Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Warszawska Galeria Raster zaprasza na wystawę zdjęć z cyklu „Nieskończoność dalekich dróg”, ukazujących wyjątkową perspektywę obraną w 1980 roku przez jedną z najważniejszych polskich fotografek.
Zofia Rydet (1911-1997), autorka ikonicznego „Zapisu socjologicznego” i fantastycznego „Świata uczuć i wyobraźni”, była artystką obdarzoną szczególnym zmysłem obserwacji entropii otaczającego ją świata. Ta wyjątkowa perrspektywa fotograficzna ujawnia się w pełni mocy w cyklu „Nieskończoność dalekich dróg”, zrealizowanego w 1980 roku. Na wystawie w Rastrze prezentujemy wybór 40 fotografii z tego niezwykłego i rzadko prezentowanego zbioru.
Autorka określiła go mianem „opowieści metaforycznej o życiu i drogach” i przydała strukturę parakonceptualnej typologii, w której zestawione zostały wizerunki pustych, uciekających ku horyzontowi dróg, znaków drogowych i krzyży. Mimo uniwersalnego zamysłu poszczególne fotografie mają indywidualny charakter, a całość – niezależnie od symbolicznej wymowy - można również czytać jako oryginalną opowieść o polskim krajobrazie. Artystka pochyla się nad jego znaczącymi detalami - tanio zdobionymi przydrożnymi i cmentarnymi krzyżami z odlewanymi figurkami ukrzyżowanego, koleinami polnych dróg czy dziurami i spękaniami asfaltowych jezdni.
Dojmująca materialność tych niezbywalnych elementów codziennego pejzażu tym bardziej podkreśla wpisywane w nie metafizyczne znaczenia. „Niewiarygodnie abstrakcyjna i namacalnie konkretna, metafizyczna i realna” - tak charakteryzował przestrzeń obrazowaną przez artystkę krytyk Jerzy Busza.
Odkrywanie trajektorii ludzkich losów z okruchów lokalnej kultury materialnej jest szczególną cechą prakktyki fotograficznej Rydet. Jej zdjęcia, przejmująco proste, czasem wręcz surowe są zarazem gęste od szczegółów i faktur. To, co zrazu wydaje się biedne, zaskakuje różnorodnością i bogactwem. Stwarzany przez Rydet pejzaż semiotyczny w zaskakujący sposób łączy różne porządki fotograficznej obserwacji: typologiczny dokument i fotografię kreacyjną. Zarejestrowane na negatywie obrazy autorka poddaje bowiem często dalszej obróbce, wykorzystując technikę solaryzacji, co odrealnia przeddstawiane ujęcia i nadaje im kosmicznjj aury. Wszakże, w tym specyficznym mikrokosmosie, rozgrywanym w skali szarości, zgodnie ze słowami artystki „tylko jeden kierunek ruchu ku śmierci jest pewny”.
Oficjalne otwarcie wystawy odbędzie się w sobotę, 4 lutego 2023 roku, o godz. 15.00 w galerii Raster, przy ul. Wspólnej 63 w Warszawie.
Zdjęcia będzie mona oglądać do 25 marca.
Więcej informacji na stronie rastergallery.com.