędą się warsztaty poświęcone tradycyjnym technikom fotograficznym, Bydgoskim Centrum Sztuki i Galerii Wspólnej.
Więcej informacji o festiwalu na stronie vintagephotofestival.com.