Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Współczesna ikonografia wojen, konfliktów i aktów terroru zdominowana jest przez amatorskie obrazy rejestrowane telefonami komórkowymi i nadawane wprost z miejsca tragicznych wydarzeń newsowe materiały telewizyjne. Widzowie, jak nigdy wcześniej mogą mieć uczucie niemal bezpośredniego uczestnictwa w tego rodzaju zdarzeniach. Jaką rolę ma w tej sytuacji do odegrania książka – medium z zasady „wolne”, wymagające czasu i dystansu? Co publikacje artystyczne mogą wnieść do naszego sposobu widzenia i rozumienia traumatycznych wydarzeń? Na te i inne pytania odpowiadał autor, Paweł Szypulski podczas spotkania, z którego relację możecie zobaczyć poniżej.
Jesienią tego roku premierę miała najnowsza publikacja artysty. “Pozdrowienia z Auschwitz” to projekt zrealizowany w oparciu o autorski wybór kartek z tworzonej przez kilka lat kolekcji. Niemal wszystkie pocztówki wchodzące w jej skład pochodzą „z obiegu” – zostały zapisane oraz wysłane do rodzin, przyjaciół i znajomych. Na jednej z nich mężczyzna przesyła „Pozdrowienia z Oświęcimia” i w post scriptum dodaje: „Wszystko jest w porządku, brak tylko Ciebie i słońca”. Na odwrocie pocztówki panorama KL Auschwitz, komin krematorium i brama do obozu. Na innej kartce „Transport gorących pozdrowień z Oświęcimia z szumem letniego wiatru zasyła siostra Cześka”. Na awersie pocztówki zdjęcie przedstawiające Blok 11, tzw. Blok śmierci.
Turystyczne pocztówki zebrane w ramach projektu „Pozdrowienia z Auschwitz” proponują radykalnie odmienną – „rozgadaną” i skrajnie niestosowną narrację. Praca Szypulskiego, opowiada o społecznej pamięci o tamtych wydarzeniach. Pamięci zupełnie innej niż ta, która obecna jest w sztuce wysokiej i naukowym dyskursie.
Paweł Szypulski - kurator i twórca wizualny, pracujący na rozmaitych materiałach archiwalnych. Członek rady Miesiąca Fotografii w Krakowie. Z wykształcenia antropolog, specjalizujący się w krytycznej analizie pisanych i fotograficznych świadectw osobistych