Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Retrospektywna wystawa pod tytułem Diaprojekty to prezentacja 35 fotogramów artysty powstałych w latach 2001-2005, pochodzących z dotychczas zrealizowanych cykli: Układ scalony, voxHumana, Rapsody, Elegy.Terminem DiaprojektyWiśniewski określa autorskie multimedialne pokazy slajdów zainspirowanych muzyką, np. cykl Rapsody powstał pod wpływem kompozycji Arvo Parta. Poza muzyką, duży wpływ na twórczość Wiśniewskiego ma malarstwo i grafika. Można powiedzieć, że dźwięki poruszają wenę artysty, natomiast sztuki plastyczne pomagają zobrazować emocje i napięcia nią wywołane.
Tak autor pisze o swoich Diaprojektach:
Z formalnego punktu widzenia fotografia postrzegana jest jako obraz, który z powodzeniem daje się definiować tak samo jak dzieło malarskie. Ten problem jest tak stary jak wynalazek fotografii. W początkowym okresie rozwoju, dyskusjom na temat tego czy fotografia stanie się substytutem malarstwa nie było końca. Historia rozwoju obu dziedzin sztuki jasno pokazuje, że te obawy były nieuzasadnione, dzielące je granice nie zatarły się. Jedynie z racji techniki fotografia staje się odrębną dziedziną plastyki, to nic innego jak obraz złożony z materii i światła, z pomocą, których trzeba go stworzyć. Lecz sama technika nie wystarcza, powinna ona wspierać fotografa, być jemu podporządkowana. Sprzęt jest istotny, ale dopiero efekt końcowy jest najważniejszy. Wówczas technika zanika, kończy się jej udział, materializuje gotowy efekt. Jednak zastosowanie technik fotograficznych jedynie do rejestracji fragmentów zastanej rzeczywistości wyklucza niezbędny w sztuce element kreacji, dążę do tego, by ten obraz stał się moim obrazem, spełniał w możliwie największym stopniu moje oczekiwania, co do swojej formy i zawartej w nim treści. Nie wyobrażam sobie tworzenia takich obrazów z pomocą komputera, ponieważ każdy efekt, jaki się chce uzyskać trzeba odpowiednio zaprogramować od podstaw, ustawić mnóstwo parametrów i tak dalej. Nie jestem w stanie zaprogramować napięć, jakie rządzą planem zdjęciowym, więc spontaniczność staje się kluczowa dla mnie w procesie twórczym. To priorytet.
Muzyka stanowi dla mnie ważną inspirację, stymuluje wewnętrzną nieodpartą potrzebę tworzenia. Obrazy równie dobrze mogą istnieć autonomicznie, bez muzyki, lecz ta koegzystencja stanowi wyzwanie. Granice obrazu pozostaną nieznane, fizyczne – owszem istnieją, lecz sens wykracza daleko poza ich ramy, dąży do nieskończoności. - Filip Wiśniewski
Filip Wiśniewski urodził się w 1974 roku w Gołdapi. Z wykształcenia jest architektem. Poza fotografią uprawia również grafikę artystyczną i użytkową, rysunek i malarstwo. Jest twórcą diaprojektów - unikatowych multimedialnych prezentacji slajdów inspirowanych muzyką. Na swoim koncie ma liczne projekty autorskie o charakterze programowym, obszerne publikacje autorskie w magazynach ogólnopolskich oraz liczne wystawy indywidualne. Współtwórca grupy artystycznej E44 (Wiśniewski/Haładyj). Od 2003 roku Wiśniewski związany jest z agencją fotograficzną New York Photographers w Nowym Jorku. Natomiast od lutego 2005 roku pełni funkcję prezesa Białostockiego Towarzystwa Fotograficznego. Filip Wiśniewski jest ogólnopolskim honorowym członkiem SAFu.
Prace Filipa Wiśniewskiego prezentowane są od 14 grudnia do 31 stycznia 2007 roku w Galerii Fotografii FotArt mieszczącej się przy ulicy Monte Cassino 5 w Szczecinie.