"Miłosz. Tutejszy" Prażmowskiego w Warszawie

Autor: Marcin Grabowiecki

29 Lipiec 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Od 3 sierpnia w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie będziemy mogli oglądać wystawę Wojciecha Prażmowskiego, który pokaże prace będące efektem jego podróży śladami Czesława Miłosza. Fotograf odwiedził Wilno i jego okolice oraz Suwalszczyznę.

Czyj jest Miłosz: Polaków czy Litwinów? - pyta Wojciech Prażmowski. I od razu znajduje odpowiedź: Miłosz. Tutejszy - związany był z dwoma krajami jednakowo silnie, i po obu stronach granicy jest "swoim". Potwierdzenia tej śmiałej tezy wybitny częstochowski fotograf szukał podczas podróży szlakiem poety. Wilno i jego okolice oraz Suwalszczyzna: Krasnogruda, Szypliszki, Trakiszki, Gulbieniszki, Ejszeryszki to miejsca, które odwiedził i sfotografował Prażmowski. Cały materiał fotograficzny stanowi swoisty zapis podróży, jakie Miłosz odbywał ze stolicy Litwy do Suwałk.

Wystawę tworzy 50 kolorowych oraz czarno-białych zdjęć, a towarzyszyć im będzie katalog z komentarzem Małgorzaty Maliborskiej, dziennikarki Polskiego Radia. Wydawnictwo przygotowane będzie w trzech językach: polskim, litewskim i angielskim.

Prezentację jako pierwsi będą mogli oglądać mieszkańcy Warszawy (Państwowe Muzeum Etnograficzne, 3-28 sierpnia), a następnie powędruje ona do Wilna (7-28 września), Kłajpedy (4-31 października), Kiejdan (9-30 listopada) i Częstochowy (16 grudnia 2011-15 stycznia 2012).

Projekt realizowany jest w ramach Roku Czesława Miłosza.

fot. Wojciech Prażmowski

Wojciech Prażmowski, artysta fotografik, urodzony w 1949 w Częstochowie. Doktor habilitowany w dziedzinie sztuki, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz profesor sztuk filmowych. Członek ZPAF. Działalność w zakresie fotografii rozpoczął w latach 70. od fotografii metaforycznej, ale z wpływami konceptualnymi. Przełomem w jego podejściu do fotografii stała się wystawa "Pierwsza światowa wystawa zdjęć zepsutych" (Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa 1989), w której w nowatorski sposób odwołał się do pojęcia inscenizacyjności, sięgając do koncepcji zdjęć rodzinnych i anonimowych Jerzego Lewczyńskiego i sakralności, która istnieje także w fotografii Andrzeja Różyckiego. Od tego momentu tworzył fotografię, której koncepcja wyrażała tradycję najnowszej historii Polski, jej symboli i mitów. Kolejny etap jego twórczości, polegający na tworzeniu foto-obiektów, przypada na połowę lat 90-tych. Od samego początku swej twórczości chętnie stosował zabieg fotomontażu, a także interwencje w obraz pozytywowy. W 1995 roku rozpoczął wykonywanie serii "Hommage a..." poświęconej wybitnym twórcom XX wieku.

Wojciech PrażmowskiMiłosz. Tutejszy

Termin: 3-28.08.2011

Państwowe Muzeum Etnograficzne
ul. Kredytowa 1
Warszawa

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Stara Galeria ZPAF zaprasza na wystawę, w której udział biorą członkowie OW ZPAF. Ekspozycja to mnogość spojrzeń i interpretacji hasła przewodniego „Widok jest piękny”. Zdjęcia można...
6
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Muzeum Fotografii w Krakowie zaprasza na obszerną wystawę kolaży, prezentujących bardziej liryczne oblicze Zofii Rydet, jednej z najważniejszych polskich fotografek w historii....
7
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Instytut Teatralny zaprasza na wirtualną wystawę „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” dostępną pod adresem www.pamiecteatru.pl. To pierwsza w historii tak...
3
Powiązane artykuły
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj