Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
9. edycja wrocławskiego TIFF Festival zachęca do spojrzenia na nasze otoczenie przez pryzmat innych światów. Zobaczcie, czego się spodziewać.
Zwracanie uwagi na margines tego, co widzimy, wyobrażanie sobie utopii, zastanawianie się nad punktami zapalnymi czy zmiana perspektywy widzenia - to propozycja dla uczestników 9. edycji TIFF Festival, który upłynie pod hasłem przewodnim “Światy”.
W ramach festiwalu odbędą się trzy kuratorskie wystawy program u głównego - Kino Utopia w galerii BWA Wrocław Główny, Wszystkie jutra w galerii BWA Studio oraz Ludzie jak bogowie w OP ENHEIM.
fot. Dom Mody Limanka, kadr z filmu "Ostatni pociąg do Warszawy"
Kino Utopia to wystawa na którą składają się filmy oraz fotografie w formie projekcji wideo. Dworzec Wrocław Główny, na którym przez ponad pół wieku istniało kino dworcowe, jest idealnym miejscem do refleksji na postrzeganiem czasu. Film i fotografia dają nam możliwość przemieszczania się w nim sposób nielinearny, pozwalają spoglądać na historię i wyobrażenia przyszłości w pełniejszy, bardziej dogłębny sposób. Odkrywają przed nami związki czasów i miejsc, których nie sposób dostrzec z jednego tylko punktu patrzenia.
Kino Utopia to także próba zastanowienia się czy jest jeszcze miejsce dla wielkich idei, które wyznaczały kamienie milowe i ambitne zadania? Czy po tym jak próby wprowadzenie ich w życie okazały się niejednokrotnie niebezpieczne, warto wciąż szukać alternatyw dla obecnym systemów ekonomicznych, kulturowych i społecznych? Czy progres, w który tak wierzmy nie jest wątpliwy bez idei, którymi moglibyśmy się nawigować?
fot. Anton Vidokle, kadr z filmu "This is Cosmos"
Artyści (filmy): Nico Baumgarten, Clearance (2019),Ben Rivers, SlowAction (2010), Anton Vidokle, This is Cosmos (2014), Dom Mody Limanka, Ostatni pociąg do Warszawy (2019).
Kurator: Franek Ammer
fot. Justyna Mędrala, z projektu "A Year Along an Abandoned Road"
Rośliny, zwierzęta, grzyby, przyroda nieożywiona, przedmioty czy sztuczna inteligencja stanowią potężne, zorganizowane światy. Jedne pobłażliwie tolerują ludzkość, inne wpływają na nasze zachowania poprzez wyspecjalizowane środki do psychomanipulacji. Są też takie, które traktują nas jako irytującego szkodnika, którego Ziemia postanowiła właśnie z siebie kulturalnie strząsnąć.
Wystawa w przewrotny sposób ukazuje ludzkość jako nazbyt skupionego na sobie, a jednak w ogólnym kontekście nie wyróżniającego się użytkownika Ziemi, dzielącego przestrzeń z innymi potężnymi "graczami". Dotyczy także nieumiejętności czy wręcz niemożliwości przyjęcia przez Homo Sapiens innego punktu widzenia niż jego własny.
fot. Mikołaj Szpaczyński, z projektu "Spadam"
Na całość wystawy składa się kilka „rozdziałów" zaznaczających obecność różnych światów równoległych, dla których obecność człowieka ma znaczenie marginalne, lub nie ma go wcale. Czy to możliwe że wyraźnie dostrzegana z naszego punktu widzenia wyjątkowość ludzkiego gatunku, może być niezauważalna z jakiejś innej perspektywy? Czy to realne, że jesteśmy biologicznymi marionetkami jakiegoś rodzaju grzyba czy bakterii? Czy nasz wpływ na środowisko ma jakiekolwiek znaczenie z punktu widzenia mas geologicznych kształtujących planetę od miliardów lat? A jaką wartość stanowi nasze ciało dla energii niematerialnej, która go używa tylko przez krótką chwilę na swojej wiecznej drodze przez światy?
Artyści: Przemek Branas, Maciej Cholewa, Angelika Markul, Justyna Mędrala, Mikołaj Szpaczyński
Kurator: Joanna Rzepka-Dziedzic
fot. Anna Tiessen, z projektu "Kommando Korn"
To wystawa gatunkowa zanurzona w przewidywaniach i fantazjach o tym, co może się zdarzać lub właśnie się wydarza, gdzieś tam na marginesie tego, co widzimy. To refleksja nad różnymi wizjami, które czasami wychodzą setki lat do przodu, innym razem zanurzone są w świecie równoległym, zawsze jednak są zakorzenione w aktualnej rzeczywistości.
Wystawa zaprezentuje prace kilku fotografów, które zostaną odczytywane w kontekście wybranych tekstów literackich z gatunku science-fiction. Będzie to również refleksja, na ile fotografia i literatura oddziałuje na siebie, zmieniając swoje pola interpretacji oraz doświadczeń i emocji patrzącego.
fot. Adam Żądło, "The Flood - Lolek the Pig"
Artyści: Svetlana Mladenovic, Omar Marques i Natalia Wiernik, Anna Tiessen, Egemen Tuncer, Adam Żądło
Kurator: Beata Bartecka
Podczas festiwalu zobaczymy też projekty wybrane w konkursie TIFF Open - otwartej sekcji konkursowej, dedykowanej zarówno amatorom, jak i profesjonalistom. W tym roku jury wybrało trzech laureatów: Roberta Chase Heishmana, Agnieszkę Sejud i Jiang Xue.
- W tym roku ponadto rozbudowaliśmy charakter sekcji konkursowej. W Galerii Entropia zaprezentowane zostaną także trzy wyróżnienia, które jury przyznało: Edycie Jabłońskiej, Piotrowi Karpińskiemu i Mateuszowi Kowalskiemu - komentują organizatorzy.
W ramach 9. edycji festiwalu odbędzie się także szereg wydarzeń towarzyszących, takich jak spotkania autorskie, oprowadzania, dyskusje oraz wieczorne, muzyczne wydarzenia. Szczegóły na ich temat zostaną udostępnione przez organizatorów w ciągu najbliższych tygodni.
{$in-article-newsletter}
TIFF Festival 2019 wystartuje 4 września 2019 roku. Wydarzenia otwarcia odbędą się w dniach 4-8 września, wystawy natomiast będzie można oglądać do końca miesiąca.
Więcej informacji o festiwalu znajdziecie pod adresem tiff.wroc.pl.
(fot. okładkowa: Adam Żądło, "Horsepower - Russel The Horse")