Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Olympus zaprezentował dziś aktualizację flagowego modelu. Usprawnienia dokonały się na każdym kroku i czynią nowy aparatem naprawdę ciekawą propozycją dla profesjonalistów.
Na następcę flagowego modelu czekaliśmy trzy lata. Nowy OM-D E-M1 Mark II stawia przede wszystkim na szybkość i funkcjonalność. Otrzymujemy nową, 20-milionową matrycę Live MOS, która wspomagana procesorem obrazu Truepic VIII pozwoli nam fotografować w zakresie czułości ISO 100-51200 i rejestrować serie RAW z prędkością aż 18 kl./s. To więcej niż oferują obecnie najlepsze lustrzanki. W dodatku, jeśli wyłączymy wsparcie AF, prędkość ta wzrośnie do 60 kl./s. Do tego otrzymujemy tryb Pro Capture, który wyeliminować ma problemy z opóźnieniem migawki, rejestrując 14 klatek przed pełnym wciśnięciem spustu.
Oprócz tego otrzymujemy usprawnioną 5-osiową stabilizację, która według producenta kompensować ma do 6,5 EV przy ogniskowej 100 mm. Aparat wyposażony jest także w znaną nam już z modeli E-M5 Mark II i PEN funkcję High Res Shot, która dzięki przesunięciu matrycy pozwoli nam wykonywać 50-megapikselowe zdjęcia. Na razie nie wiadomo jednak czy tak jak sugerowały plotki będzie z niej można korzystać bez statywu.
Aparat oferuje też nowy, oparty o detekcję fazy i 121 punktów krzyżowych system autofokusa, który dzięki własnemu procesorowi radzić ma sobie w każdych warunkach i doskonale śledzić obiekty. Ciekawe jak wypadnie w zestawieniu z profesjonalnymi lustrzankami.
Na pokładzie znalazł się także wizjer elektroniczny z czasem reakcji 6 ms i częstotliwością odświeżania na poziomie 120 kl./s oraz obracany, dotykowy ekran LCD, na którym nareszcie zobaczymy informacje o procentowym stanie naładowania akumulatora. Ten z kolei oferować ma do 40% większą wydajność niż w poprzednim modelu i ładować się do pełna w niecałe 2 godziny. Do tego 2 wejścia na karty SD (jedno kompatybilne z UHS-II) oraz szybkie złącze USB-C.
Nowy E-M1 spełnić ma także oczekiwania zaawansowanych filmowców oferując zapis w rozdzielczościach 4K i Cinema 4K z maksymalną prędkością 30 kl./s i przepływnością rzędu 237 Mbps. W niższych rozdzielczościach klatkaż wzrośnie do 60 kl./s. W wypuszczeniu materiału na zewnętrzne rejestratory pomoże nam gniazdo HDMI Direct 4:2:2.
Kosmetyczne zmiany zaszły też na samym body. Nie są one jednak rewolucyjne i dotyczą raczej wyłącznie organizacji przycisków na tylnym panelu. Sam korpus standardowo został już wyposażony w moduł łączności bezprzewodowej i uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami, a w ofercie znajdziemy szereg dodatkowych akcesoriów do aparatu: nową lampę FL-900R, dedykowany plecak, grip, lampę makro, przewód zdalnego sterowania i podwodną obudowę.
Producent wprowadza także nową usługę 3-poziomową usługę Serwis Olympus PRO. Pierwszy poziom, Standard Plus, będzie dostępny bez dodatkowych opłat. Użytkownik będzie mógł skorzystać m.in. z 6-miesięcznej dodatkowej gwarancji. Dwa kolejne poziomy, Zaawansowany oraz Elite, obejmują darmową przesyłkę, wypożyczenie sprzętu na czas naprawy, plan regularnych przeglądów serwisowych, błyskawiczną pomoc działu obsługi i wideo rozmowy dotyczące tematów serwisowych i kwestii technicznych. Program SERWIS OLYMPUS PRO zostanie uruchomiony w 17 europejskich krajach.
Na razie nie wiadomo jeszcze kiedy i w jakiej cenie aparat trafi na rynek. Więcej informacji o produktach Olympus znajdziecie pod adresem olympus.pl.
Nazwa | Olympus OM-D E-M1 Mark II |
Producent | Olympus |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | 4/3 CMOS (17,3 x 13mm) |
Efektywna rozdzielczość | 20 Mp |
Matryca | Mikro Cztery Trzecie |
Czułość | ISO 50 (rozszerzona) ISO 100 (rozszerzona) ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 |
Procesor | TruePic VIII |
Rozdzielczość maksymalna | 5184 x 3888 |
Formaty obrazu | 4:3 |
Formaty zapisu | RAW RAW + JPEG |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Mikro Cztery Trzecie |
Kontrola błysku | TTL Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | zewnętrzna |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy |
Tryby ekspozycji | scenerie tryby użytkownika manualny preselekcja przysłony program preselekcja czasu Bulb tryb filmowy Auto |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s migawka elektroniczna 1/32000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV |
Zdjęcia seryjne | 11 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy |
Samowyzwalacz | tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy, Detekcja kontrastu, 121 punktów AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak |
Wizjer | wizjer elektroniczny 100% krycia kadru 2 360 000 punktów powiększenie 0,72x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1 037 000 punktów TFT LCD |
Rejestracja filmów | Full HD 60fps Full HD 50fps Full HD 30fps Full HD 25fps Full HD 24fps 4K 25 kl/s 4K 24 kl/s 4K 30 kl/s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi microUSB 3.0 |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy BLH-1 |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 134 x 91 x 67 mm |
Waga | 574 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |