Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Wystawa „Między nami dobrze jest” to pierwsze spojrzenie na twórczość znanych fotoreporterów w kontekście skomplikowanych relacji społecznych. Od początku lat 80. przez czas transformacji i zmian aż do czasów współczesnych.
„Między nami dobrzej jest” to wystawa zbiorowa fotografów zrzeszonych w poznańskim PIX.HOUSE: Michała Adamskiego, Mariusza Foreckiego i Adriana Wykroty oraz Mariusza Stachowiaka. Jest pierwszym spojrzeniem na ich archiwa w kontekście skomplikowanych relacji społecznych. To także pierwsza próba połączenia różnych perspektyw i punktów widzenia.
Tytuł wystawy nawiązuje do dramatu Doroty Masłowskiej – jednego z największych przebojów TR Warszawa, w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Spolaryzowane społeczeństwo, przytłoczone ciężarem historii, zagubione jednostki, wiara, duma i uprzedzenia. To wszystko okraszone ciętym językiem autorki sztuki składa się na portret polskiego społeczeństwa.
fot. Adrian Wykrota, z wystawy "Między nami dobrze jest"
To odniesienie zachęca do uważnego, ale też momentami ironicznego spojrzenia na fotografie zaprezentowane na wystawie. Gesty, symbole, więzi, zależności - to wokół nich toczy się narracja. Na uwagę zasługuje sposób patrzenia fotografów, a także jakie sytuacje z udziałem jednostek i grup zostały zatrzymane w kadrach. „Między nami dobrze jest” to wystawa o scenach z życia polskiego społeczeństwa od początku lat 80. przez czas transformacji i zmian aż do czasów współczesnych.
Na wystawę składają się pojedyncze prace i fragmenty cykli. Skonfrontowane zostały zdjęcia, teksty, ale także ich forma ekspozycji. Istotne są także książki, których zamknięta forma jest dopełnieniem wypowiedzi fotografów. Publikacje zaprojektowane przez Andrzeja Dobosza koncentrują się wokół tematów istotnych z punktu widzenia polskiego społeczeństwa. Są też złożoną analizą zachowań i tendencji, które fotografowie bacznie obserwują i dokumentują.
fot. Michał Adamski, z wystawy "Między nami dobrze jest"
fot. Mariusz Stachowiak, z wystawy "Między nami dobrze jest"
Wśród prezentowanych prac można zobaczyć fragment cyklu „Blisko ziemi, daleko do nieba”, fotografie zrealizowane podczas protestów kobiet Michała Adamskiego, a także zdjęcia z projektów „Nie”, „Nic ciekawego”, „Wesele” Adriana Wykroty oraz „Mechanizm”, „Blue Box” Mariusza Foreckiego i „Bo żyję” Mariusza Stachowiaka (wyd. PIX.HOUSE).
Kuratorka: Monika Szewczyk-Wittek
Wernisaż wystawy „Między nami dobrze jest” odbędzie się w piątek, 3 marca 2023 roku, o godz. 18.00 w Galerii Foto-Gen Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu przy placu Nankiera 8.
Na sobotę 4 marca, o godz. 12.00 zaplanowano oprowadzenie autorsko-kuratorskie. Zdjęcia będzie można oglądać do 21 maja.
Więcej informacji znajdziecie na stronie fotogen.okis.pl.
Michał Adamski - ur. w 1976 r. w Poznaniu. Współtworzył Fundację i Galerię PIX.HOUSE. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików oraz studentem Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie (Czechy). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2017 r. oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego w 2015 r. Jego prace wystawiane były USA, Portugalii, Niemczech, Litwie oraz w Polsce. Głównie zajmuje się realizacją długoterminowych projektów dokumentalnych. Skupia się na tworzeniu szczerych historii, ale naznaczonych autorską interpretacją rzeczywistości. W swojej fotografii porusza tematy społeczne, w których ważny jest człowiek i jego życie we współczesnym świecie. Fotografuje dla Archiwum Protestów Publicznych.
Mariusz Forecki - ur. w 1962 w Poznaniu. Fotograf, dokumentalista. Absolwent Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie (Czechy), autor wielu projektów rejestrujących zmiany zachodzące w Polsce po 1989 roku. Intensywnie fotografuje też na terenach byłego ZSRR (Armenia, Białoruś, Czeczenia, Litwa, Rosja, Ukraina). Jest zdobywcą wielu nagród w konkursach fotografii prasowej oraz laureatem Medalu Młodej Sztuki (1993) i Nagrody Artystycznej Miasta Poznania (2010). W 2004 roku został wyróżniony przez Związek Polskich Artystów Fotografików za osiągnięcia w fotografii dokumentalnej. W 2010 roku został stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2016 roku za książkę „Człowiek w ciemnych okularach”, zaprojektowaną przez Andrzeja Dobosza, otrzymał nagrodę w kategorii: fotografia współczesna podczas Miesiąca Fotografii w Bratysławie, książka „Mechanizm” zdobyła tytuł książki roku Grand Press Photo (2020). Mariusz Forecki jest współzałożycielem Fundacji PIX.HOUSE oraz wykładowcą we Wrocławskiej Szkole Fotografii. Do roku 1991 pracował w tygodniku Wprost, później w tygodniku Poznaniak, Polskiej Agencji Prasowej, Redakcji Fotograficznej i Gazecie Wyborczej. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików.
Mariusz Stachowiak - ur. w 1956 r. w Gnieźnie, zm. 2006 r. W latach 1982-1990 pracował jako fotoreporter „Wprost”, tworząc w poważnym stopniu markę fotografii tego tygodnika. Później przeszedł do Dziennika Poznańskiego (1991-1993). Od 1993 r. funkcjonował jako fotograf niezależny i związał się z teatrem. Fotografując w teatrze imponował reżyserom rozwiązaniami formalnymi, wykazującymi wyczucie specyfiki, klimatu i języka poszczególnych przedstawień. Zostawił po sobie olbrzymie, w większości nieprzebadane archiwum.
Adrian Wykrota - ur. w 1988 r. w Ostrowcu Świętokrzyskim, mieszkający w Poznaniu. Fotograf, dokumentalista, pomysłodawca i współzałożyciel Fundacji PIX.HOUSE. Ukończył z wyróżnieniem Instytut Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w czeskiej Opawie oraz kulturoznawstwo - medioznawstwo i filologię angielską. Student studiów doktorskich ITF SU. Stypendysta Ministerstwa Kultury, ZAIKS, Marszałka Województwa Wielkopolskiego i miasta Poznań. Uczestnik warsztatów agencji Magnum Photos w Birmingham i Belfaście. W 2014 roku wybrany jednym z 30 najlepszych na świecie fotografów przed 30 przez Magnum Photos. Zwycięzca i finalista konkursów m.in. IPA, Grand Press Photo, BzWBK Press Photo, Lumix Festival, Leica Street Photo, Fotoreporter Roku. Prezentował swoje prace na wystawach w Polsce i na świecie. Jego książka „Nie” znalazła się w kolekcji londyńskiej Tate Modern kuratorowanej przez Martina Parra.