Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Tryb wysokich rozdzielczości 96 lub 187 Mp, najbardziej szczegółowy wizjer elektroniczny OLED w historii, stabilizacja o skuteczności 6 EV, synchronizacją z lampa z czasem 1/320 s i tryb filmowy 4K 60 kl./s to tylko garść fantastycznych możliwości pierwszych pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonic. Co jeszcze kryją w sobie nowe konstrukcje?
Podczas zeszłorocznych targów Photokina producent wraz z Sigmą i Leiką zapowiedział strategiczną współpracę zawiązaną wokół mocowania L i od razu pokazał prototypy dwóch pierwszych pełnoklatkowych bezlusterkowców, które otworzyć mają nowy rozdział w historii Panasonica. Choć na ich temat wiedzieliśmy niewiele, już wtedy spodziewaliśmy się, że będą one bardzo mocną konkurencją nawet dla najlepszych modeli konkurencji. Dzisiejsza oficjalna premiera rozwiewa wszelkie wątpliwości. Pod względem specyfikacji, otrzymujemy jedne z najbardziej funkcjonalnych i uniwersalnych bezlusterkowych korpusów, jakie dotychczas pojawiły się na rynku.
Idąc tropem Nikona, Panasonic pokazał nie jeden, a dwa modele - jeden przeznaczony do pracy z wysokimi rozdzielczościami, drugi nakierowany na bardziej dynamiczną pracę i filmowanie. Obydwa jednak dzielą między sobą lwią część specyfikacji, co sprawia, że wybór między jednym a drugim modelem z pewnością nie będzie łatwy. Dzięki temu też osoby z mniejszym budżetem, wybierając tańszy 24-milionowy model S1 nie odczują, że musiały pójść na kompromis.
Wyposażony w 47,3-megapikselową matrycę CMOS (nominalny zakres ISO 100 - 25600) model Lumix S1R ma być bezpośrednią konkurencją dla takich modeli jak Nikon Z, Nikon D850, Canon EOS 5Ds R czy Sony A7R III i trzeba przyznać, że ma ku temu doskonałe predyspozycje.
Dzięki rezygnacji z filtra dolnoprzepustowego, wsparciu najnowszej generacji procesora obrazu Venus Engine i nowemu układowi mikrosoczewek, zdjęcia mają być wysoce szczegółowe i charakteryzować się szeroką dynamiką oraz świetnym odwzorowaniem kolorów. Do tego producent obiecuje niskie zaszumienie wysokich czułości. Otrzymamy też możliwość tworzenia własnych profili dla plików JPEG, funkcję automatycznego balansu bieli z priorytetem bieli oraz możliwość zapisu zdjęć RAW w trybie HLG (Hybrid Log Gamma).
Oprócz tego, producent korzysta tu z bazującego na systemie stabilizacji matrycy (łączenie 8 kadrów wykonanych z przesunięciem matrycy) trybu wysokich rozdzielczości, który umożliwi nam wykonywanie aż 187-megapikselowych zdjęć (16 736 x 11 168 pikseli) i zapisanie ich w formacie RAW. Podobną funkcję oferował już Sony A7R III, jesteśmy więc bardzo ciekawi jak implementacja Panasonica wypadnie w praktyce.
Sama stabilizacja matrycy oferować ma skuteczność rzędu 5,5 EV, a w przypadku korzystania z obiektywów O.I.S system Dual I.S skorzysta także z optycznej stabilizacji szkieł i zwiększy skuteczność do 6 EV, a z pełnych zalet tego rozwiązania skorzystamy także podczas filmowania (choć jak na razie tylko z obiektywami 24-105 mm f/4 oraz 70-200 mm f/4)
Nie będziemy mogli narzekać też na system AF. Wzorem wcześniejszych konstrukcji otrzymujemy tu oparty wyłącznie o detekcję kontrastu system DFD (Depth From Defocus), ale jak pokazywały kolejne testy autorski system Panasonica doskonale sprawdza się w większości warunków i nie ma się czego wstydzić nawet w porównaniu z najlepszymi systemami detekcji fazy na rynku. A to dzięki temu, że że aparat zna dokładnie charakterystykę nieostrości danego szkła dla wszystkich odległości ostrzenia, przysłon i ogniskowych. Dzięki temu, wystarczą dwa pomiary kontrastu przy minimalnym przesunięciu soczewek, by na podstawie zmian w wyglądzie rozmycia fotografowanego obiektu wstępnie wyliczyć kierunek i odległość na jaką powinny przemieścić się soczewki odpowiedzialne za ustawienie ostrości.
System AF działać ma z prędkością 480 kl./s i pozwalać na ostrzenie już w czasie 0,08 s, a do tego być czułym aż do - 6 EV. Oczywiście zdecydowanie się na tę technologię ma też swoje minusy - szkła innych producentów, których charakterystyki aparat nie ma wgranych w oprogramowaniu będą ostrzyć zapewne nieco wolniej. Z pełnego wsparcia AF skorzystamy także w przypadku pracy z migawką elektroniczną.
Otrzymujemy za to bazujący na “sztucznej inteligencji” system śledzenia obiektów, który automatycznie rozpoznaje obiekty takie, jak ludzie, koty, psy czy ptaki (także gdy odwrócone sa tyłem) i przewiduje ich ruchy. W śledzeniu pomogą nam także systemy wykrywania twarzy, oczu i źrenic. Jednym słowem zapowiada się jeden ze skuteczniejszych systemów AF na rynku.
Dodatkowo nawet w przypadku modelu S1R nie powinniśmy mieć problemu z fotografowaniem akcji. Choć przy pełnym wsparciu AF szybkość serii wyniesie jedynie 6 kl./s (9 kl./s w przypadku pomiaru pojedynczego), to otrzymujemy znane już wcześniej tryby 6K Photo i 4K Photo, które bazując na możliwościach trybu filmowego pozwolą nam na wykonywanie 18-to lub 8-megapikselowych zdjęć z prędkością kolejno 30 i 60 kl./s.
Powodów do narzekań nie będą mieli także miłośnicy filmowania, czego spodziewaliśmy się już od momentu zapowiedzi aparatów. Wszak Panasonic zawsze lubił rozpieszczać pod względem możliwości trybu wideo. Modelem S1R nagramy filmy 4K z prędkością 60 kl./s oraz materiały Full HD z prędkością 180 kl./s, a wszystko to bezpośrednio na karcie SD lub XQD. Mamy też gniazdo sluchawkowe i mikrofonowe. Tryb filmowy będzie jednak widocznie okrojony względem tego z modelu S1, o którym możecie przeczytać poniżej.
Biorąc pod uwagę specyfikację modelu S1R, możliwości 24-milionowego modelu S1 mogą na początku nieco rozczarować osoby, który nastawiały się na aparat do fotografowania dynamicznej akcji. S1 dzieli bowiem z modelem S1R dokładnie takie same standardy pod względem systemu AF, stabilizacji i trybu seryjnego (tylko 6 kl./s z pełnym wsparciem AF). Otrzymujemy też identyczne body i ergonomię. Z drugiej strony, jak pisaliśmy na początku, osoby którym nie zależy na wysokich rozdzielczościach otrzymają tak samo funkcjonalny aparat za mniejszą cenę. Główną różnica jest tu matryca o wyższej czułości (24 Mp, zakres ISO 100-51200, tryb wysokich rozdzielczości 96 Mp) oraz dużo bardziej rozbudowany tryb filmowy.
W przypadku modelu S1 nagramy filmy w maksymalnej rozdzielczości 4K 60 kl./s bezpośrednio na kartę SD lub XQD. Będzie to 8-bitowy zapis z próbkowaniem 4:2:0. Natomiast w przypadku zewnętrznego rekordera materiał zapiszemy także z próbkowaniem 4:2:2. To jednak nie koniec. Jeszcze w 2019 roku producent udostępnić ma klucz do oprogramowania, który odblokuje 10-bitowy zapis 4:2:2 30 kl./s bezpośrednio na karcie, lub 60 kl./s w przypadku rekordera. Wraz z aktualizacją otrzymać mamy też płaski profil obrazu V-Log.
Oprócz tego, aparat pozwoli na rejestrację materiałów Full HD z prędkością 180 kl./s, a także profil Hybrid Log Gamma (HLG), który umożliwi łatwe tworzenie materiałów o rozszerzonej dynamice. Mamy też możliwość sterowania krzywą gamma i wybór branżowych standardów, takich jak Like709 czy Cinelike D/V, a na pokładzie aparatu znalazło się oczywiście złącze mikrofonowe i słuchawkowe. Model S1 umożliwia też rejestrację filmów w nowym standardzie HEVC (H.265), czego nie uświadczymy w przypadku S1R.
Obydwa aparaty oferują dokładnie takie same korpusy. otrzymujemy więc magnezowe, w pełni uszczelnione body, które odporne ma być na pył zachlapania i pracę w temperaturach do -10 °C. Na pierwszy rzut oka otrzymujemy też bardzo funkcjonalny układ przycisków i pokręteł (wraz z joystickiem AF), a wrażenie robi najbardziej szczegółowy wizjer elektroniczny OLED na rynku (5,76 mln punktów, kontrast 10 000:1, odświeżanie 120 kl./s), z regulowanym powiększeniem w zakresie 0,7-0,78 x.
Do tego otrzymujemy odchylany dwustronnie (analogicznie jak w aparatch Fujifilm) 3,2-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 2,1 mln punktów, który dzięki trybowi nocnemu i funkcji Live View Boost ułatwi pracę nocą. Mamy też podświetlane przyciski oraz największy w tej klasie pomocniczy ekran na górnym panelu. Do tego oczywiście dwa gniazda na karty - wzorem Nikona jedno na nośniki SD, drugie na XQD (w niedalekiej przyszłości ma być także kompatybilne z kartami CFexpress).
Dobre wrażenie robi także fakt, że producent szacuje żywotność migawki na 400 tys. cykli, a także to, że jak na razie będą to aparaty oferujące najkrótszy czas synchronizacji z błyskiem na rynku aparatów pełnoklatkowych - 1/320 s. Otrzymujemy też moduły Wi-Fi i Bluetooth, które pozwolą zdalne sterowaniem aparatami oraz ciągłe połączenie aparatu ze smartfonem lub tabletem i przesyłanie materiału na żywo za pośrednictwem nowej aplikacji Lumix Sync. Z kolei program Lumix Tether umożliwić ma nam wygodny i szybki tethering za pomoca kabla USB.
Aparaty Lumix S1 i S1R trafią do sprzedaży w kwietniu w cenach 2499 euro (S1, około 10 650 zł) i 3699 euro (S1R, około 15 800 zł) za body, lub 3399 euro i 4599 euro w cestawach z obiektywem kitowym 24-105 mm f/4. W sprzedaży pojawią się także liczne akcesoria, m.in. battery grip, lampa błyskowa, muszla oczna czy adapter do zasilania aparatu za pośrednictwem ładowarki.
Więcej informacji na temat aparatów znajdziecie pod adresem panasonic.com.
Nazwa | Panasonic Lumix S1R |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 47,3 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 (rozszerzona) |
Procesor | Venus Engine |
Rozdzielczość maksymalna | 8000 x 6000 px, tryb wysokich rozdzielczości (16736 x 11168 px) |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | standard fine |
Balans bieli | auto manualny ustawienia predefiniowane Automatyczny z priorytetem bieli |
Korekta obrazu | Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB |
Mocowanie obiektywu | Leica L |
Kontrola błysku | Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy DUAL I.S. 2-osiowa stabilizacja w obiektywach |
Synchronizacja z lampą | 1/320 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda XQD |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV |
Zdjęcia seryjne | 5.8 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy ważony względem jasnych partii obrazu |
Samowyzwalacz | 2 |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu (Depth From Defocus) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak |
Wizjer | wizjer elektroniczny powiększenie 0,78 x 5 760 000 punktów |
Ekran LCD | dotykowy 3,2-calowy 2 100 000 punktów odchylany w 3 osiach |
Rejestracja filmów | 4K 60 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.264 4K 50 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.264 4K 30p kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264 4K 25p kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264 4K 23.98 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264 Full HD 60 kl./s, 28 Mb/s, MOV, H.264 Full HD 50 kl./s, 28 Mb/s, MOV, H.264 Full HD 30 kl./s, 20 Mb/s, MOV, H.264 |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) USB 3.1 (USB-C) |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy DMW-BLJ31 |
Wydajność zasilania | 360 zdjęc (wg CIPA) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 149 x 110 x 97 mm |
Waga | 898 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Nazwa | Panasonic Lumix S1 |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 24 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 50 (rozszerzona) ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 (rozszerzona) ISO 204800 (rozszerzona) |
Procesor | Venus Engine |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 px, tryb wysokich rozdzielczości (12000 x 8000 px) |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | fine normal |
Balans bieli | auto manualny ustawienia predefiniowane Automatyczny z priorytetem bieli |
Korekta obrazu | Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB |
Mocowanie obiektywu | Leica L |
Kontrola błysku | Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy DUAL I.S. 2-osiowa stabilizacja w obiektywach |
Synchronizacja z lampą | 1/320 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda XQD |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV |
Zdjęcia seryjne | 9 kl/s |
Pomiar światła | ważony względem jasnych partii obrazu matrycowy centralnie-ważony punktowy |
Samowyzwalacz | 2 |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu (Depth From Defocus) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak |
Wizjer | wizjer elektroniczny powiększenie 0,78 x 5 760 000 punktów |
Ekran LCD | dotykowy 3,2-calowy 2 100 000 punktów odchylany w 3 osiach |
Rejestracja filmów | 4K 60 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 60 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 50 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 30 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 30 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 30 kl./s, 72 Mb/s, MP4, H.265 4K 25 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 25 kl./s, 72 Mb/s, MP4, H.265 4K 23.98 kl./s, 150 Mb/s, MP4, H.264 4K 23.98 kl./s, 72 Mb/s, MP4, H.265 Full HD 60 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264 Full HD 50 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264 Full HD 25 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264 Full HD 23.98 kl./s, 100 Mb/s, MOV, H.264 |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) USB 3.1 (USB-C) |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy DMW-BLJ31 |
Wydajność zasilania | 380 zdjęć (wg CIPA) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 149 x 110 x 97 mm |
Waga | 899 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |