Pozycjonowanie strony internetowej fotografa - jak robić to skutecznie?

Autor: Redakcja Fotopolis

8 Maj 2018
Artykuł na: 17-22 minuty

Skoro tworzysz swoją stronę WWW, to zależy Ci na tym, żeby Twoi przyszli klienci mogli Cię łatwo znaleźć. Dlatego musisz zainteresować się tematem pozycjonowania. Zwłaszcza jeśli chcesz stworzyć własną wizytówkę w sieci, która pomoże Ci zdobyć nowych klientów.

Artykuł powstał we współpracy z serwisem WebWave

Czym jest SEO i pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony internetowej to w dużym skrócie wszystko, co robisz, żeby Twoja strona pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania (czyli SERP-ach, od angielskiego Search Engine Results Page). Im lepiej Twoja strona jest wypozycjonowana na konkretne frazy, tym większe są szanse na to, że Twoi przyszli klienci znajdą ją na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie strony zaczyna się od pracy z SEO, czyli Search Engine Optimalization, czyli dostosowania jej do potrzeb wyszukiwarek (często jest traktowane jako to samo, więc będę używał pozycjonowania i SEO wymiennie). Co to oznacza? W dużym skrócie to wybranie dobrych fraz, stworzenie szybkiej i responsywnej strony internetowej, dobre operowanie nagłówkami, wartościowe treści (dobry content) oraz dodanie jej do Google Search Console. Jeśli zastanawiasz się jak wypozycjonować stronę fotografa, to jesteś w dobrym miejscu. Wytłumaczymy Ci jak zacząć przygodę z pozycjonowaniem.

Dobre frazy kluczowe

Od nich musisz zacząć. Frazy kluczowe, to takie wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, gdy czegoś szukają. Pomyśl - co wpisujesz w Google’a gdy szukasz jakiejś restauracji w okolicy? Powiedzmy, że jesteś w Gliwicach, w okolicy Starych Łabęd, i szukasz miejsca, w którym zjesz coś smacznego. Więc gdy wpisujesz „kreator stron www”, google posłusznie pokaże Ci najlepsze wyniki.

Dlaczego o tym piszę? Bo tworzenie dobrych fraz kluczowych dla Twojej strony musisz zacząć od zastanowienia się, czym dokładnie się zajmujesz. Musisz się postawić w miejscu kogoś, kto będzie szukał usług, które oferujesz.Powiedzmy, że prowadzisz zakład fotograficzny i w weekendy zajmujesz się fotografią okolicznościową. Musisz zastanowić się nad dobrymi frazami. Frazy kluczowe, które powinny się pojawić na stronie to oczywiście „zakład fotograficzny”, nazwa firmy, „fotograf”, „zdjęcia do dokumentów” i „fotografia okolicznościowa”. 

Gdy znajdziesz już taki zbiór fraz, które mogą wpisać Twoi potencjalni klienci w Google’a, możesz przejść do tworzenia tytułu i opisu strony. Jeśli brakuje Ci pomysłu, to zapraszamy Cię na nasze bezpłatne szkolenie z SEO i pozycjonowania stron zrobionych w WebWave co czwartek o 13:00.

Tytuł i opis strony – idealne miejsce na frazy kluczowe

Opiszesz tam to, co robisz, a do tego umieścisz frazy kluczowe. W kreatorze WebWave każda podstrona może mieć własny tytuł i opis, co oznacza, że możesz wykorzystać to do poprawienia pozycjonowania na konkretne frazy. Najlepszym rozwiązaniem dla niemal każdej strony jest podzielenie fraz kluczowych na kilka podstron. Warto ograniczyć liczbę fraz, na które pozycjonujesz stronę do 5-6, bo więcej wiąże się ze sporą pracą. Z drugiej strony mniej niż 2-3 frazy jest też ryzykowne, bo to oznacza, że jakakolwiek zmiana w pozycji konkurencyjnych stron może spowodować, iż ruch na Twojej stronie spadnie.

Słowa kluczowe warto umieścić w opisie i tytule strony głównej. Czyli, gdy wybierzesz tych kilka fraz, to warto ułożyć je tak, żeby stworzyły zgrabny tytuł strony. Bo poza robotami Google’a musisz pamiętać też o ludziach. Tytuł strony, który brzmi bez sensu na pewno nie zachęci ich do kliknięcia i odwiedzenia Twojej strony. Więc jeśli zbiorę wspomniane frazy kluczowe w tytuł strony, to może on brzmieć tak: „Zakład fotograficzny (nazwa Twojego zakładu). Fotograf (nazwa Twojej miejscowości) - zdjęcia do dokumentów, zdjęcia portretowe, fotografia okolicznościowa”. Taki tytuł strony pojawi się w wynikach wyszukiwania. Wygląda całkiem zgrabnie, nie sądzisz?

Dodaj potem do strony opis, w którym też pojawią się zgrabnie wplecione frazy kluczowe, a otrzymasz bardzo fajny wynik w wyszukiwarce Google. Taki opis to dobry początek do pozycjonowania strony. Długość tytułu strony to maksymalnie 160 znaków, a opisu - 320. To wbrew pozorom całkiem sporo.

Pamiętaj, że każda z podstron Twojej strony zrobionej w WebWave może (i powinna!) mieć własne tytuł i opis. Oznacza to, że możesz każdą z podstron pozycjonować na konkretną frazę. Najlepiej jeśli te podstrony będą „podpierać” wybrane przez Ciebie frazy. Czyli jedna strona będzie dotyczyła fotografii okolicznościowej (taka fraza musi pojawić się w tytule i opisie strony), inna zakładu fotograficznego i tak dalej. Właśnie dlatego wybór kilku fraz kluczowych jest tak ważny. Dzięki nim możesz zacząć pozycjonować stronę, a do tego pomogą Ci uporządkować stronę. A to też bardzo ważne - zarówno dla robotów Google’a jak i użytkowników. Ale pamiętaj: frazy kluczowe to nie wszystko. Ważna jest też treść. I kilka innych rzeczy.

Strona responsywna

Bardzo ważną rzeczą, która pomaga w pozycjonowaniu, jest stworzenie strony responsywnej. To taka strona, która dobrze wyświetla się zarówno w wersji mobilnej, jak i na komputerze. Musisz pamiętać, że większość ludzi przegląda strony internetowe na telefonach. Dlatego Google kładzie duży nacisk na tworzenie stron responsywnych i wyżej pokazuje je w wynikach wyszukiwania.

Jeśli strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, to niemal automatycznie traci w oczach robotów Google’a i wypozycjonowanie jej może okazać się dużo trudniejsze. Do tego użytkownicy, którzy znajdą taką stronę w sieci, a będą akurat korzystać z telefonu, po prostu zamkną kartę i będą szukać dalej. Po prostu taka strona będzie wyglądać źle na telefonie. Responsywną stronę internetową zrobisz bez kłopotu w WebWave. Wystarczy, że w kreatorze przełączysz widok, ułożysz elementy i… gotowe. Bez kodowania i w kilka minut. Co najważniejsze - zrobisz ją samodzielnie.

Szybkość strony

To też bardzo ważna rzecz przy pozycjonowaniu. Szybka strona dobrze wczytuje się na urządzeniach mobilnych. Nagrodą za to jest wyższe wyświetlanie w wynikach wyszukiwania, czyli… lepsze wypozycjonowanie strony internetowej. Szybka strona internetowa to taka, na której nie ma zbyt wielu obrazów w wysokiej rozdzielczości. Rozumiem, że to dla fotografa kompromis, bo dobre kadry pokazują swoje piękno dopiero w odpowiedniej rozdzielczości. Jednak w internecie może to powodować kłopoty.

Długie wczytywanie strony może powodować kilka rzeczy. Przede wszystkim - roboty Google’a będą ją pozycjonowały niżej, zwłaszcza w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj, że użytkownicy internetu nie należą do najbardziej cierpliwych, więc mogą nie chcieć czekać, aż wszystkie piękne zdjęcia w wysokiej rozdzielczości się załadują. To, co robią użytkownicy jest też sygnałem dla robotów Google’a, że na tej stronie nie ma nic ciekawego, więc nie warto jej pokazywać wysoko w wynikach wyszukiwania. Kompromisem jest oczywiście umieszczanie na stronie internetowej odchudzonych zdjęć. Wiem, że to rozwiązanie dalekie od idealnego, jednak znalezienie kompromisu między jakością, a rozmiarem grafiki jest tu kluczowe.

Szybka strona internetowa to taka, na której nie ma zbyt wielu obrazów w wysokiej rozdzielczości. Kluczem jest wiec znalezienie kompromisu między jakością, a rozmiarem grafiki

Kreator WebWave umożliwia automatyczną kompresję wszystkich zdjęć, dzięki czemu strona ładuje się znacznie szybciej. To duże ułatwienie, jednak jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad tym, jak bardzo będą kompresowane zdjęcia na Twojej stronie, możesz zmniejszyć ich rozmiar samodzielnie. Większość narzędzi do obróbki zdjęć pozwala je skompresować i przeskalować.

Optymalnym rozmiarem zdjęć na stronie internetowej jest 1200 pikseli szerokości. Większe grafiki wyświetli niewielka część użytkowników (najpopularniejsza rozdzielczość w internecie to obecnie 1366 x 768). Mniejsze zdjęcia ładują się dużo szybciej, zwłaszcza skompresowane pliki JPG. Takie zdjęcie można odchudzić znacznie - pamiętaj też o tym, że każdy monitor wyświetla nieco inaczej kolory i detale. To, co może być wyraźną stratą jakości na monitorze klasy Retina, na przeciętnym laptopie będzie dalej zjawiskowe. Dlatego (wiem, to może być trudne) zdjęcia w mniejszej rozdzielczości są tym, czego potrzebuje Twoja strona do lepszego pozycjonowania. Tu niestety musisz iść na kompromis.

Opisuj zdjęcia!

I to nie tylko dzięki tekstom pod zdjęciami. Pamiętaj, że roboty Google’a nie umieją (jeszcze) przeglądać zdjęć. Tytuł zdjęcia i opis alternatywny - to też dobre miejsce, żeby dodać frazy kluczowe lub krótkie opisy tego, co jest na obrazach.

Każde zdjęcie, które dodasz do swojej strony zrobionej w kreatorze WebWave, może mieć własny opis. Chociaż to może wydawać Ci się przerostem formy nad treścią, to właśnie takie drobne rzeczy często decydują o tym, że Twoja strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Google Search Console

Gdy Twoja strona jest już gotowa, możesz dodać ją do Google Search Console. Dzięki temu, robotom Google’a będzie łatwiej ją zauważyć. Gdy dodasz też mapę strony, to każda zmiana lub nowy wpis będzie szybciej indeksowany, czyli szybciej pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Stronę zrobioną w WebWave dodasz do Google Search Console w kilka chwil. Wystarczy że wygenerujesz kod śledzący, wkleisz w sekcję Head swojej strony i zweryfikujesz. Potem musisz tylko dodać mapę strony. Znajdziesz ją wpisując /sitemap.xml po adresie Twojej strony (np. moje-portfolio.pl/sitemap.xml). Wtedy roboty Google’a będą wiedziały dokładnie co znajdą na Twojej stronie i będą mogły zacząć ją umieszczać w wynikach wyszukiwania.

Nagłówki

Tak, w tym tekście też są nagłówki. Na swojej stronie możesz stworzyć przy ich pomocy jasną strukturę tekstu. Pamiętaj, że ludzie skanują tekst wzrokiem. Nagłówki to miejsca, na których zatrzymują wzrok. Dodatkowo użycie formatów nagłówków, czyli H1, H2 i tak dalej jest ważne dla robotów Google’a. Idealnym rozwiązaniem jest używanie jednego nagłówka H1 na stronie – jako tytułu. W niego warto wpleść słowo kluczowe, na które pozycjonujesz konkretną podstronę. Czyli gdy piszesz o swoim zakładzie fotograficznym, to jedyny nagłówek H1 powinien zawierać frazę „zakład fotograficzny”. Na pewno wpleciesz ją ładnie w to zdanie.

Roboty Google’a też skanują tekst na stronie, jednak skupiają się na nagłówkach. Dlatego gdy dodasz słowa kluczowe w nagłówkach, to strona zostanie potraktowana poważnie, czyli będzie to oznaczało, że dobrze opowiada na konkretna frazę i… pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. O to w końcu chodzi! Nasz kreator umożliwia łatwe tworzenie nagłówków w tekstach, więc bez kłopotu wpleciesz frazy, na których Ci zależy, w tekst.

Zewnętrzne linki

To też ważna rzecz przy pozycjonowaniu strony internetowej. Takie linki podnoszą wiarygodność Twojej strony internetowej, a przez to - jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Na początek warto założyć stronę firmy w Google. Pomyśl o forach, grupach dla fotografów, portalach lokalnych i zbierających dane o przedsiębiorstwach. Możesz łatwo dodać do nich link do swojej strony, a to pomoże Ci w pozycjonowaniu.

Zachęcaj użytkowników do polecania swoich usług. Może polecą Cię swoim znajomym? To też dobre i dosyć łatwe do uzyskania linki. Chociaż mają niewielki wpływ na pozycję, to często decydują o tym, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania znajdzie się Twoja strona. A do tego każde polecenie zadowolonego klienta jest bezcenne!

Prowadzenie bloga

Warto wrzucać raz na jakiś czas artykuły na stronę internetową. Nie muszą być bardzo długie, ale warto robić to regularnie. Dzięki regularnym aktualizacjom strony internetowej roboty Google’a traktują ją jako dobrze utrzymaną i wartą polecania.

To wcale nie oznacza, że musisz pisać dużo. Na przykład robisz zdjęcia na jakimś weselu i masz zgodę fotografowanych na umieszczenie kilku kadrów na swojej stronie internetowej. Wybierasz jedną z galerii w WebWave, wrzucasz zdjęcia, dopisujesz krótką notkę o tym, że byłeś na weselu w jakimś miejscu. Możesz opisać wyzwania - trudne światło (co się często zdarza), dużo ruchu i tak dalej. Takie ciekawostki mogą zainteresować innych fotografów, ale to też podkreśla Twój profesjonalizm w oczach potencjalnych klientów.

Blog ma też efekt psychologiczny, o którym wspomniałem. Ludzie, którzy odwiedzają Twoją stronę widzą, że cały czas działasz. Pewnie zdarzyło Ci się coś takiego, że wchodzisz na jakąś stronę, znajdujesz sekcję blog, a tam się okazuje, że ostatni wpis był dwa lata temu. Dlatego wrzucanie wpisu raz na miesiąc nie jest bardzo obciążające, a daje Twojej stronie duży potencjał do poprawienia pozycji w wynikach wyszukiwania. W każdym artykule możesz dodać nowe słowa kluczowe, więc to też wpływa pozytywnie na pozycjonowanie.

Dodatkowo blog buduje dobry wizerunek w oczach potencjalnych klientów i rozbudowuje Twoje portfolio. A przecież o to też chodzi!

Podsumowanie

Pozycjonowanie strony fotografa jest wyzwaniem. Musisz pamiętać o kilku rzeczach, ale za to dobrze wypozycjonowana strona internetowa da Ci możliwość dotarcia do klientów, których wcześniej nie znałeś, ani oni nie znali Ciebie. Po prostu spotkasz ich w wynikach wyszukiwania. W WebWave zrobisz dobrze pozycjonującą się stronę internetową w jeden wieczór. Z zachwycającymi galeriami, które oddadzą piękno Twoich zdjęć. Wprowadzisz słowa kluczowe, zoptymalizujesz stronę pod kątem wyszukiwarek i przygotujesz ją w wersji responsywnej.

Jeśli potrzebujesz informacji o SEO, to zapraszamy na nasze darmowe szkolenia on-line w każdy czwartek o 13:00. Możesz też skorzystać z naszej bogatej bazy wiedzy lub po prostu zadzwonić i porozmawiać o tym, co oferuje nasz kreator. Zobacz jak wiele możliwości daje kreator stron WebWave!

Artykuł powstał we współpracy z serwisem WebWave. Stworzysz w nim za darmo i bez kodowania responsywną stronę internetową z nielimitowaną ilością miejsca na serwerach. Dokładnie taką, jaką chcesz. Dzięki korzystnej ofercie abonamentu premium użytkownicy mogą się cieszyć tanim hostingiem, własną domeną, certyfikatem SSL, pocztą firmową i wieloma innymi funkcjonalnościami, które doceniło już wielu fotografów!

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły