Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Zapraszamy na trzeci już cykl spotkań towarzyszących wystawie Juliena Bryana. Tym razem o roli fotografii wojennej w historii Warszawy oraz cenie jaką płaci reporter za bycie świadkiem najważniejszych wydarzeń politycznych na świecie opowiedzą: Krzysztof Jaszczyński (Fundacja "Warszawa 1939.pl"), Piotr Andrews (Agencja Reutera) oraz Wojciech Jagielski (reporter "Gazety Wyborczej").
Prezentujemy program trzeciej odsłony "Dni Bryana":
W jakim celu okupanci fotografowali rujnowane przez siebie miasto? Jaką rolę w dokumentowaniu oblężonej Warszawy odegrał Julien Bryan, a jaką niemieccy reporterzy? Czym były dla Niemców zdjęcia z oblężonej Warszawy - narzędziem propagandy, osobistą pamiątką czy może trofeum wojennym? Spotkanie poprowadzi Krzysztof Jaszczyński z Fundacji "Warszawa 1939.pl".];
19 lutego, Spotkania filmowe
"Dopilnuję, żeby miał pan samochód i tłumacza do dyspozycji oraz zgodę na fotografowanie wszystkiego, co pan zechce" - spotkanie filmowe na temat legendy prezydenta Stefana Starzyńskiego, który pomógł Julienowi Bryanowi w dokumentowaniu oblężonej Warszawy.
14:00 Stefan Starzyński, 1993, 39', reż. Edmund Szaniawski
15:00 Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie...,1978, 86', reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki;
Powtórka na życzenie widzów. Wieczór filmowy.
18:00, Fotograf wojenny (War Photographer), reż. Christian Frei, 2001, 96'. Dokument poświęcony Jamesowi Nachtweyowi, jednemu z najwybitniejszych fotografów wojennych. Dzięki kamerze umocowanej na aparacie fotograficznym widz patrzy na świat oczami fotoreportera, towarzyszy mu w trakcie zdjęć na terenie byłej Jugosławii, podczas ekshumacji zwłok pomordowanych w Kosowie oraz w Palestynie.
19:30 Napalm i dziewczyna: Historia pewnej fotografii (The Picture of the Napalm Girl), reż. Marc Wiese, 2010, 53'. Dokument opowiadający historię wstrząsającego zdjęcia wietnamskiej dziewczynki uciekającej przed bombą z napalmem. Czarno-białe zdjęcie z 1972 roku 21-letniego Nicka Uta zdobyło nagrodę Pulitzera i World Press Photo.];
20 lutego
Spotkanie z Piotrem Andrewsem, fotoreporterem Agencji Reutera, nominowanym w 1996 roku do nagrody Pulitzera za zdjęcie masakry w Sarajewie. Pokaz zdjęć i rozmowa o tym, czym jest fotografia wojenna. Jak blisko trzeba być, aby uchwycić rzeczywistość wojenną w jednym kadrze?
16:00-17:00 Pokaz filmowy: Fotograf na wojnie, reż. Huw Talfryn Walters, 2008, 50\'. Wybitni fotoreporterzy odsłaniają kulisy swojej pracy. Ashley Gilbertson znalazł się w ogarniętym wojną Iraku w wieku 25 lat. Anastasia Taylor-Lind fotografuje konflikt między Turkami i Kurdami. Stanley Green od 10 lat dokumentuje wojnę w Czeczenii.
17:00-18:30 Spotkanie: Świadkowie wojen
Spotkanie z Wojciechem Jagielskim, reporterem "Gazety Wyborczej" i Piotrem Andrewsem, fotoreporterem Agencji Reutera. Rozmowa o etosie zawodowym korespondenta wojennego, fotoreporterach z Bractwa Pif-Paf i (nie)zapomnianych obrazach wojny w Afryce i Azji. Jaką cenę przychodzi zapłacić reporterowi za to, że historia tworzy się na jego oczach, że jest świadkiem najważniejszych wydarzeń politycznych przełomu wieków na całym świecie?]]
O wystawie "Amerykanin w Warszawie. Stolica w obiektywie Juliena Bryana 1936-1974" pisaliśmy już wcześniej.