Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Instalacja fotograficzna Zbigniewa Libery nawiązuje formą do dziewiętnastowiecznych batalistycznych panoram. Sesja - kadr z potencjalnego filmu katastroficznego - zrealizowana została na nieużywanym odcinku autostrady pod Płockiem. Libera snuje futurystyczną wizję, opierając się na literackim motywie martwych metropolii. Ludzie opuszczają dziczejące miasta, pozbawione prądu, bieżącej wody i paliw, wyruszając w poszukiwaniu lepszego miejsca do życia. To wizja możliwego science-fiction czasów biopolityki, polityki strachu czy katastrof ekologicznych, przywołanych np. w filmach katastroficznych czy książce "Świat bez nas" Alana Weismana, kiedy idea miasta (kultury) traci sens wraz ze składajacą się na nią siatką pojęć, systemów wartości, narzędzi. W tej apokaliptycznej scenerii odnaleźć można pozostałości po siermiężnym krajobrazie wizualnym współczesnych polskich przedmieść czasu transformacji - billboardów, przydrożnych straganów, amatorskich bannerów reklamowych.
"Wyjście ludzi z miast" nawiązuje zarazem do wcześniejszych cykli Zbigniewa Libery "Pozytywy" i "Mistrzowie", koncentrujących się na analizie fotografii prasowej i jej możliwości kształtowania kolektywnej pamięci, w tym także kanonów historii sztuki.
Praca wyprodukowana została przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w ramach wystawy "Early Years" dla KW Institute for Contemporary Art w Berlinie, 2010. Bytomska wystawa jest polską premierą najnowszej pracy Zbigniewa Libery i prezentuje "Wyjście ludzi z miast" w pompierskiej scenerii sali teatralnej, odwołując się do dumnych "one-man show" z końca XIX wieku.
Wystawie towarzyszy wykład Stanisława Rukszy "Kiedy kultura traci sens...", który odbędzie się we wtorek 31 sierpnia o godz. 17:00 w opuszczonym salonie samochodowym przy ul. Strzelców Bytomskich w Bytomiu.
Zbigniew Libera Wyjście ludzi z miast
Wernisaż: 31.07, godz. 19:00
Termin: 1-31.08.2010
Scena teatralna Bytomskiego Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27, Bytom