Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Każdy fotograf potrzebuje ładnego portfolio. Pomaga budować markę, zdobyć nowych klientów i pochwalić się najlepszymi kadrami. Dobrze wiedzieć gdzie je stworzyć. Oraz jakiego rodzaju ma być to portfolio.
Portfolio służy do... chwalenia się. Nie oszukujmy się. Gdy wybierzesz swoje najlepsze zdjęcia i wiesz, że dobrze pokazują to, co potrafisz, musisz tylko znaleźć dobre miejsce, żeby je zaprezentować. Tych miejsc jest kilka i przeznaczone są dla różnych użytkowników
Przede wszystkim zastanów się nad tym, po co Ci portfolio. W czym ma ci pomóc? Szukasz nowych klientów? Chcesz się tylko pochwalić fajnymi kadrami? Czy może zależy Ci na wizytówce w internecie, dzięki której będzie można się z Tobą bezpośrednio skontaktować. To bardzo ważne pytania. Odpowiedzi na nie pomogą określić czego ci potrzeba. Pamiętaj: nikt nie zrobi tego za Ciebie. Za to dobrze przemyślane portfolio, które ma konkretny cel, na pewno będzie twoją mocną kartą, dzięki której dotrzesz do nowych klientów.
Znasz się dobrze na konkretnym rodzaju fotografii? Zajmujesz się szeroko pojętym „robieniem zdjęć” - od okolicznościowych relacji do okazjonalnych aktów? Może prowadzisz zakład fotograficzny, ale w weekendy wskakujesz w koszulę i jedziesz fotografować wesela? Gdy określisz to, co chcesz pokazać potencjalnym klientom, będzie łatwiej będzie Ci wybrać idealne rozwiązanie dla Twojego portfolio. Bo kto powiedział, że portfolio musi być tylko do chwalenia się!
Twoje najlepsze prace są Twoją wizytówką. Dzięki nim zyskujesz nowych klientów, czasem fanów, a czasem… zaczynasz sprzedawać zdjęcia za całkiem dobre pieniądze. Na to wszystko pozwala dobrze skomponowane i stworzone portfolio.
Musisz zadecydować o tym, które zdjęcia umieścisz w portfolio. Warto popytać znajomych fotografów i nie tylko, o to, co sądzą o Twoim wyborze zdjęć. Testy na znajomych są bardzo ważne - w przeciwieństwie do ciebie, oni nie mają emocjonalnego stosunku do zdjęć. Spytaj ich też o sposób zestawienia fotografii. Zdanie innych może okazać się bardzo cenne. Pamiętaj o tym! Nawet jeśli nie musisz rozglądać się za nowymi zleceniami, zawsze warto mieć dobre (i najlepiej aktualne) portfolio. Jeśli to, co robisz przyciąga nowych klientów, to dopieszczone portfolio przyciągnie ich jeszcze więcej!
Pamiętaj o wyborze właściwego miejsca na publikację. Oczywiście swoje portfolio możesz umieścić w kilku miejscach, ale zapanowanie nad tym zajmuje sporo czasu. Każdy ze sposobów ma swoje wady oraz zalety i nie sprawdzi się w przypadku każdego fotografa. Przyjrzyjmy się więc każdemu z nich i pomóżmy wybrać idealne miejsce dla Ciebie!
Jest wiele portali, które specjalizują się w tworzeniu pięknych galerii. Większość z nich pozwala wrzucać zdjęcia w wysokiej jakości i je katalogować. Możesz na nich pokazać swoje prace z najlepszej strony. O to w końcu chodzi. Serwisy te w większości są darmowe (a przynajmniej ich podstawowe funkcje; na przykład na 500px wrzucisz za darmo 20 zdjęć tygodniowo). Do tego otrzymujesz bardzo dużo miejsca na zdjęcia (oczywiście „bardzo dużo” to kwestia względna).
Niektóre z platform regularnie prezentują „wybór redakcji” lub listy najlepszych portfolio i zdjęć. Przy tworzeniu portfolio warto się więc postarać, bo obecność na takiej liście to doskonała i darmowa reklama, a przy okazji łatwiejszy sposób dotarcia do klientów i budowania twojej fotograficznej marki. Dodatkowo niektóre serwisy pozwolą Ci także sprzedawać zdjęcia!
Pamiętaj o celu swojego portfolio. Takie internetowe galerie mają bowiem swoje ograniczenia. Chociaż w większości są efektowne i ładne, to jednak są czymś, co ma wiele osób. Brakuje im wielu ciekawych funkcjonalności, a wiele z nich jest dodatkowo płatnych. Jeśli jednak nie chcesz rozbudowanego portfolio, warto spróbować. Takie rozwiązanie idealnie się sprawdzi u fotografów-pasjonatów. A może chcesz więcej?
Wielu fotografów zamiast tradycyjnego portfolio prowadzi bloga. To bardzo dobry pomysł! Dzięki takiemu podejściu pochwalisz się nowymi zdjęciami i pokażesz swój rozwój. Dodatkowo nie musisz wrzucać wszystkich fajnych zdjęć naraz. Możesz umieszczać je dawkami, jako kolejne wpisy. Własny blog ze zdjęciami to też namiastka strony internetowej. Możesz zapanować nad jego wyglądem i nie musisz ograniczać się do szablonów, które narzucają serwisy ze zdjęciami. Możesz przy tym opowiedzieć historię swojej pracy. A to już coś!
Obecnie wyróżniamy dwie najpopularniejsze platformy blogowe: WordPress i Blogger. Udostępniają one wiele darmowych skórek i narzędzi. WordPress wymaga nieco wiedzy na temat programowania i tworzenia stron WWW. Jeśli ją masz i poświęcisz trochę czasu, to stworzysz zgrabnego bloga lub stronę internetową. Blogger udostępnia nieco mniej wyglądów, ale za to ładnie wyglądającego bloga stworzysz za jego pomocą praktycznie bez wiedzy o kodowaniu. Zajmie to jednak sporo czasu i nie będziesz mieć dużego wpływu na pozycjonowanie.
Do własnego bloga można podpiąć własną domenę. To spore udogodnienie, zwłaszcza jeśli zależy Ci na szybkim dotarciu do potencjalnych klientów. Jeśli trochę dopłacisz (bo domena jest płatna), to możesz podpiąć także własnego maila. Blog to fajna opcja na portfolio fotografa, który robi zdjęcia co jakiś czas, ale nie jest to jego główne zajęcie.
Ale to wciąż tylko blog. Żeby wyglądały profesjonalnie przydałaby się wiedza o kodowaniu. Zwłaszcza jeśli ktoś pracuje jako fotograf na pełen etat
Czyli rozwiązanie dla zaawansowanych, ale nie tylko. Własna strona internetowa to konieczność jeśli jesteś freelancerem i szukasz zleceń. To również bardzo dobra opcja w przypadku, gdy tworzysz własną markę, prowadzisz zakład fotograficzny (możesz przedstawić kompletną ofertę) lub po prostu… żyjesz z robienia zdjęć. Portfolio na własnej stronie internetowej bardzo w tym pomoże.
Chcesz opisać swoją pracę, lub to, o czym najczęściej rozmawiasz z klientami? Bez problemu umieścisz to na stronie. Zdjęcia z pracowni, opis sprzętu, zaplecza, rodzaje usług, możliwość bezpośredniego kontaktu… Twoi przyszli klienci to docenią! Jesteś obecny w mediach społecznościowych? Bez kłopotu odeślesz ludzi na własną stronę WWW. Własny adres strony wygląda też po prostu profesjonalnie.
No i jeszcze jedna rzecz: strona internetowa to świetna wizytówka Twojego biznesu. Jest widoczna w internecie i łatwiej ją znaleźć niż kolejny wpis w Panoramie Firm. Jeśli pamiętasz o uzupełnieniu wszystkich opisów, może też kierować do Ciebie ludzi, którzy szukają fotografa w określonej lokalizacji. Dajmy na to, że działasz w okolicy Zielonej Góry. Ktoś szuka fotografa w tej okolicy, po wpisaniu w wyszukiwarkę „fotograf Zielona Góra”, wyświetli mu się m.in. twoja oferta. Fajnie jest znaleźć się w wynikach wyszukiwania. Własna strona internetowa w tym pomoże!
Zrobienie strony internetowej nie jest bardzo trudne. Są tylko rozwiązania mniej i bardziej wymagające. Do tych bardziej zaawansowanych zalicza się na pewno WordPress. To narzędzie blogowe, które pozwala stworzyć kompletną stronę WWW. Trzeba tylko zadać sobie pytanie: jak dużo czasu mamy na stworzenie strony? I czy chcemy, by była taka sama, jak wszystkie? Nie ma się co jednak oszukiwać - nie jest to najprostsze rozwiązanie. Możesz wybierać spośród wielu szablonów, ale jeśli chcesz zrobić coś innego niż wszyscy, musisz już całkiem nieźle znać się na kodowaniu. Jeśli nie, to… musisz zadowolić się stroną taką, jak mają inni.
Da się jednak inaczej.
Jeśli nie znasz się na kodowaniu, dobrą alternatywą okażą się kreatory stron WWW. Jest ich na rynku przynajmniej kilka (Wix, WebWave, home.pl - zobacz porównanie kreatorów), ale musisz pamiętać o tym, że różnią się znacznie od siebie. Jedne mają więcej szablonów, inne okazują się bardziej opłacalne, oferując na przykład więcej przydatnych funkcji w przystępnej cenie. Jedne pozwalają stworzyć strony w pełni responsywne (czyli takie, które wyświetlają się dobrze na wszystkich urządzeniach), inne niekoniecznie.
W takim kreatorze stworzysz własną stronę internetową w jeden wieczór. Bez konieczności znajomości kodowania, zlecania pracy innym czy samodzielnego stawiania witryny. Chociaż niektóre szablony wyglądają ładnie, to często się okazuje, że nie można w nich praktycznie nich zmienić. Mało który kreator pozwala na personalizację każdego elementu szablonu, lub stworzenia strony od zera, z elementów które Ci się podobają.
Niektóre kreatory umożliwiają też stworzenie własnego adresu mailowego (jeśli twoja strona to np. www.fotografiakowalski.pl, adres twojej poczty może wyglądać tak: kontakt@fotografiakowalski.pl). To zawsze wygląda lepiej niż konto zewnętrzne (na przykład na Gmailu). Chodzi przecież o budowanie marki!
Kreatory różnią się także ilością oferowanego miejsca na serwerach (czyli jaki oferują hosting). W praktyce im więcej, tym lepiej. Zwłaszcza jeśli chcesz zaoferować swoim klientom bezpośredni dostęp do konkretnych materiałów poprzez stronę. Galeria widoczna tylko dla konkretnych klientów, podkreśli profesjonalizm każdego fotografa.
Niektóre kreatory są też darmowe, ale nie jest to regułą. W przypadku tych bezpłatnych, stworzysz stronę i opublikujesz ją w internecie. Zapłacisz tylko za własną domenę (czyli adres strony) i hosting (czyli za miejsce na serwerach). Przyjrzyj się tej opcji, bo dzięki niej możesz sporo oszczędzić (na przykład na stałej, rocznej opłacie za domenę).
Pamiętaj też o pomocy, na którą możesz liczyć ze strony załogi kreatora. Większość narzędzi oferuje różne wsparcie, w zależności od wykupionego pakietu. Dobra dokumentacja i samouczki bardzo się przydadzą, ale najlepsza okazuje się pomoc za pośrednictwem czatu i telefonu. Czasem wystarczy, żeby ktoś powiedział: „Spójrz tu”, żeby wszystko stało się jasne. Jeśli na taką odpowiedź masz czekać kilka dni, bo nie wybrałeś droższego „pakietu premium”, to trochę słabo.
Stronę zrobisz samodzielnie, zawartość zmienisz w kilka minut, a do tego cały czas masz nad nią kontrolę. Chcesz przesunąć jeden element o kilka pikseli? Rozbudować serwis o wiele podstron? Bawić się w detale, które wyróżnią Twoją stronę? Nie wszystkie kreatory na to pozwolą. Kilka z nich ma jednak dobrze przygotowane narzędzia, które umożliwiają swobodną kreację. Brzmi kusząco, prawda? Zwłaszcza że to doskonałe rozwiązanie, by stworzyć stronę w pełni funkcjonalną i wyróżniającą się. To w końcu twoja wizytówka.
Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie samemu. Jeśli wiesz, do kogo chcesz trafić ze swoim portfolio, łatwiej będzie Ci wybrać któreś z powyższych rozwiązań. Robisz zdjęcia dla przyjemności i chcesz się tylko nimi pochwalić? Portfolio na którymś z serwisów będzie jak znalazł. Fotografia to źródło dodatkowego zarobku, ale pracujesz na co dzień w innej branży? Może dodaj do tego działalność na blogu. Masz własny zakład lub jesteś profesjonalnym fotografem? Bez własnej strony ani rusz!
Artykuł powstał we współpracy z serwisem WebWave. Stworzysz w nim za darmo i bez kodowania responsywną stronę internetową z nielimitowaną ilością miejsca na serwerach. Dokładnie taką, jaką chcesz. Dzięki korzystnej ofercie abonamentu premium użytkownicy mogą się cieszyć tanim hostingiem, własną domeną, certyfikatem SSL, pocztą firmową i wieloma innymi funkcjonalnościami, które doceniło już wielu fotografów!