Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Najbardziej popularny dron na rynku doczekał się nowej, potężnej odsłony. DJI kolejny raz podnosi poprzeczkę na rynku dronów ze średniego segmentu.
Już od swojej pierwszej generacji DJI Mavic jest ulubionym wyborem ambitnych twórców wideo, którym zależy na jakości, ale nie tworzą jeszcze produkcji wymagających podpinania aparatów czy kamer do konstrukcji typu DJI Matrice. Wraz z 3 generacją Mavica DJI coraz mocniej jednak zaciera granicę pomiędzy obydwoma tymi segmentami, dając nam drona, który pod wieloma względami może zastąpić nam wyżej plasowane modele z serii Inspire.
Podobnie jak w przypadku drugiej generacji, seria Mavic 3 została podzielona na dwa modele - DJI Mavic 3 i DJI Mavic 3 Cine. Tym razem nie różnią się one jednak możliwościami kamer, a jedynie opcjami zapisu i wbudowaną pamięcią.
W obydwu modelach znajdziemy podwójną kamerę Hasselblad L2S-20c, z 20-megapikselowym modułem głównym opartym o dużą matryce 4/3” (takich używają bezlusterkowce Mikro Cztery Trzecie), wspieranym obiektywem o ekwiwalencie 24 mm i regulowanej przysłonie w zakresie f/2.8-11, co powinno znacznie ograniczyć konieczność korzystania z filtrów ND. Większa matryca powinna widocznie podnieść jakość zdjęć i filmów wykonywanych w słabszym świetle.
Główną kamerę wspiera 12-megapikselowy moduł tele o ekwiwalencie 162 mm i stałej przysłonie f/4.4 (nie za jasny), który w połączenie z pierwszym modułem zaoferuje nam 28-krotny hybrydowy zoom.
Drony są w stanie zapisywać pliki RAW i rejestrować wideo w jakości 5.1K z prędkością 60 kl./s w Przypadku zejścia do 4K otrzymamy klatkaże do 120 kl./s, a w przypadku Full HD będzie to nawet 200 kl./s. Obydwa modele wspierają 10-bitowy zapis D-Log, kodek H.265 (oprócz H.264) i w przypadku rejestracji 4K oferują panoramiczny format DCI (17:9). Obydwa modele umożliwiają pracę w zakresie czułości ISO 100-6400 zarówno w przypadku filmu i fotografii.
Seria Mavic 3 oferuje też nowe tryby pracy, w tym funkcję MasterShots, w ramach której dron odbędzie autonomiczny lot korzystając z różnych zaprogramowanych trybów, a następnie złoży dla nas gotowy klip do udostępnienia w mediach społecznościowych (funkcja ta zadebiutowała już w modelu Air 2 S). Do tego tryb panoramy, który sam złoży zdjęcia oraz opcja QuickTransfer, w ramach której dron automatycznie prześle nagrane materiały na urządzenia mobilne.
Teraz pora na to, czym różni się plasowany wyżej model Cine. W jego przypadku otrzymamy opcję zapisu wysokiej jakości w standardzie ProRes 422 HQ, w przypadku której przepływność (bitrate) sięgnie nawet 3700 Mb/s. (w przypadku modelu standardowego będzie to „tylko” 200 Mb/s).
Nowy kontroler RC Pro
Aby praca z taka dużymi plikami była efektywna, model Cine oferuje także aż 1 TB wbudowanej pamięci (8GB w przypadku modelu standardowego) oraz nowy kabel Lightspeed Data Cable, który pozwolić ma na bezpośrednie zgrywanie materiałów z drona na komputer z teoretycznymi transferami na poziomie 10 Gb/s. Oprócz tego, model Cine otrzymuje też usprawniony kontroler RC Pro, wyposażony w 5,5-calowy ekran o maksymalnej jasności 1000 nitów. W przypadku modelu standardowego otrzymamy ten sam pilot RC-N1, który dodawany jest do modeli Air 2S i Mini 2.
Drony Mavic 3 i Mavic 3 Cine otrzymują też usprawniony system wykrywania przeszkód i asystowania w pilotażu. Dzięki 6 sensorom fisheye, dron ma być teraz w stanie skutecznie wykrywać przeszkody z każdej strony. Mamy też ulepszony system śledzenia, który będzie starał się podążać za obiektami w każdym kierunku i który będzie starał się „odszukać” obiekty, gdy te nagle opuszcza kadr, a także udoskonalony tryb powrotu do domu, który kalkulując bezpieczny powrót weźmie też m.in. prędkość wiatru i będzie w stanie skrócić drogę dzięki lepszemu wykrywaniu obiektów. Mamy też wreszcie nowy system transmisji Q3+, który zaoferuje nam zasięg 15 km z podglądem Full HD 60 kl./s a także system GPS, GLONASS, który zapewnić ma skuteczniejszą stabilizację drona w powietrzu.
Jeśli zaś chodzi o samą budowę i osiągi dronów, seria Mavic 3 może poruszać się w maksymalną prędkością 75 km/h (w trybie Sport), a także oferuje usprawnione baterie o pojemności 5000 mAh, które pozwolą aż na 46 minut lotu. Ma być to także zasługa smuklejszej, bardziej aerodynamicznej obudowy, która jest także nieco lżejsza niż w serii Mavic 2. Modele Mavic 3 i Mavic 3 Cine ważą kolejno 895 g i 899 g.
Seria Mavic 3 to nie zabawki dla amatorów niedzielnego lata, której cena zaczyna plasować się na pułapie profesjonalnych aparatów. DJI Mavic 3 startuje z pułapu 2140 euro (ok. 9850 zł). Cena wersji Cine przyprawi już o zgrzytanie zębów - 4880 euro (ok. 22 450 zł) za zestaw Premium Combo z nowym kontrolerem, dwoma dodatkowymi zestawami filtrów ND, dwoma bateriami, stacją do ładowania i dwoma zestawami zapasowych śmigieł. Jak na razie modelu Cine nie jesteśmy w stanie kupić w innym wariancie.
Więcej informacji znajdziecie na stronie dji.com.