Aparat na wakacje 2008 - przegląd kompaktów i najtańszych lustrzanek

Autor: Michal Grzegorczyk

20 Czerwiec 2008
Artykuł na: 17-22 minuty
Wakacje za pasem. Czas wyjazdów, zwiedzania, rodzinnych spotkań, czyli mnóstwa okazji do robienia zdjęć. Nic więc dziwnego, że przed sezonem urlopowym dużo osób szuka nowej cyfrówki. Na rynku fotograficznym trwa nieustannie wyścig technologiczny, a jeśli ktoś go stale nie śledzi, może mieć kłopot z odpowiedzeniem sobie na pytanie "jakiego aparatu właściwie potrzebuję?". Zapraszamy do lektury naszego wakacyjnego poradnika - odpowiadamy w nim na to pytanie.

Zbliżające się wakacje mogą być świetnym pretekstem do zakupu nowego aparatu fotograficznego. Należy jednak pamiętać o tym, że nawet najdłuższy urlop kiedyś się skończy, a aparat ma służyć dalej - warto więc przemyśleć jego zakup i wybrać taki model, który będzie zaspokajał potrzeby fotografa przez cały okres użytkowania. W naszym wakacyjnym poradniku dokonamy przeglądu przydatnych funkcji oraz opiszemy chwyty marketingowe, na które nie warto dać się nabrać. W dalszej części artykułu zestawimy propozycje czołowych producentów. Skupimy się na ciekawych kompaktach i prostych lustrzankach, które dzięki spadkowi cen stanowią teraz interesującą propozycję dla amatorów.

Każdy współczesny aparat cyfrowy można opisać za pomocą dziesiątków parametrów - by się o tym przekonać, wystarczy zajrzeć do naszej bazy specyfikacji. Jednym z kluczowych pól w tabelce ze specyfikacją, choć nie mającym nic wspólnego z techniką, jest pole z ceną. Jeszcze niedawno pewną granicą była kwota 1000 złotych. Aparaty tańsze nie miały wielu przydatnych funkcji: stabilizacji mechanicznej, szerokokątnego obiektywu czy uszczelnionej obudowy. Na szczęście te czasy już minęły. Obecnie w cenie do 1000 złotych można już znaleźć sporo ciekawych propozycji, choć oczywiście im więcej pieniędzy możemy przeznaczyć na zakup, tym większy mamy wybór.

Zastosowanie kryterium ceny na samym początku wyboru aparatu zawęzi pole manewru, lecz nie sprawi, że wybór stanie się znacznie prostszy. Nadal na placu boju pozostanie co najmniej kilkanaście modeli. Osoba wprawiona, bez trudu wychwyci różnice w najważniejszych parametrach, decydujące o przewadze jednego modelu nad drugim. Tym mniej wprawionym prezentujemy ściągawkę:

Które parametry są istotne? - do niedawna ze świecą trzeba było szukać aparatu kompaktowego z obiektywem szerokokątnym. Owszem, były - drogie i nieliczne. Na szczęście producenci odpuścili nieco w wojnie na megapiksele i skupili się na innych funkcjach, w tym na rozwoju optyki. Szerokokątny obiektyw (o ogniskowej odpowiadającej małoobrazkowym 28 mm czy nawet 25 mm) sprawdzi się podczas fotografowania architektury, pejzażu czy spotkań rodzinnych (w małych pomieszczeniach). Drugi koniec zakresu ogniskowych ważny jest przy wykonywaniu dużych przybliżeń. Należy też pamiętać, że duży zoom (czyli iloraz najdłuższej i najkrótszej ogniskowej) wiąże się zazwyczaj z pogorszeniem jakości w stosunku do mniejszego zooma. Podsumowując: warto stawiać na szeroki kąt i nieprzesadnie dużą krotność zooma.;

mechaniczna stabilizacja obrazu - bardzo przydatna funkcja redukująca wpływ drgań na ostrość zdjęcia. Nie "zamrozi" nam szybko poruszającego się obiektu, ale na przykład pomoże zrobić zdjęcie z jadącego samochodu.;

standard pamięci - ważny dla wszystkich, którzy posiadają karty pamięci z poprzednich aparatów a także innych urządzeń elektronicznych.;

uszczelniona, odporna obudowa - niewiele aparatów jest odpornych na kurz, wodę i wstrząsy, ale jeśli ktoś kocha ekstremalne sporty i chce je uwieczniać na zdjęciach powinien poszukać wśród takich modeli.;

filmy HD - na portalu fotograficznym brzmi to niemal jak bluźnierstwo. Fakty są jednak takie, że sporo cyfrowych kompaktów pozwala rejestrować filmy w wysokiej rozdzielczości, sporo osób ma telewizory HD (albo będzie miało w niedalekiej przyszłości), a niewiele osób jest skłonnych kupić osobą kamerę wideo do okazjonalnego rejestrowania pojedynczych scen. Do tego znakomicie nada się cyfrowy kompakt.]Na te cechy warto zwrócić uwagę przed zakupem.

Poniżej prezentujemy listę odwrotną, zawierającą spis pułapek i nieczystych chwytów producentów.

Kilka "faktów", których nie warto dać sobie wmówić: - nieprawda. Nie dajmy się zwariować i zanim kupimy kompakt z matrycą o kilkunastu megapikselach, zastanówmy się, po co nam taka rozdzielczość, skoro zazwyczaj nie wychodzimy poza odbitki 13 x 18 cm. Współczesne kompakty mają 8 - 10 megapikseli i wystarczy to z nadwyżką.;

cyfrowa stabilizacja obrazu - albo cyfrowa, albo stabilizacja. Niech nas nie zwiodą zapewnienia producentów o "cyfrowej" lub "elektronicznej" stabilizacji obrazu. Zazwyczaj nie oznacza ona nic więcej, niż tylko podniesienie ekwiwalentu czułości, a tym samym drastyczne zwiększenie szumów, czyli pogorszenie jakości zdjęcia.;

Cyfrowy zoom - albo cyfrowy, albo zoom. Jeśli chcemy wykorzystać pełną rozdzielczość matrycy aparatu (np. wiemy, że będziemy zrobić dużą odbitkę), unikajmy cyfrowego zooma jak ognia. Funkcja ta opiera się na wycinaniu centralnej części pełnego kadru i cyfrowym "rozciąganiu" (czyli interpolowaniu) obrazu do maksymalnej rozdzielczości aparatu. Cyfrówka "wymyśla" piksele, których nie zarejestrowała, co wiąże się z dużym spadkiem jakości.;

wysoka czułość ISO - w przypadku kompaktów dostępne wysokie czułości (ISO 1600, ISO 3200) oznaczają jedno - fatalną jakość obrazu w przypadku ich użycia.] Na kolejnych stronach publikujemy zestawienie aparatów kompaktowych i najtańszych lustrzanek. Nie są to wszystkie dostępne modele - wybraliśmy najciekawsze propozycje wszystkich czołowych producentów i podzieliliśmy je według następującego schematu

  • kompakty odporne - bez kryterium ceny, grupa aparatów do "zadań specjalnych"
  • do 1000 złotych[LST

;powyżej 1000 złotych

  • modele klasyczne
  • superzoomy
  • najtańsze lustrzanki

] W której grupie należy szukać modelu dla siebie? To zależy od tego jak i co fotografujemy. Ci, którzy uważają się za całkowitych amatorów, fotografujacych okazyjnie (na imprezach rodzinnych czy wycieczkach) powinni przejrzeć modele z grupy aparatów podstawowych i standardowych. Hobbyści fotografujący dla własnej przyjemności, ciągle szukający fotograficznych okazji, przykładający wagę do prawidłowych ustawień aparatu powinni poszukać - w zależności od zasobności portfela - w grupie tanich aparatów dla ambitnych fotoamatorów lub we wszystkich grupach powyżej 1000 złotych. Przed podjęciem decyzji warto skonsultować swój wybór na przykład z członkami forum Fotopolis.pl.

Wybrane przez nas aparaty ułożyliśmy w kolejności alfabetycznej. Na tej stronie prezentujemy modele odporne na wodę i kurz, na kolejnej w cenie do 1000 złotych, a na ostatniej pozostałe - nieco droższe.

Aparaty odporne na wodę, kurz i złe traktowanie. Idealne na aktywnie spędzane wakacje:

;

  • 3x zoom optyczny (38-114mm)
  • rozdzielczość matrycy 8 Mp
  • LCD 2,5"
  • odporność: upadki z 1,5 metra, zanurzenie do 3 metrów
  • technologia rozpoznawania twarzy
  • karty xD-Picture Card

;

Olympus mju 1030 SW

;

  • 3,6x zoom optyczny (28-132mm)
  • rozdzielczość matrycy 10 Mp
  • LCD 2,7"
  • odporność: upadek z 2 metrów, zanurzenie do 10 metrów
  • technologia rozpoznawania twarzy
  • karty xD-Picture Card

;

Pentax Optio W60

;

  • 5x zoom optyczny (28-140mm)
  • rozdzielczość matrycy 10 Mp
  • LCD 2,5"
  • odporność: zanurzenie przez 2 godziny na głębokości 4 metrów, odporność na mróz

;

Ricoh Caplio G600

;

  • 5x zoom optyczny (28-140mm)
  • rozdzielczość matrycy 10 Mp
  • LCD 2,7"
  • odporność: upadki z 1,5 metra, zanurzenie do 1 metra
  • obudowa pokryta gumą
  • duże przyciski (ułatwiają obsługę w rękawiczkach)

]

Poprzednia

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
9
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
12
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Gotowy do startu? Sprawdź, jak fotografować dynamiczną akcję
Przygotuj się z nami do swojego pierwszego wyścigu po zdjęcia akcji. Dzięki tym wskazówkom dowiesz się czym i jak fotografować sporty motorowe oraz inne dynamiczne tematy.
12
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)